Amb nens

Excursió fins a la casa de la balma de la Vansa

Uns quants barrancs s’ajunten prop de la Vansa, a la Noguera, i proporcionen un decorat grandiós que ens acompanya durant l’itinerari cap a un habitatge sota una balma

Distància: 5 km

Durada: De 2 a 3 h

Des de Balaguer, preneu la C-26 fins a Artesa de Segre i continueu per la carretera de Tremp (L-512). Passat Montargull, un trencall a mà esquerra porta fins a Tòrrec

Alsina Graells ( 902 42 22 42 www.alsinagraells.com) connecta Artesa de Segre amb Balaguer, Ponts, Tàrrega i Tremp. Des d’Artesa, cal llogar un taxi fins a Tòrrec

Viatjarem amb la canalla fins al peu de la serra del Montsec, a la Noguera, on hi ha la casa de la Vansa, edificada sota una balma. L’excursió s’inicia al poble de Tòrrec, poc més avall de l’església de Sant Isidre Llaurador, a la plaça Major. Deixem el poble per la part baixa i marxem per una obaga de roures amb boix que fa agradós el passeig. Més enllà, predominen els pins.Trobem una pista ben arranjada i la seguim a mà dreta, però aviat prenem un sender a mà esquerra que baixa a trobar un altre camí. El travessem i continuem per un sender (fites de pedra) que ens farà creuar el barranc de les Planes o de la Pudor, i per l’altra vora envoltem el serrat del Botiguer fins a un trencall de senders. Hem de triar el de la mà dreta, que ens farà recórrer el barranc de Fontfreda. A l’altra banda veiem la gran balma i la casa de la Vansa. El nostre camí continua un bon tros per l’obaga i finalment baixa a travessar el riu. Seguint el cingle rogenc, trobem ben aviat una paret de pedra seca i una porta de fusta que guarden un antic corral. Poc més enllà, un portal de pedra edificat en un feixanc fa de sentinella. Finalment, arribem al conjunt principal d’habitatges. Només entrar hi ha el celler, amb dues bótes de vi, l’estable i el forn de pa. Una placeta distribueix els diversos espais, i a l’edifici principal veiem una habitació menuda amb la llar de foc i la sala principal, amb la pica de la cuina i una escala que duu a les habitacions del pis superior. És recomanable passar una estona amb la mainada observant els detalls d’aquest habitatge, per fer-nos una idea de com hi deuria transcórrer la vida. Ens tornarà a Tòrrec un sender que neix sota la casa. El caminet continua damunt mateix del rocam conglomerat. Prop de la confluència dels barrancs de la Tartera i de Fontfreda, baixa a travessar aquest darrer i s’enfila per l’altra vora per recuperar el camí que hem utilitzat d’anada. Travessat el barranc de les Planes, agafarem un sender que continua muntanya amunt i que porta a una altre camí que ja no abandonarem fins a Tòrrec.

Una curiositat

Si ha plogut i els barrancs baixen plens, pot costar travessar-los. No us deixeu la llanterna per moure-us per la casa de la Vansa

Niu d’orenetes. Com han suggerit alguns autors, les cases bastides sota una balma, com la casa de la Vansa, s’assemblen a un niu d’orenetes, fet a recer de la pluja, però a escala humana.Tot i la precarietat de les construccions que veiem avui dia, hem de saber que a la Vansa havien tingut el seu prestigi, que era una casa rica, amb minyona i pastor propis. Segons algunes fonts, una escriptura de l’any 1010 ja en parla, i potser abans i tot la balma ja havia estat habitada. Per això, quan l’any 1945 en van marxar els darrers estadants, aquest niu d’orenetes tancava una història de molts segles.