El Meridià Verd, de Collformic a Cànoves

Una sortida que podem fer a peu o amb BTT que transcorre per l'antepenúltima etapa del Meridià Verd, una ruta de llarg recorregut que es va crear amb motiu de la commemoració europea del 200 aniversari del sistema mètric decimal

La ruta del Meridià Verd és un itinerari de llarg recorregut que es va crear amb motiu de la commemoració europea del 200 aniversari del sistema mètric decimal, la unitat base del qual, el metre, es va obtenir a partir de l'amidament de la distància entre Dunquerke, París i Barcelona. El projecte català, acabat el 2003, es distribueix en 11 etapes i uneix el Pirineu amb les platges del Maresme a través d'un corredor molt ben conservat, una successió de paisatges de gran interès natural que inclou prades i boscos alpins, de muntanya humida, de muntanya mediterrània i el propi de les planes del prelitoral i del litoral. L'etapa que et proposem comença a Collformic, a 1.143 m d'altitud, i es dirigeix, a través del pla de la Calma, als contraforts meridionals del Montseny baixant per la vall de Vallfornès.

Recorregut
A Collformic, prenem la pista que surt a la dreta del restaurant que hi ha al cantó sud-est del coll i que remunta cap al sud-oest tot seguint el GR 5. Així arribem a la carena, al pla de l'Ase Mort, a 1.207 metres d'altitud, des d'on podem gaudir d'unes vistes fantàstiques del Parc Natural del Montseny. Des d'aquest punt continuem per la pista principal pujant i baixant pel pla de la Calma tot carenejant i evitant pistes secundàries. Després de deixar a l'esquerra el Cafè, arribem a una bifurcació i prenem la pista de l'esquerra (sud-est). Més endavant, trobem una altra bifurcació i agafem de nou la pista de l'esquerra, deixant el GR 5. Passats poc més de 500 metres, accedim a una cruïlla situada en un collet des d'on girem a la dreta per endinsar-nos en una pista que davalla en direcció sud-oest. Al quilòmetre 6,65 (1.264 m) passem per un collet i seguim recte tot carenejant cap al sud-oest.

Comença la baixada
En el quilòmetre 7,49 km del recorregut, a 1.247 metres d'altitud, iniciem el descens fins a Cànoves. La pista, a voltes molt pedregosa, descendeix fent marrades. En cas d'anar amb bicicleta, cal parar atenció, ja que hi ha trams força tècnics. Sempre per la pista principal i en descens cap a migdia, accedim al mas de Vallfornès (km 13,34, 720 m), on podem parar a descansar. Després d'uns revolts, la pista pren la direcció de la riera de Vallfornès (sud-est), que ens acompanya fins a Cànoves. Just abans d'arribar a la part nord de l'embassament de Vallfornès, deixem una pista a l'esquerra, la que puja a can Cuc i al castanyer monumental homònim, i una altra a la dreta, que davalla fins a l'embassament. Nosaltres, però, continuem recte, baixant fort. Un cop se suavitza el pendent, trobem una cadena i una zona d'aparcament. Prosseguim en la mateixa direcció (SE) seguint sempre el curs de la riera de Vallfornès. En aquest punt, la pista passa a ser asfaltada i, al cap d'una estona, arriba a Cànoves, des d'on cal continuar per la carretera de Vallfornès fins a la plaça de Sant Muç, punt final del recorregut.

• Es tracta d'una travessa lineal que transcorre per camins i pistes que estan, generalment, en bon estat. La ruta està senyalitzada amb les marques blanques i vermelles del GR 5 i les del Meridià Verd. Té un desnivell de baixada considerable, per la qual cosa està recomanada per a persones o grups habituats a les travesses llargues.

• Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. L'itinerari, tot i ser totalment ciclable, té trams de pista molt pedregosos que resulten una mica tècnics.

Relleu
  • Què fer a Vallès Oriental

Dificultat Dificultat Alta

Desnivell: + 210 m / - 1050 m

Durada: 5 h 45 min

Es pot arribar a Collformic des del nord o des del sud. Pel nord s'ha de prendre la carretera C-17 fins a la sortida de Tona i Seva, on cal seguir per la BV-5303 fins a Seva, població des de la qual es trenca a la dreta per la BV-5301, que condueix a Collformic (són menys de 10 km). Pel sud s'accedeix a Sant Celoni per l'AP-7 o la C-35, des d'on es baixen 2 km al sud-oest per la C-35 fins agafar la BV-5301, que puja cap a Sant Esteve, Santa Maria de Palautordera i Montseny. Entre aquest punt i Collformic només hi ha 26 km.

A Collformic s'hi pot arribar caminant des del Brull per un camí que transcorre paral·lel a la carretera. El Brull disposa d'una línia d'autobús que la comunica amb Vic i amb altres poblacions properes.