Barreja d'aigües pirinenques

Des de la presa de l’embassament de Camarasa, on conflueixen el Segre i la Noguera Pallaresa, ens enfilem fins a la Cova del Tabac, situada al vessant sud de la serra de Mont-roig

La muntanya del Mont-roig, situada al sud del massís del Montsec, és un dels primers estreps del Prepirineu. Per això, és un excel·lent mirador de la plana del Segre. Per pujar-hi, partim de l’embassament de Camarasa, on s’estanquen les aigües de la Noguera Pallaresa poc abans de confluir amb el riu Segre. Sortim del davant de les cases dels guardes del pantà —ara abandonades— i prenem el sender que discorre paral·lel a l’aigua. El camí fa algunes llaçades entre la vegetació baixa que ocupa els vorals de l’embassament i a poc a poc agafa altura, fins arribar a una cruïlla. En aquest punt prenem el camí de l’esquerra, que puja suaument per un corriol ben marcat.

Per les carenes més altes

Al cap d’una mitja hora arribem a un petit replà des d’on es veu el riu Segre que s’esmuny entre les parets rogenques -coronades per agulles calcàries- del congost. Més al fons s’intueix el pont del Pastor, el nucli de Camarasa i la plana fluvial cap a l’horitzó. Reemprenem l’excursió i creuem en diagonal una tartera força desgranada. Després de vorejar una petita cinglera, entre matolls de romaní, el camí s’acosta a peu de la roca per un corriol planer. Resseguim parets agrestes habitades per aus com el trencalòs o l’àliga cuabarrada. Si fem silenci i la sort ens acompanya potser veurem volar algun d’aquests rapinyaires. Continuem pujant i aviat topem amb la immensa entrada de la cova del Tabac, que abraça una obertura de 15 m d’amplada per vint d’alçada. Per arribar-hi, però, caldrà trescar pel sender desdibuixat que pren altura bruscament. Entrem a la cova amb precaució, per evitar  d’entrebancar-nos en el sòl irregular que hi han deixat les darreres prospeccions arqueològiques, uns treballs que constaten que la cavitat fou habitada a l’edat de bronze. Després de descansar, amb vistes privilegiades sobre la serra Carbonera, refem el camí fins arribar de nou a l’embassament.