Del Mas de l'Artís al puig de l'Àliga

Ens trobem en els límits entre el Garraf i l’Alt Penedès, i entre el Parc del Foix i el d’Olèrdola. Farem una enèrgica pujada fins al pla de la Casa Alta pels fondos de les Oliveres i del Teixidor i, des d’aquest punt, ens caldrà un segon esforç fins a la talaia del puig de l’Àliga

Durada: 4 h

Podem arribar amb el tren fins a Vilanova i la Geltrú (900 41 00 41) i aquí agafar un taxi fins al Mas de l'Artís

Arribem al punt de sortida per les autovies C-32 o C-15. En els dos casos hem d’abandonar-les en el punt on conflueixen i dirigir-nos fins a les rotondes de l’antiga C-15 ara C-15z. Només abandonar la de costat de mar, hi surt una pista primer asfaltada i després de terra que, pel costat de l’autovia, ens portarà fins a la que mena al Mas de l’Artís i que passa per sota de l'autovia

Podem arribar a Vilanova i la Geltrú o Sant Pere de Ribes amb la companyia Monbus (93 893 70 60). També caldrà agafar un taxi fins al Mas de l'Artís

Sortim des del gran Mas de l’Artís (170 m), situat al nord-oest del terme de Vilanova i la Geltrú i al peu de l’antic camí de Canyelles a Cubelles. És un exemple de caseriu autosuficient que té el seu origen en una donació feta pel rei Jaume I a Josep Artís.

Es deixa l’accés a la gran masia a mà esquerra seguint els senyals del GR 92, que ens guiaran pel fondo de les Oliveres i del Teixidor. Al massís del Garraf els ecosistemes de vegetació i rocam dels fondos són tant o més importants que els turons: s’hi recullen les aigües pluvials i aquestes, en les seves sobtades baixades, van esculpint la roca calcària conformant unes valls enclotades i sinuoses característiques d’aquest espai natural.

En el punt quilomètric 3,7 iniciem l’ascensió al turó de les Tres Partions —punt de confluència dels termes d’Olèrdola, Canyelles i Castellet i la Gornal— a cavall entre els parcs del Foix i d’Olèrdola. Carenejant amb bona vista ascendirem fins al puig de l’Àliga, cimal de tota aquesta contrada i lloc molt concorregut, com ho mostren les creus, capelletes, pessebres i marques de tota mena que acompanyen al punt geodèsic i a la torre de vigilància d’incendis.

Desfem el camí d’anada per reprendre la caminada circular en el punt on hem iniciat la darrera ascensió. Ens dirigim ara cap al pla de les Palmeres seguint les marques del PR C-143, que després gira a la dreta cap a la Talaia, zona que descartem per haver estat recentment afectada per un devastador incendi. Seguim recte per començar el descens, tot passant per la construcció de pedra seca anomenada 'la barraca del Bruno' i arribar així a l’inici de la nostra sortida.

Masia d'en Cabanyes. Acull el Centre d'Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes, un espai cultural gestionat pel Consell Comarcal del Garraf que dóna a conèixer i reivindica el llegat de la família Cabanyes, i que explica de manera entenedora i vivencial el romanticisme. Camí Ral, s/n, Vilanova i la Geltrú. 93 811 57 15

• Què fer a Garraf

Palou. Típica casa d’americans de les acaballes del segle XIX, coneguda com a 'Can Dr. Cuadras' i reconvertida en un hotel amb molt d’encant. S’hi han conservat molts dels trets originals de la casa, i han creat un espai únic a cada una de les 10 habitacions de l'allotjament. Disposa de terrassa, jardí i piscina. Es troba a dos minuts del Parc Natural del Garraf. Palou, 15-17, Sant Pere de Ribes. 93 896 05 95 / 603 49 28 43