Les rieres de Tòrrec

Aïllat als contraforts més meridionals del Montsec, Tòrrec és un petit nucli pintoresc que reposa al damunt d’un turó suau coronat per l’església de Sant Isidre. Des del poble, fem una caminada pels barrancs del voltant

El nucli de Tòrrec s’articula al voltant d’una petita plaça, on hi conflueixen carrerons estrets i empedrats amb racons plens de flors a la primavera. Ben a prop s’erigeix l’esglesiola de Sant Isidre, construïda al segle XIX. És una edificació petita i simple que guarda l’encant de l’austeritat. Prenem el camí que surt del davant de la bàscula i baixa cap al riu Tòrrec. Després d’uns cinc minuts ens desviem a la dreta per un sender que neix just al costat d’un pi solitari. El corriol fa baixada entre matolls i després de creuar la pista s’uneix a un camí, ara més ben marcat. Primer girem a la dreta i més tard, cap a l’esquerra fins arribar als engorjats del barranc de les Planes.

Entre rierols d’aigües braves

El tub d’aigua que creua el barranc sobre dues bigues de ciment ens serveix de punt de referència per travessar el riu. I és que uns metres més enllà el curs d’aigua s’estreteix i podem saltar a l’altra riba sense gaires complicacions. El camí revolta una cinglera des d’on s’obté una bona vista sobre tres barrancs: a l’esquerra el de les Planes, a la dreta el de Fontfreda, i al davant el de Tartera, els dos últims separats pel serrat de la Vansa. Continuem endavant i a pocs metres el camí es bifurca. Nosaltres seguim el de la dreta, que s’endinsa al barranc de Fontfreda per un sender que s’esmuny entre el matollar gairebé a tocar de la cinglera de conglomerat. Passem pel davant de la cova de la Vansa recognoscible per les restes d’antics corrals que s’intueixen a mitjana altura de la muntanya, a l’altre costat de la riba. Continuem pel corriol que al cap d’uns minuts desemboca al llit del riu. Creuem el barranc pel mateix lloc que ho fa un tub negre. Ja a l’altre costat remuntem a través de plans emboscats, fins arribar al corriol que passa a peu de la roca. Trobem la cova i els corrals de bestiar.</br>
A l’extrem de les ruïnes prenem un sender que busquem entre la vegetació. Sortim de la boscana i accedim a una petita tartera que enfi lem per recuperar el camí. Arribem sota de la punta del serrat de la Vansa. A la dreta s’obre el barranc de la Tartera. Baixem fins a la confluència amb el barranc de Fontfreda, que travessem. Seguim el camí que puja i creuem el barranc de les Planes. Ens enfilem fins a tocar de la cinglera. Des d’aquest punt refem el primer tram de recorregut i en poc més de vint minuts som al nucli de Tòrrec.

Guia pràctica. Associació Cultural Terres del Marquesat Organitzen excursions per les antigues terres del Marquesat (al centre de la comarca), però també per altres espais naturals de la Noguera i terres de Ponent. 973 41 50 58. www.marquesat.net