Amb nens

La pujada al castell del Montgrí, record de princeses i cavallers

Una muntanya que sembla un bisbe estirat amb un anell als dits? Doncs sí, és el massís del Montgrí, al Baix Empordà, i l’anell és el castell que porta el mateix nom. Una ruta hi puja des de Torroella de Montgrí. Un cop a dalt, la vista sobre l’Empordà i les illes Medes és impressionant.

Distància: 4 km (anada i tornada)

Desnivell: 300 metres

Durada: 2 h.

L’estació de tren més propera és la Sant Jordi Desvalls (de la línia Barcelona - Portbou) | www.renfe.com.

Per l’autopista AP-7 cal sortir a l’altura de Cassà de la Selva i agafar la C-35, després la C-65 fins a la Bisbal d’Empordà i tot seguit la C-31 fins a Torroella de Montgrí.

Des de Girona, els autocars de la companyia Sarfa (Tel. 902 302 025. www.sarfa.com) i d’AMPSA (Tel. 972 21 63 53, www.ampsa.org) porten a Torroella de Montgrí.

El massís del Montgrí és protagonista de nombroses històries i llegendes que només es poden entendre passejant sense presses pels seus corriols, un exercici molt recomanable i fàcil, ja que el territori ofereix diversos itineraris marcats per fer-los a peu. N’hi ha de diferents durades i dificultats. Un dels més agraïts per fer amb nens és el que puja al castell del Montgrí. Es tracta d’una ruta curta, que es pot fer en un matí o una tarda i que té una destinació molt atractiva: un autèntic castell com els de contes de princeses i cavallers, amb grans muralles, torres, portal d’accés i escales de cargol que arriben a dalt de les torres.

El punt de sortida el trobem al carrer del Camí de les Dunes, situat als peus del massís del Montgrí, al terme de Torroella de Montgrí. Allà veiem un plafó indicatiu on s’expliquen les tres rutes —al castell, a l’ermita de Santa Caterina i a les dunes— que es poden fer des d’aquest punt. A partir d’aquí trobem les marques del GR (vermelles i blanques) que hem de seguir fins al castell. En vint minuts s’arriba a l’inici del coll de la Creu, on passem davant de tres curioses capelletes de pedra. Aquestes construccions són petites estacions de rosari del camí de pelegrinatge a l’ermita de Santa Caterina. Al cim del collet hi ha una creu de ferro que marca la sortida de quatre camins: el que va al castell, el que torna a Torroella, el de la muntanya d’Ullà i el de l’ermita de Santa Caterina. Continuem pel camí de la dreta, que és el que va al castell seguint les marques del GR 92. El seguim al peu de la lletra sense fer dreceres, ja que, a banda que hauríem de fer més esforç físic, malmetríem la flora del Montgrí. Estem a punt d’arribar al castell. Mentre caminem podem recordar als més petits l’esforç que devien haver fet els que el van construir, transportant tot el material fins al capdamunt de la muntanya. També és un bon moment per explicar-los que el castell del Montgrí es va començar a construir entre el 1294 i el 1301, a iniciativa del rei Jaume II per defensar-se de les amenaces dels comtes d’Empúries, però les obres no es van acabar. Així que el que veiem avui és un castell inacabat, un gran quadrat amb altes muralles coronades per carreus perfectament dibuixats i amb quatre torres cilíndriques adossades als cantons. La façana principal està orientada a migdia i s’hi obre el portal d’accés (sempre accessible), format per un arc de mig punt. Per una escala de cargol d’una de les torres accedim als miradors per gaudir d’una vista espectacular de l’Empordà, amb les Medes al davant, la platja de Pals a un costat i la badia de Roses a l’altre.

Senderisme al Baix Empordà

Tant al massís del Montgrí com a la resta de la comarca del Baix Empordà es poden fer moltes altres rutes a peu. Trobareu unes quantes propostes interessants al llibre A peu pel Baix Empordà. 20 itineraris de senderisme entre garbí i tramuntana, escrit per Daniel Punseti i Daniel Sabates i editat pel Consell Comarcal del Baix Empordà i Cossetània Edicions.

La ruta està senyalitzada i no té cap dificultat per als nens. No és apta per a cotxets, així que si es fa l’excursió amb nadons, cal portar-los en una motxilla a l’esquena. És recomanable fer la ruta a primera hora del matí o a última de la tarda, que és quan hi ha més visibilitat i menys calitja a l’atmosfera.

• Què fer a Baix Empordà

Mas Ramades. Casa de turisme rural situada en una bonica masia a Torroella de Montgrí (entre Torroella i l’Estartit), amb 7 habitacions totalment equipades, piscina sense clor, gandules, gespa, zona de jocs interior i exterior per als nens i també servei de cangur. Ctra. de Torroella a l’Estartit (direcció Torre Vella). Torroella de Montgrí. Tel. 972 750 021.