Amb nens

Les aigües tranquil·les de la riera de Navel

Caminem tot resseguint la capçalera d’aquest rierol de la plana del Bages, afluent del Cardener

Durada: 3 h 15 min

• Anada: Agafeu l’autopista de peatge C-16 o bé les carreteres C-58 i C-55 fins a la sortida de Cardona. Continueu un quilòmetre per la B-420 i agafeu el camí rural (asfaltat) fins a Serrateix, tot passant per Navel, l’hostal-restaurant Cal Fuster i Montdarn.
    • Tornada: Agafeu la BV-4235 per Viver fins a Navàs. Pugeu cinc minuts en direcció a Puig-reig fins a l’hotel-restaurant Can Marçal i torneu per la C-16.

Alsa ofereix un servei d'autobusos fins a Cardona. Consulteu el web de la companyia per veure dies, horaris i preus.

Aquesta és una ruta que transcorre vora l’aigua, des de Can Fèlix fins al Molí de Vilajussana. És un recorregut molt agradable, amb menys de 50 metres de desnivell, que ens permetrà anar fent parades en els llocs on la pedra fa de llera del suau curs del rierol. Tot i aquest poc pendent, l’aigua ha esculpit formes capricioses en algunes roques, un detall que ens fa pensar que no sempre baixa mansoia i tranquil·la i que en temporades plujoses pot portar un bon cabal.

Poc abans del Molí trobarem un pantà allargat i petit on es recullen aigües per a les temporades més seques. Us aconsellem que camineu uns metres més avall del Molí de Vilajussana fins arribar al salt del Llop, el que hi ha en el següent mas.

La silueta dels absis de Sant Esteve del Pujol de Planès ens acompanya en l’últim tram de la baixada, des de dalt del clot per on corre el riu. Es tracta d’una església del romànic llombard —amb rectoria adjacent—, ja documentada al segle XII, a la qual hi arribarem per una pista ampla i sinuosa. Per veure’n els retaules barrocs afegits al segle XVII haurem d’anar a la parròquia de Montmajor. Les vistes que es contemplen des de l’església mereixen l’esforç d’una curta i costeruda pujada. Podem desfer-la per un corriol senyalitzat que no només ens portarà de nou al punt de partida, sinó que, a més, ens permetrà guanyar uns quants metres respecte a l’anada.

Tot i ser força rocosa en alguns trams, aquesta llera és accessible sense perill. A més, la vegetació de ribera, l’embassament, el romànic, el molí habitat i el salt del Llop fan que aquest recorregut sigui molt atractiu per fer en família.

Ho sabíeu?

La riera de Navel rep el nom del gran mas de Navel, que podem contemplar fent el recorregut amb cotxe des de Cardona pel bonic camí rural asfaltat que ens porta a Serrateix. Us aconsellem fer l’anada per aquest itinerari, que passa també per Sant Joan de Montdarn i Viver, dos nuclis molt característics i amb bones vistes sobre aquesta part de la plana del Bages.

Excepte el petit tram de corriol de Sant Esteve del Pujol de Planès, tot el traçat transcorre per pista. Com que és molt planera, s’hi fan bassals i és relliscosa en els dos punts on cal creuar la riera. És necessari portar calçat còmode de travessa amb sola amb dibuix.