Amb bici

Paisatges mediterranis de la serra d’Ancosa

A cavall entre les comarques de l’Anoia i l’Alt Camp, descobrirem el singular espai natural d’Ancosa-Montagut, un indret protegit, d’ambient mediterrani i amb bona vista sobre l’entorn, especialment des del puig del Castellar, el punt més elevat de la ruta.

Dificultat Dificultat Alta

Distància: 39 km

Durada: 4 h i 30 min

La línia Baix Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat té parada a Igualada, a 20 km de la Llacuna (93 205 15 15 www.fgc.cat).

Des d’Igualada, prenem la C-37 en direcció Valls i, passat Santa Maria de Miralles, agafem la BP-2121 cap a la Llacuna.

Hi ha servei regular d’autobús entre Barcelona i la Llacuna amb l’empresa Hillsa (93 891 25 61 www.hillsabus.com)

Iniciarem la pedalada al poble de la Llacuna, tot enfilant el carrer de la Creu i seguint les indicacions que ens portaran fins al castell de Vilademàger. El conjunt arquitectònic està format pel castell (del segle IX i del qual queden les restes d’una torre circular, del recinte murallat i d’una portada d’accés) i per l’església de Sant Pere de Vilademàger (del segle X-XI, que es troba en bon estat de conservació). Continuem la ruta en forta pujada per una pista forestal. Arribem a la carena, a 820 m d’altitud. Aquí un rètol ens indica la ruta del GR 7-2, nosaltres tombarem a la dreta i seguirem els senyals d’aquest sender. Un ampli camí carener, entre boscos de pi blanc, ens portarà a la masia de Cal Quim. Un cop passada, caldrà deixar el GR 7-2 per prendre un camí a la dreta que ens portarà al cim del puig Castellar, el punt més alt de la ruta (944 m) i des d’on gaudirem d’una esplèndida vista sobre l’Anoia, l’Alt Camp i l’Alt Penedès -si fa un dia clar, es poden arribar a veure els Pirineus i la mar!

La serra dels Esgavellats
Tornem al camí del GR 7-2, que aviat es converteix en un corriol entre pins i alzines. Som a la serra dels Esgavellats, el terreny és cada cop més pedregós i hi apareix un tram de carrascar. Arribem al coll de la Rimbalda, on, sense deixar el GR 7-2, continuem cap a l’església de Sant Jaume de Montagut, original del segle XI, però a la qual s’han dut a terme moltes transformacions. Desfem l’últim tram de camí per una pista ampla, entre una magnífica pineda, fins que arribem al coll del Pinar de la Costa. Aquí prenen el camí de l’esquerra i un descens llarg i pronunciat ens portarà als plans de l’Hostalet. Un camí cap a la dreta ens conduirà a l’Hostalet del Lladre, un edifici abandonat que havia estat un important parador en la cruïlla del camí ral de Tarragona a Igualada amb el de Vilafranca del Penedès a Santa Coloma de Queralt. Continuarem pel camí principal i aviat tombarem a la dreta. Entre boscos de pi i alguna masia, arribarem a la carretera C-37. Tombarem a la dreta i continuarem fins arribar en una rotonda, on agafarem la carretera BP-2121, que ens portarà de nou a la Llacuna.

La casa d’Ancosa, el roure d’Ancosa, l'avenc d’Ancosa, i el pou d’Ancosa.

Punt d’informació de La Llacuna Carrer Major, 2 La Llacuna 93 897 68 30 www.turismelallacuna.net Obert els divendres de 16 a 18 h, els dissabtes de 10 a 13 i de 16 a 18 h, i els diumenges de 10 a 13 h.