El sender de Tona

Des de Tona, aquesta ruta puja a Muntanyola per l'ermita de Sant Esteve de Múnter; continua fins al turó de Bellver, coronat per l'església de Sant Cugat de Gavadons i torna a la plana passant per Sant Miquel de Vilageliu.

Desnivell: +645 m / -645 m

Durada: 6 h 25 min

El recorregut comença a l'església parroquial de Sant Andreu de Tona. Per arribar-hi en vehicle particular cal prendre la carretera C-17 fins al punt quilomètric 50, entre Vic i Centelles, sortir per l'àrea de les Quatre Carreteres i entrar a Tona. Durant tot el recorregut se seguiran les indicacions de les banderoles de senyalització vertical i les marques blanques i grogues del PR C-43.

• Altres transports

Aquesta població disposa d’estació de tren (Rodalies de Catalunya) i de diverses línies d’autobús.

Comencem la ruta a Tona (597 m), a l'església parroquial de Sant Andreu, construïda entre els s. XVIII al XIX i reedificada el 1940. Es pren el carrer de Lurdes en direcció NO, es voreja el turó del castell de Tona deixant a la dreta el parc de les Feixetes i l’església de la Mare de Déu de Lurdes, datada del 1011. Als 10 min (0,68 km), es començar a baixar i es pren un camí a la dreta (NO) que porta a una pista asfaltada.

Trenscorreguts 3,74 km (0 h 53 min), en un revolt a l'esquerra, es deixa a mà dreta (N) el mas de les Comelles i l'ermita de la Mare de Déu de la Sort. Més endavant (0 h 58 min), es travessa la carretera N-141c.

Uns quinze minuts després, a la bifurcació es pren el trencall de la dreta (NE) fins a Sant Esteve de Múnter (km 5,26), d'origen romànic i transformat el segle XVII, que forma un petit conjunt amb la rectoria, una gran masia. Es torna al darrer encreuament i se segueix recte (O/NO) iniciant l'ascensió.

Als 9,81 km (818 m, 2 h 38 min.) s'entra a Muntanyola, es passa pel costat de l'església i s'accedeix a una rotonda. Es deixa un trencall a l'esquerra (E) i es continua recte planejant uns metres fins a trencar a la dreta (O/NO) per un caminet que davalla fortament per dins del bosc. S'arriba a la urbanització de Fontanelles (13,29 km, 3 h 35 min). S’atravessa i, a l'altra banda, s’agafa una pista de terra que puja al NO.

Continuem fins els 16,59 km (1003 m, 4 h 31 min), on trobem una bifurcació sota el turó de Bellver, coronat per l’església romànica de Sant Cugat de Gavadons. Val la pena de pujarhi prenent un corriol que hi ha a mà dreta (N). Magnífiques vistes sobre la plana de Vic, Guilleries, Collsacabra i Montseny (a 10 min, tram no comptat). Es deixa el camí a Collsuspina i es pren un trencall de l'esquerra (S).

Als 20,41 km. (736 m, 5 h 23 min) trobem el creuament de les carreteres N-141c i BV-5303. Es travessa la primera per seguir uns metres la BV-5303 i trencar immediatament a la dreta (SO) per un camí que davalla a una pista que, també per la dreta (O), va a buscar el fons de la vall.

Poc després trobem Sant Miquel de Vilageliu (o Vilageriu), edifici romànic molt pur dels segles XI-XII. Uns 500 m a ponent del mas hi ha l’aqüeducte romà de Vilageliu. Es creua una pista i s'agafa un camí a l'esquerra (NE).

A l'entrada de Tona, es deixa el carrer per on es va, que gira a la dreta, i se segueix per un senderó molt estret (NE) tot passant entre els murs de les tanques d'una finca i l'IES Tona, prop del punt de sortida. Final del recorregut.

El castell de Tona i l’església de Sant Andreu del Castell
El turó que s’aixeca al nord de la població està coronat per dos edificis històrics de gran interès: les restes de l’antic castell o Torre dels Moros, dels segles IX-X, i l’església romànica de Sant Feliu, consagrada l’any 888-889, sotmesa a successives modificacions posteriors. L’indret del pla del Castell, d’inconfusible silueta vist des de la plana, és un bon mirador de l’entorn

Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Cal anar amb compte amb les tanques

Consorci Turístic Portes del Montseny
www.portesdelmontseny.com
4 carreteres, s/n; 08553 (SEVA)