Amb nens

La volta al cap Norfeu, al cap de Creus

Sabíeu que el cap Norfeu existeix gràcies a la música? I que al mateix cap hi ha una antiga torre de guaita del segle XVI que servia per vigilar l’arribada de vaixells pirates? Grans i petits descobrirem històries i llegendes fantàstiques mentre gaudim d’una vista espectacular del litoral de Roses i el cap de Creus

Durada: 1 h i 45 min

Arribem a Roses per l'AP-7 fins a Figueres i, des de Figueres, fins a Roses per la C-260. Des de Roses, prenem la carretera fins a cala Montjoi i seguim per una pista de terra en direcció a cala Jóncols. Passat cala Pelosa, continuem en direcció a cala Jóncols fins al coll del Canadell, on hi ha el punt d’inici de l’excursió i també el camí que porta a cala Canadell

La població més propera al punt d’inici és Roses. Hi arriba la companyia Sarfa (902 30 20 25)

Diuen que l’heroi grec Orfeu, en un dels seus viatges per la Mediterrània, va naufragar a prop del cap de Creus a causa d’una gran tempesta. Després de nedar cap a la costa, va aconseguir salvar-se agafant-se a una gran roca, on va passar tota una nit molt espantat i mort de fred. Al matí, en despertar-se, va veure que estava enmig d’una badia, aferrat a una roca aïllada, lluny de la costa. Pensant què podia fer, inspirat per la bellesa del paisatge que l’envoltava, va agafar la seva lira i va començar a cantar cançons.

Les seves melodies eren tan maques que les muntanyes del litoral van anar apropant-se a la roca on era Orfeu per poder escoltar millor la seva música meravellosa. Va ser així com, un cop les muntanyes van ser a tocar de la roca, Orfeu va poder saltar i arribar a la costa.

Va ser així, gràcies a la música, com va néixer el cap Norfeu. Avui, una ruta permet recórrer aquest paratge i veure la roca anomenada 'del Gat', on diuen que Orfeu va passar una nit i des d’on va cantar i tocar les seves poderoses cançons.

Una defensa dels pirates
Iniciem l’excursió entre la cala Pelosa i la cala Jóncols. Des del primer moment veiem, a dalt de la muntanya, la torre de Norfeu, que és la primera fita de la ruta. El camí fa molta pujada fins a travessar un pas estret, entre roques, i finalment arribar a la torre, un lloc que agrada molt als nens, sobretot si els expliquem per què es va construir un edifici com aquest al capdamunt de la muntanya: es va bastir el 1604 per defensar el litoral dels pirates que arribaven amb els seus vaixells per atacar els pobles de la costa.

És un bon indret perquè els infants juguin, entrant i sortint de la fortalesa, i imaginin les seves pròpies històries de pirates i corsaris. Els adults, mentrestant, podem gaudir de la vista impressionant del mar, la costa i els Pirineus nevats, al fons.

Mar a banda i banda
La ruta continua per un camí que s’endinsa al cap Norfeu, amb un primer tram espectacular, des del qual podem veure mar a banda i banda del camí: a un costat, la badia de Roses, i a l’altre, cala Jóncols.

Seguim l’itinerari que ens porta fins al mirador del cap Norfeu, amb un plafó que ens indica els diferents accidents geogràfics que s'albiren des d’aquest punt, i després baixem fins a la punta del cap Gros per tornar al mirador.

Roques amb formes d'animals
Durant el recorregut passem a la vora de penya-segats i roques amb formes diverses, algunes amb aspecte d’animals, monstres, persones o objectes diversos. És molt divertit jugar a trobar-los!

Des del mirador, el camí continua fins a trobar un trencall que porta a una cabana de pastors. El deixem a mà esquerra i seguim pel camí a la dreta, cap a la punta de la Trona, a on arribem per contemplar-ne la vista i tornar enrere fins al trencall de la cabana de pastors per seguir el camí de la dreta que ressegueix el cap Norfeu pel costat nord, i que porta de nou a la torre de Norfeu i al camí de baixada fins al punt d’inici.

La Ciutadella de Roses. Al centre de Roses, els nens se sorprendran passejant per l’impressionant conjunt monumental de la Ciutadella, que aplega vestigis de diferents èpoques històriques. Per entrar-hi cal travessar la majestuosa porta de Mar. Un cop a dins es pot fer un veritable viatge en el temps passejant entre les restes de la ciutat grega de Rhode, el barri hel·lenístic, la vil·la romana, el monestir romànic de Santa Maria o les diferents troballes del segle XVI. En total, vint segles d’història recollits en uns centenars de metres quadrats. Des de la Ciutadella s’organitzen activitats i visites guiades especialment pensades per als infants.

La durada de l’itinerari pot variar en funció de les parades. És recomanable portar aigua i menjar, uns binocles per veure ocells, animals marins (a vegades es poden veure balenes o dofins en aquest punt del litoral) o vaixells. Cal anar amb compte amb els nens en alguns (molt pocs) passos estrets i algun tram del camí a prop dels penya-segats.

Oficina de Turisme de Roses. Av. de Rhode, 77. 972 25 73 31

• Què fer a Alt Empordà

Càmping Joncar Mar. Disposa de bungalous, habitatges mòbils i apartaments de diferents capacitats, i es troba a 50 metres de la platja de Roses. Fora de la temporada turística, obren els caps de setmana. Hi ha supermercat i restaurant. Bernat Metge, 9-10, Roses. 972 25 67 02