Amb nens

Aigües tranquil·les a l'estany de Montcortès

Una ruta des del poble de Peramea passant pel pla de Corts és la millor manera de conèixer els voltants d'aquest paratge del Pallars i acabar fent-ne una merescuda capbussada

Distància: 6,4 km (anada)

Durada: 2 h i 15 min

Les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat més properes són Tremp i la Pobla de Segur (93 205 15 15).

Per arribar a Senterada cal situar-se a Tremp. Des d’allà, per la C-13 s’arriba fins a la Pobla de Segur i després per l’N-260 fins a Senterada. Per fer la ruta que proposem cal anar des de Senterada fins a la Pobleta de Bellveí, i allà agafar una pista asfaltada fins a Gerri de la Sal passant per l’estany de Montcortès i finalment Peramea

Des de Tremp, cal agafar un autobús a Sort (Alsina Graells: 902 42 22 42), i de Sort un altre autobús a Peramea (Autocars Emili Coll: 973 62 04 85)

L’estany de Montcortès és tota una descoberta per als amants de la natura. Encara més quan ens assabentem que es tracta d’un dels pocs estanys del país d’origen càrstic, no glacial. Això vol dir que les seves aigües provenen d’una font interna, com en el cas de Banyoles. Té una fondària màxima de trenta metres i l’entrada d’aigua és subterrània, ja que no hi ha cap riu que l’alimenti.

Per aprendre tot això i, a més, gaudir d’un paisatge excepcional, aquest recorregut de poc més de sis quilòmetres permet conèixer alguns racons del Baix Pallars, des del pintoresc poble de Peramea fins a arribar a l’estany, on, si el temps ho permet, podem finalitzar la caminada amb un reconfortant bany d’aigua dolça.

La ruta comença a Peramea, una vila que reconeixem des de la distància per una gran pedra que flanqueja un grup de cases amuntegades. Abans de començar l’itinerari caminem pels seus vials empedrats, admirem les voltes i ens plantem a la plaça, on un om monumental ens dóna la benvinguda. Des de la plaça és fàcil arribar fins a l’església de Sant Cristòfol, la torre dels Colomers, la roca del Castell, el pont i finalment l’Era d’Ortega, un antic espai de producció agrícola i ramadera recuperat i restaurat pel grup cultural Lo Vent de Port, on hi ha un centre d’informació i des d’on s’ofereixen visites guiades.

La geganta que dorm

Des de Peramea agafem el camí de l’itinerari històric del pla de Corts, concretament des de la plaça de l’Om, per l’única carretera del poble fins a trobar, a mà esquerra, una pista amb un senyal que indica les característiques del recorregut fins a l’estany. En 10 minuts arribem a la font de Sant Cristòfol, amb vista a la serra de Peracalç (també anomenada 'serra de la Geganta Adormida').

Seguint la pista, uns 45 minuts després, arribem a la creu de terme que antigament marcava els límits entre els termes de Peramea i Pujol. El camí continua fins a la carretera asfaltada, que seguim fins a trobar el camí de Cortscastell, poble al qual arribem després d’aproximadament 1 hora i 20 minuts de caminada.

Sortim del poble per un camí estret que a poc a poc va guanyant altura en direcció a Montcortès a través de rouredes i passant per llocs com l’església de Santa Anna, del segle XII. Quan portem unes dues hores de ruta arribem al poble de Montcortès i tot seguit a l’estany del mateix nom. Un cop a la vora de l’aigua podem fer una volta entorn de l’estany i veure aus com l’ànec collverd, l’àguila pescadora o la becuda. Vora l’estany hi ha una zona d’acampada, una font i unes estructures de fusta que faciliten el bany.

Una proposta singular

Per visitar l’estany de Montcortès d’una manera original, l’hípica Cavalls Wakan ofereix la possibilitat de fer passejades a cavall al voltant del llac i també més enllà. Hi ha rutes d’una hora, de dues hores, de tres hores, de tot el dia o bé d’un parell de dies, dormint en tendes de campanya. Wakan és el nom d’una de les primeres eugues que va arribar a l’hípica. Per als indis Lakota, més coneguts per sioux, 'wakan' és el mot usat per expressar el gran misteri, la incomprensibilitat de l’univers i la seva gran força.

El recorregut està senyalitzat en els diferents trams. No és apte per fer-lo amb cotxets. Hi ha algunes fonts i pobles pel camí però, per la distància entre ells, millor portar aigua i menjar per als nens. No oblideu banyador i tovallola!

Oficina de Turisme del Pallars Sobirà. Camí de la Cabanera, s/n, Sort. 973 62 10 02