Amb bici

De Palol d'Onyar a Quart pel Celrè

Un esforçat inici per agafar altura ens permetrà gaudir d’una pedalada variada i sorprenent entre pins, alzines i vegetació de ribera. Per als boscos de les Gavarres no hi ha estacions: ens ofereixen verdor tot l’any

Durada: 1 h i 45 min (sense comptar parades)

Podem arribar a Girona amb el servei de Rodalies (900 41 00 41). Quan hàgim arribat a l'estació de Girona, sortim per la carretera de Barcelona en direcció sud i anem a cercar el carril bici del carrer d'Emili Grahït. Al final d’aquest carrer enllacem amb la Via Verda fins al Parc Tecnològic de la Universitat de Girona i el barri de la Creueta. Entrem a la GIV-6703 fins al punt de sortida

Tant si venim des de Figueres com si venim des de Barcelona, hem de passar per l'N-II i cercar el desviament als Àngels (GIV-6703). La zona d’aparcament és just a la sortida

Teisa (972 20 02 75) i Sagalés (902 13 00 14) arriben fins a Girona. L’estació d’autobusos és davant l’estació de tren

El lloc on comencem la ruta pot sorprendre. L’hem triat per poder fer un bon tram del Celrè. Deixarem per més tard dues visites al bonic patrimoni d’aquest indret de les Gavarres, el nucli de Santa Margarida de Quart i Sant Sadurní, adossada al castell de Palol d’Onyar.

Un cop superats els turons del bosc del Castell, iniciem el descens de la riera per una pista estreta i sinuosa que va resseguint els meandres que ha anat formant aquest rierol amb el pas del temps.

A excepció de la petita clapa dels camps de Can Bruguera, tot el recorregut el fem envoltats de boscos i espessa vegetació de ribera, en bona part per terreny inundable i amb la sensació d’estar ben lluny de qualsevol lloc habitat.

Entrem a Quart pel nucli de Santa Margarida, on destaca el campanar romànic de l’església, de dimensions considerables. Seguint les indicacions de la ruta 1 de BTT, ens dirigim al centre cívic, que és just davant del Museu de la Terrissa i que ens recorda que som en una vila especialment dedicada a la ceràmica des de temps antics.

El centre és un lloc ideal per fer-hi una parada amb les bicicletes i aprofitar per dinar. Però alhora és un lloc d’activitats molt interessants, com ara la Fira de la Terrissa al maig o la Fira del Joguet Antic i de Col·lecció, que es fa per Tots Sants.

Un cop repassada la tornada al plafó de les rutes BTT que trobem davant l’edifici del centre, agafem un petit tram de la coneguda Via Verda i seguidament el camí que ens portarà a Sant Sadurní de Palol d’Onyar.

El conjunt és anomenat també 'castell de Palol' pel gran mas lleugerament fortificat i actualment en desús que hi ha i que trobem documentat des del segle XIII. Fem parada a l’era, davant de l’edifici, per visitar la bonica entrada lateral de l’església, edificada durant el segle XVI.

El recorregut pel Celrè té trams inundables

• Què fer a Gironès

Ultonia. Hotel cèntric i històric, i alhora ben situat per a una sortida ràpida de Girona per apropar-nos a la ruta. Ben renovat, té un servei específic per a clients amb bicicleta amb guardabicis, taller i espai de neteja. Gran Via de Jaume I, 22, Girona. 972 20 38 50