De Collsuspina a les Coves del Toll

Curta i agradable excursió des de la petita població de Collsuspina (Osona) a les coves del Toll. El jaciment del Toll, situat a la comarca natural del Moianès, al terme municipal de Moià -veí del de Collsuspina-és una de les coves prehistòriques d’Europa més rica en fauna del quaternari. L’entorn del jaciment s’ha museïtzat amb instal·lacions didàctiques i d’oci, especialment pensades per a la mainada. El règim de visites es fa en la modalitat de guiatge.

Desnivell: +210 m / -210 m

Durada: 2 h i 17 min

El recorregut comença a la població de Collsuspina, per tant s'haurà d'arribar amb cotxe fins a la carretera N-141c entre Tona, Moià i Manresa.

• Altres transports

Es pot arribar amb transport públic amb la línia d’autobusos L1360 Manresa – Vic Operador: Transports Castellà, SA

El punt d'inici d'aquesta ruta és la població de Collsuspina, a la carretera N-141c entre Tona, Moià i Manresa. Comencem a confluència del carrer Major amb el carrer de Moià de Collsuspina (903 m), on es trobaran els pals indicadors que guiaran tot el recorregut. Se surt pel carrer Major cap al sud passant, si es vol, per la plaça Major i l’església de la Mare de Déu dels Socors, que es deixarà a la dreta.

Transcorreguda aquesta distància, s'haurà sortit de la població. Després es continua per la pista ampla que es dirigeix al sud travessant els plans de l’Espinoi. El terme de Collsuspina, ubicat a la comarca d'Osona, és un municipi integrat físicament a la comarca natural del Moianès; és un terme essencialment muntanyós, el coll de la Pollosa comunica el Moianès i Osona per damunt dels mil metres.

Al cap de 14 minuts i després d'haver fet 0,92 km (910 m) es pren el trencall de l’Espinoi i es continua cap a la dreta deixant la masia a l’esquerra. Una mica més enllà (1,40 km) es passa pel costat de les granges de la masia de l’Espinoi. El camí gira cap al SO. Davant s’obre el Moianès, amb la seva capital al bell-mig del pla.

Als 2,60 km (853 m i 37 min) s'arriba a una bifurcació i es continua recte deixant a l’esquerra el camí a la masia dels Plans del Toll. Al cap d'aproximadament una hora (53 min.)i després d'haver caminat 3,77 km (788 m) s'arriba a la Masia del Toll, que es deixa a l’esquerra per girar al nord i emprendre una pronunciada baixada per pista enquitranada.

Continuem fins als 58 min. i 4,08 km (750 m) i arribarem a les Coves del Toll, on trobarem un espai d’aparcament i d'instal·lacions d’acollida i recepció. Es pot anar cap a l’esquerra per resseguir l’àrea del jaciment i tornar a aquest punt. Es deixa l’edifici de recepció a l’esquerra, es passa un cadenat i es continua per un camí ample que discorre pel costat del torrent del Gomar sota una espessa arbreda.

Caminem una mica més amunt i creuem el torrent (5,36 km, 768 m), que ara es té a mà esquerra. Es continua pel corriol que, seguint el torrent, remunta suaument la baga del Picanyol, es passa pel costat dels gorgs de l’Ubart i es traspassa, de nou, el torrent. Ja més amunt es franqueja un pas de bestiar (vailet) i el camí s’eixampla.

Quan portem 7,15 km (844 m) i 1 h 47 min. caminant arribarem a la pista del Pedrós als camps de conreu. Es gira absolutament a l’esquerra (SO), es deixa la masia a l’esquerra i es tomba cap al nord. Continuem fins a arribar als 8,18 km (866 m i 2 h 2 min.) i veurem com es desemboca al camí Ral de Moià, a tocar de la carretera. Es gira a la dreta i, pujant suaument, s’entra de nou a Collsuspina. Finalment, s'arriba al carrer Major de Collsuspina, que suposa la fi del recorregut de 9,05 km (803 m) 2 h 17 min.

Ruta curta i agradable que té com a alicient la visita al Toll. És un itinerari apte per a tothom i senyalitzat amb pals u banderoles ("Sender del Toll").

Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba, calçat adequat, aigua i menjar suficient. A les rutes amb bicicleta, també casc, guants, material per solucionar punxades i un comptaquilòmetres ben ajustat. A l’estiu cal evitar les hores de màxima insolació. Els usuaris de tracks georeferenciats poden descarregar-se els fitxers GPX des de la pàgina web.

Osona Turisme
Tel. 938 851 715

Coves del Toll (Patronat de Museus de Moià)

Publicacions d’interès
Mapa Col·lecció comarques de Catalunya 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona
Mapa El Moianès 1:30.000. Editorial Piolet. Barcelona
Mapa Bertí 1:25.000. Editorial Alpina. Granollers © Imatge del perfil: Compe GPS Team S.L.