Amb bici

A la recerca del naixement del Cardener

Sota la poderosa mirada de la serra del Port del Comte, ens endinsarem per la conca del Cardener fins a les seves sorprenents fonts i descobrirem que és un riu molt juganer.

Distància: 15 km (anada i tornada)

Desnivell: 400 m.

Durada: 2 h i 30 min.

Des de Berga, per la BV-4241 i l’LV-4241; des de Solsona, per l’LV-4241 o per la carretera de la Llosa del Cavall.

L’Alsina Graells va de Barcelona a Solsona i a Berga, des d’on s’agafen altres línies de la mateixa companyia fins a la Coma (93 265 65 92 / 93 265 68 66 |www.alsa.es).

La vall de Lord, a l’extrem nord del Solsonès, té tots els elements d’una vall prepirinenca: importants cursos fluvials, pobles amb una llarga història, forta presència d’arquitectura religiosa i, com no podia ser d’una altra manera, tot de cims que la delimiten. El nostre passeig comença al centre de Sant Llorenç de Morunys, concretament a la plaça del Mur, d'ón sortim en direcció nord-oest per la plaça de l'Era Nova i el carrer de Prat Tomàs fins que el carrer es converteix en camí.

De seguida ens trobarem baixant entre pastures i arbres cap al Cardener. L’aprofitament dels recursos és present arreu. La fàbrica tèxtil del Molí de Monegal n’és un exemple i el terme municipal de Guixers, anomenat així per les importants pedreres de guix que s’hi troben, n’és un altre. Quan ja sembla que hem deixat enrere tot signe urbà, la senyorial casa de Cal Mosqueta (km 2,7) ens sorprèn enmig del boc riberenc i ens anuncia la proximitat de la font de la Puda, mina d'aigües sulfuroses. Des d'aquest punt hem de seguir el camí riu amunt. Uns 150 m més endavant el camí es torna un corriol més tècnic.

Creuem un pont que travessa el Cardener (km 3,6), arribem a la font de la Puda i seguim per la pista asfaltada en direcció nord. I així fins que, al km 4,8, el camí acaba al costat d'una estació transformadora. La passem i seguim en diagonal cap a l'esquerra per un terreny poc marcat fins travessar una petita canalització d'aigua. Girem a l'esquerra i trobem un ampli camí que ens porta fins a la Coma tot passant per la Pedra, en terrenys de boscos, humit, que semblen anunciar la proximitat de les fonts del Cardener.

Al km 5,8, tot just abans d'arribar a una estació depuradora a l'entrada de la Coma, a mà dreta hi ha indicat un corriol que ens puja fins al nucli urbà de la Coma.  El que fem aquí és baixar pel carrer Major fins a sortir del nucli urbà i fins al costat del riu.

Les fonts del Cardener són ja molt a prop i només cal seguir els cartells indicadors fins a arribar al pàrquing i, pocs metres més enllà, a l'àrea recreativa.

Però, per molt cansats que hi siguem, no ens hem de deixar seduir per la urbanització de la zona recreativa. Arribats a aquest punt, el que hem de fer és enfilar pel costat de les aigües per veure el lloc màgic on apareixen, entre les roques, els primers esquitxos del que després serà un senyor riu.

Aneu amb compte amb una esllavissada just al principi del corriol que s’agafa poc després de Cal Mosqueta. Si es vol, la tornada es pot fer per la carretera LV-4012. A l’Oficina d’Informació i Turisme lloguen bicicletes (3 € per un matí o per una tarda o 6 € per tot el dia).

Oficina de Turisme de la Vall de Lord

Ctra. de Berga, s/n. Sant Llorenç de Morunys

973 49 21 81 | www.lavalldelord.com

• Què fer a Solsonès

La Torre del BaróÉs un alberg privat situat a 1,5 km de Sant Llorenç de Morunys, a 10 minuts caminant de l’embassament de la Llosa del Cavall i del Cardener. Disposa de 50 places en habitacions de 2 a 9 persones, ludoteca, jocs de taula, billar, futbolí, ping-pong, piscina...