“L’arquitectura de les muralles de Montblanc m’inspira moltíssim”

El reconegut il·lustrador Joan Vizcarra proposa un monument de la seva vila natal

Joan Vizcarra
Joan Vizcarra FOTO: Rubén Suárez
13 d'abril de 2018
Guardar a favorits
Joan Vizcarra va néixer a Montblanc i, encara que no hi viu actualment, reconeix que "amb la família a Montblanc, hi vinc de tant en tant, quan necessito gasolina de la bona”, i que ho aprofita per “passejar per la zona vella i contemplar les muralles. Aquesta arquitectura m’inspira moltíssim”.

Vizcarra destaca la vitalitat d’aquesta població, que “és plena de propostes durant tot l’any i això fa que s’hi acosti molta gent”. Per Vizcarra, això s’ha d’aprofitar per tal que aquests visitants“descobreixin la història i l’arquitectura de la vila, que es facin càrrec de tot el que signifiquen aquestes muralles”, que es van construir en època de Pere el Cerimoniós per protegir la vila. Una època daurada de Montblanc, que durant el segle XIV va arribar a ser la seu de diverses Corts Generals de Catalunya.

Artista i caricaturista
Joan Vizcarra (1967, Montblanc), és llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i és un reconegut il·lustrador i caricaturista. És un col·laborador habitual de la revista humorística 'El Jueves' i les seves vinyetes es poden veure en publicacions com 'L'Esportiu', 'El Punt Avui' o 'El Periódico'. 

Les seves caricatures i dibuixos són especialment recognoscibles gràcies al seu estil, de formes arrodonides i exagerades, i ha publicat reculls de les seves obres en llibres com ‘Esto es Hollywood’ (1999), ‘Lo más mejor de Vizcarra’ (2004) o ’25 años de Caricaturas by Vizcarra’ (2015), amb les il·lustracions més destacades de la seva llarga trajectòria.

Escollir el monument favorit de Catalunya

La revista DESCOBRIR, amb el suport de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i de Catalunya Ràdio, organitza el concurs per escollir el monument favorit de Catalunya per tercer any consecutiu. Després de dues exitoses edicions, en què sortiren guanyadors el Turó de la Seu Vella (2016) i el castell de Cardona (2017), aquest 2018 el concurs arriba novetats.

Com funciona el concurs
El concurs, que té lloc del 5 d'abril i al 10 de maig, hi participen 12 monuments (2 escollits per votació popular i 10 escollits per una comissió d'experts). S'estructura en 5 ases:
  1. Fase 1 (del 5 al 12 d'abril). Tothom qui ho vulgui podrà proposar el monument que vol que entri a formar part del concurs a través del web. Els dos més proposats passaran a formar part de la llista de monuments finalistes. Els altres 10 els escollirà una comissió d'experts que es reunirà el mateix dia 12 al matí.
  2. Fase 2 (del 12 al 19 d'abril). Haureu de dir quin dels 12 monuments us agrada més. Es classificaran els quatre més votats.
  3. Fase 3 (del 19 al 26 d'abril). Primera semifinal. S'enfronten el primer i el quart monuments classificats.
  4. Fase 4 (del 26 d'abril al 3 de maig). Segona semifinal. S'enfronten el segon i el tercer monuments classificats.
  5. Fase 5 (del 3 al 10 de maig) la gran final. S'enfronten els dos monuments classificats en les semifinals.
Per votar i optar als premis que sortegem cada setmana, cal ser usuari registrat (si ja teniu un compte, no cal que us en creeu un de nou). Podeu emetre un vot cada hora.

La gran novetat del 2018: el 'trivia' del monument favorit
Aquest 2018 buscarem la persona que més en sap sobre el patrimoni del nostre país. Com ho farem? Doncs amb un 'trivia' en què us apareixeran preguntes sobre el conjunt patrimonial català de diferents dificultats. N'haureu de respondre tantes com pugueu en tres minuts: el guanyador final serà qui més preguntes hagi respost correctament. Comenceu a estudiar, perquè aquest 'trivia' començarà el 12 d'abril.

Seguiu-nos a les xarxes i a Catalunya Ràdio
Com en les altres edicions, cada dijous Joan Morales serà al programa 'Estat de Gràcia' de Catalunya Ràdio. A partir de les 18 h, el director del DESCOBRIR explicarà en directe les novetats del concurs i revelarà els monuments guanyadors de cada fase.

Com sempre, podreu saber les novetats del concurs a TwitterFacebook i Instagram amb el 'hashtag' #MonumentCat. Tot i que el concurs serà presents a totes les xarxes del Descobrir, el gran protagonista del concurs serà Twitter.