De Sant Pere de Ribes a Olivella i tornar

Itinerari que voreja el límit occidental del Parc Natural del Garraf, on la roca calcària ha creat un paisatge ric en formes càrstiques –avencs, dolines i rasclers– i amb una vegetació pròpia ben peculiar. Les barraques de vinya i els murs de pedra seca es dissimulen al mig de la pedra blanca envoltant masies i petites poblacions.

Desnivell: +460 m / -460 m

Durada: 5 h 45 min

El recorregut comença a Sant Pere de Ribes. S’hi arriba des de Vilanova i la Geltrú per les carreteres BV-2112 o BV-2113 o C-15b. A Sant Pere cal prendre el passeig de Circumval·lació i anar a la zona esportiva municipal, situada a ponent de la vila, al sud del castell de Ribes.

Aquesta població disposa de comunicació per autobús a través de la línia L0818 Vilanova i la Geltrú-St.Pere Ribes-Sitges

Se surt de Sant Pere de Ribes, des del Poliesportiu Municipal, en direcció NO pel passeig de Circumval·lació, deixant el camp de futbol a l’esquerra. Es creua la riera de Ribes pel Pont Vell i es travessa la carretera BV-2112; a mà esquerra queda el castell de Ribes. Es continua cap a la dreta, pel camí del cementiri; es passa la riera, que ara es mantindrà a l’esquerra i s’agafa el camí que passa pel costat de l’escola i l’institut.

1,25 km (40 m) 27 min. Es passa el pont de les Parellades per sota; es continua recte (E), seguint el fons de la riera de Begues, que gira cap al nord. Després de passar la carretera C-15B per sota (km 1,75), el camí es va decantant cap a l’esquerra, pel marge oest de la riera; de mica en mica, se’n va separant tot guanyant alçària.

2,36 km (77 m) 37 min. Hi ha una bifurcació. Es continua recte, cap al nord, deixant un trencall a la dreta. Seguint un torrent poc marcat, que queda a l’esquerra, el corriol puja de valent cap al coll de Glaieta.

3,17 km (168 m) 53 min. Coll de Glaieta. Es travessa i es desemboca en una pista, que s’agafa seguint la mateixa direcció que es duia (N), en forta baixada.

3,85 km (81 m) 1 h 10 min. Carretera BV-2111, que es pren cap a la dreta (SE) durant 100 m i es deixa per prendre una pista a mà esquerra (NO). Es retroba la riera de Begues, es creua i es va seguint cap al nord, tenint la riera a l’esquerra.

5,36 km (91 m) 1 h 32 min. Es deixa la pista i s’agafa el corriol que surt a l’esquerra (O); es creua la riera, que es mantindrà a la dreta (E) durant un tram.

6,33 km (97 m) 1 h 45 min. Es passa el camp de futbol de la urbanització Mas Milà. Es continua cap al nord, arrambats a la carretera d’Olivella.

6,94 km (102 m) 1 h min. Bifurcació. Es gira a la dreta, es passa la riera i se surt en un camí. Es continu cap a l’esquerra (N) i es passa pel costat del forn Monàs. Més amunt, el camí gira a llevant i es passa el forn de Can Suriol (8,25 km).

8,45 km (121 m) 2 h 15 min. Sota can Suriol, es creuen la riera i la carretera, que ara romandrà a la dreta (sud), i es continua en direcció E.

9,86 km (140 m) 2 h 36 min. Es travessa la carretera. A l’altra banda hi ha una pista; es gira a la dreta (SO) i es pren el corriol que puja pel bosc, fent ziga-zagues, i, després, gira a llevant.

10,85 km (200 m) 2 h 55 min. Olivella. Després de pujar unes escales s’arriba al poble. Es travessa cap a llevant i es pren el camí del cementiri, que es dirigeix al sud en pujada, deixant el sender PR C-37 a l’esquerra. Al costat del cementiri es deixa el trencall al Pou de la Vinya a la dreta (O) i es continua cap al SSO, baixant fins al fondo del Pou del Rourell. Es puja cap al mas del Rourell i la pista baixa de nou.

13,85 km (170 m) 3 h 40 min. Fondo del Querol, cruïlla de pistes. Es gira a ponent, seguint el torrent en baixada. Un quilòmetre després, es deixa la pista i es gira al sud per un corriol que puja fins a la urbanització Pineda Parc.

16,11 km (202 m) 4 h 55 min. Pineda Parc, davant de l’accés a ca l’Almirall. S’agafa la pista cap al sud, de nou en baixada, es deixa a l’esquerra (E) la Granja-Escola Can Pere de la Plana (km 16,95) i, més avall, es voreja la urbanització de Can Lloses, on l’itinerari s’ajunta amb el recorregut del GR 92-4 (km 18,43).

19,60 km (81 m) 5 h 5 min. Passat can Bertran hi ha una bifurcació; es gira a la dreta i es torna a Sant Pere de Ribes per la carretera BV-2111 utilitzant el carril bici; també s’hi pot tornar seguint recte pel GR 92-4. Ja a Sant Pere, pel carrer del Carç s’arriba al passeig de Circumval·lació des d’on, per la dreta, es torna al punt de sortida.

22,21 km (34 m) 5 h 45 min. Zona esportiva de Sant Pere de Ribes. Fi del recorregut.

Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba, calçat adequat, aigua i menjar suficient.