Amb bici

Entre masos pel pla de l'Onyar

Poques vegades es pot fruir d’espais tan ben preservats a tan poca distància d’una gran capital com és Girona. La infraestructura de la via verda és el millor suport per a aquest sorprenent itinerari.

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 26 km

Durada: Entre 1 h i 45 min i 2 h i 30 min.

Des de Barcelona hi ha línies de mitja distància de Renfe (tel. 902 32 03 20 | www.renfe.com).

Des de Barcelona i Tarragona, heu d’agafar l’AP-7 (sortida 7) o la C-65. Des de Lledia, per les AP-2 i AP-7 (sortida 7) o la C-65.

Des de Barcelona hi ha autobusos a Girona de la companyia Alsa (tel. 902 42 22 42 | www.alsa.es).

La sortida de Girona de l’Onyar presenta una amable orografia, la plana de l’Onyar. L’antiga línia ferroviària del carrilet Girona - Sant Feliu de Guíxols, ara reconvertida en via verda còmodament ciclable, comença resseguint la frontera d’aquesta plana amb les primeres elevacions de les veïnes Gavarres. Aquesta orografia favorable convoca no pocs aficionats a rodar per aquesta històrica ruta que uneix Girona amb la mar.

Comencem acompanyant l’Onyar en els seus darrers metres per l’urbs, tot seguint un breu passeig per la riba dreta fins que, ja fora dels dominis fluvials, les construccions van perdent continuïtat. Els basts conreus de cereal passen a dominar l’escena amb els seus rostolls daurats, si ja han estat segats, i precioses masies aïllades en mig del mar de palla.

Camps de fruiters i alzines sureres
Travessant Quart ensopeguem amb l’antiga estació, cosa que ens recorda l’origen ferroviari de la via que estem seguint. El cereal comença a barrejar-se amb camps de fruiters i més enllà s’ensumen els primers contraforts de la serra. Som a Llambilles. Poc després arribem a les portes de Cassà de la Selva, on decidim donar una mica més de caràcter a la sortida, abandonant l’eix principal de la via verda per endinsar-nos en el terreny boscós i més costerut de la serra d’en Biosca, seguint el sender PRC-191. L’objectiu: l’ermita de Sant Cristòfol del Bosc, dintre ja de l’espai d’interès natural de les Gavarres. El protagonisme és ara de l’alzina surera, de vegades seminua per l’aprofitament que se’n fa del suro. Ens enfilem per la sinuosa pista fins al punt més alt de l’itinerari, tot arribant a l’Ermita. El lloc és ideal per reposar i està equipat com a àrea de pícnic.

El descens, suau i ombrívol, ens mena a Llambilles, des d’on cal desfer una part de camí per tornar a Girona.

Mogut per l’èxit de l’itinerari de la via verda, el Consorci de les Vies Verdes de Girona ha editat una trilogia de guies sota el nom Els secrets de les vies verdes. Les guies cobreixen les seccions Ripoll - Olot, Olot - Girona i Girona - Sant Feliu de Guíxols. A la guia trobem tot un seguit de propostes, sempre amb poblacions de la ruta principal com a punt de partida i perfectament indicades des de l’eix principal.

• Què fer a Gironès

Pensió Margarit. És un establiment familiar de trenta habitacions on procuren un tracte professional i proper amb els clients. Habitacions senzilles però ben cuidades. Ultònia, 1. Girona | Tel. 972 20 10 66.