Amb nens

Del poble d'Àger a l’ermita de la Mare de Déu de Pedra

Diuen que a la serra del Montsec hi ha el cel més net i menys contaminat de Catalunya. Res millor per comprovar-ho que fer una ruta a peu des del poble d’Àger fins a l’ermita de la Mare de Déu de Pedra, a la falda de la serra. Després, la visita el Centre d’Observació de l’Univers del Montsec ens acabarà de convèncer.

Dificultat Dificultat Alta

Distància: 4 km

Durada: 1 h

La parada de tren més propera és la d’Àger, però queda a 10 km del poble. És de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat. www.fgc.cat

Per l’A-2, cal agafar la sortida "Vall d’Aran - Balaguer" i sortir en direcció a Balaguer.
 A Balaguer cal seguir les indicacions cap a Àger i agafar la C-12.

Els autobusos de la companyia Alzina Graells des de Barcelona i Lleida tenen parada a Àger. Tel. 902 422 242 | www.alsa.es.

Hi plou poc, hi ha poca humitat, no hi ha gaires llums encesos i té moltes nits sense núvols. Són algunes de les característiques del clima de la vall d’Àger, a la comarca de la Noguera. Això fa que sigui un dels millors llocs del nostre país on veure el cel tant de dia com de nit, i és per aquesta raó que s’hi ha instal·lat el Centre d’Observació de l’Univers del Montsec, un novíssim espai dedicat a la descoberta dels planetes, les galàxies, els satèl·lits, les estrelles…

Abans de visitar-lo, aprofitem per caminar per la serra del Montsec tot fent una ruta també a tocar del cel (perquè té molt bona vista) des del poble d’Àger fins a l’ermita de la Mare de Déu de Pedra. En total són quatre quilòmetres que es poden fer en una hora. Tot i que el camí fa pujada, és una caminada agradable que arriba a un dels llocs més bonics de la vall.

La ruta comença al mateix poble d’Àger, on abans de marxar visitem els carrerons del nucli antic i les ruïnes de la impressionant col·legiata i castell de Sant Pere. Al costat de la carretera que creua el poble hi ha el camí que indica la direcció a l’ermita de la Mare de Déu de Pedra i la font de Gabrieló. Està senyalitzat amb els pals indicadors i les marques del SL (sender local).

La pista es dirigeix cap al nord fins a arribar a l’Hípica Vall d’Àger, que passem de llarg per continuar caminant entre camps de conreu i plantacions d’ametllers. I qual al quilòmetre 1,9 trobem el pal que indica el desviament a la font de Gomà, l'ignorem i continuem caminant per la pista fins arribar a la font de Pedra, un lloc on hi ha un espai amb bancs a l'ombra dels plàtans. Allà podem descansar una estona i beure un glop d'aigua, que haurà de ser de la cantimplora, ja que la font acostuma a estar sempre seca.

Damunt mateix de la font, en ple revolt de la pista, surt a l’esquerra un camí senyalitzat que s’enfila en direcció a l’ermita. El camí es creua amb la pista en diverses ocasions. És decisió de cadascú seguir pel caminet o utilitzar la pista, que arriba a l’ermita de manera més directa. En una mitja hora arribem a l’ermita dedicada a la Mare de Déu de la Pedra, patrona de la vall d’Àger. Es tracta d'un edifici del segle XI d'una sola nau amb volta de canó, adossat a un santuari més modern, dels segles XVII-XVIII.

Però el millor de tot és la seva situació als contraforts del Montsec d'Ares, entre roques, envoltada de natura i amb una vista espectacular. La tornada a Àger la farem pel mateix camí que ens ha portat fins aquí.

És una ruta d'anada i tornada que surt d'Àger i puja fins a l'ermita de la Mare de Déu de Pedra. Està molt ben senyalitzada i no té cap dificultat tècnica. Si hi anem amb nens molt petits, millor portar-los en una motxilla a l'esquena que no pas al cotxet, ja que el terreny és força pedregós.