Bertí, graus i cingleres

Dificultat Dificultat Mitjana

Desnivell: 525 metres acumulats

Durada: 4 h 30 min sense comptar parades

En tren podem arribar amb la línia R3 de la xarxa de Rodalies de Barcelona fins a la Garriga o el Figaró. Ens caldrà, però, que ens portin fins a Puiggraciós.

Venint de la C-17 hi accedim per l'Ametlla del Vallès. Travessem la vila en direcció al Serrat de l'Ocata, i des d'aquest punt fins a Puiggraciós.

L’Espai Natural dels Cingles de Bertí inclou els ‘Serrats’, serres que conformen un pla inclinat que va agafant a poc a poc alçada fins a quedar bruscament tallat en la cinglera de Bertí. Aquesta limita al nord amb una altra cinglera, la del Cerdà, que arriba fins a Centelles (veure la Ruta Descobrir ‘Pels masos del pla de la Garga‘).

Ens disposem a fer una immersió en aquest espai natural recorrent-lo de sud a nord a peu. Comencem al santuari de Puiggraciós, on hi accedim des del terme municipal de l’Ametlla del Vallès. Abans de començar la ruta pròpiament dita, ens apropem a la torre de telègraf òptic del s. XIX, a la primitiva ermita del s. XIV, i visitem el santuari, on es conserva una bonica imatge de la Mare de Déu d’estil gòtic.

La font del santuari, d’on surt aigua ben fresca, és el punt de partida per dirigir-nos cap al coll de can Tripeta i començar des d’aquí a agafar alçada fins a la part alta de la cinglera, pel grau Mercader.

El nostre següent objectiu és el conjunt de Bertí, on destaca Sant Pere de Bertí, però abans fem una parada al mas palauet del Clascar, abandonat i del qual només resisteixen les parets mestres i la torre.

Superat Sant Pere, ens dirigim cap al punt més alt de la sortida, el Puigfred, amb 944 metres d’alçada. Cal estar atents, ja que hem de deixar la pista per on transitem i agafar un corriol que ens porta fins al punt geodèsic del cim. Des d’aquest punt i força emboscat, un altre corriol ens permet baixar fins a una pista que ens porta al camí que recorre tota la cinglera.

Per aquest camí visitem el pla de Bellavista, el grau de la Trona i la Trona cap al nord i de tornada: la cinglera de cal Volant, la Taula de Pedra, el mirador del Sot del Grau, el grau de Montmany, i voltant per sota el Puiggiró arribem de nou al grau Mercader, enllaçant així amb el camí de l’anada. De tots aquests punts volem destacar-ne molt especialment un parell:

• El conjunt de la Trona, impressionant mentre ens hi anem acostant i amb vistes espectaculars un cop hi arribem. Us animem a baixar el grau fins a la base, i fins i tot arribar fins al coll de la Pedra Dreta, on teniu una zona de gespa i hi podeu fer un mos i agafar forces per a la tornada. La ruta l’hem marcat fins just sota la Trona, però ja hi sereu a prop.

• Al mirador del Sot del Grau i la coneguda Taula de Pedra hi trobem bones vistes al Tagamanent, el pla de la Calma o el Pirineu, però, sobretot, són de vertigen sobre la vall del riu Congost cap on la cinglera cau a plom.

Ja tornant amb el cotxe, prop de Puiggraciós, ens parem per fer unes fotos al nucli de masos del Serrat de l’Ocata, tots ells habitats i miraculosament salvats de ser engolits per una urbanització propera. Sembla un diorama de pessebrista!

La Garriga. Us fem enllaç a la ruta El patrimoni i tradicions de la Garriga, ja que és el lloc que hem previst per als qui vulgueu fer estada a la zona. Tant pel seu interès com a vila modernista com perquè és el punt amb més serveis, creiem que és la millor opció. Hem canviat el restaurant que aconsellàvem a la ruta, però en teniu una oferta força àmplia a més del que us hem indicat.

• Què fer a Vallès Oriental

Hotel Calàbria. Recepció i gestió al Restaurant la Garrafa (Calàbria, 39). Tel. 93 871 78 85 info@restaurantlagarrafa.com.