Amb nens

Ruta per la serralada de Marina entre Santa Coloma de Gramenet i Badalona

Desnivell: 204 metres

Durada: 90 min

Hi arribem per la BV-5011, la Vallesana, tant des de Montcada i Reixac com des de Badalona. Aquesta carretera l'agafem tot sortint de la B-20, al km 20 si venim de Barcelona o al km 23 si venim del Maresme.

La Vallesana o carretera de Canyet l'hem de deixar en el tram del km 3 per arribar al mas de can Mora i, des d'allà, agafar el camí de Sant Jeroni de la Murtra.

Tot i els incendis que hi ha hagut a la zona, ens trobem amb un entorn agradable i un terreny amb força vegetació. La protecció que ofereix el Parc de la Serralada de Marina converteix aquest petit enclavament envoltat de grans nuclis urbans en un miracle de tranquil·litat i silenci entre Santa Coloma de Gramenet i Badalona.

El monestir de Sant Jeroni de la Murtra
Al bell mig de la vall de Betlem trobem Sant Jeroni de la Murtra, un monestir del gòtic tardà edificat sobre l’antiga casa de la Murtra i força afectat per diferents atzars de la història, que han donat forma el seu estat actual. Fundat per un mercader, probablement, va ser lloc d’estada de Colom i els Reis Catòlics, va ser afectat pel foc i les desamortitzacions, va ser celler, lloc d’estada d’estiuejants i, finalment, va ser adquirit per Francesca Güell, filla dels comtes de Güell, que el va convertir en un centre de reflexió i silenci, tot retornant-lo als seus orígens alhora que en promovia la conservació i la restauració.

Teníem interès en visitar-lo a fons, encuriosits per tot el que hem indicat i també per conèixer un patrimoni que no sembla estar en les rutes de visita turística habitual, tot i la seva teòrica importància. De l’església només en queden quatre parets, però la resta de l’edifici es conserva força bé: una gran torre i l’hostatgeria, la torre del campanar, bona part del claustre, el refetor, la cuina i algunes cel·les. A la visita guiada us en faran una àmplia explicació mentre recorreu el recinte.

Mentre preparàvem la sortida vam decidir ampliar-la tot fent una caminada accessible pels paratges que l’envolten, miraculosament salvats de les urbanitzacions, però no tant dels incendis i del pas de línies d’alta tensió que recorren la zona. El resultat final ens anima a publicar-la, ja que ha estat una bona experiència.

Un cop visitat el monestir, comencem la caminada per atansar-nos primer a la petita ermita de Sant Climent (amb aplec al juny) i, després, per  dirigir-nos cap a puig Castellar, on trobem el conegut poblat ibèric i un mirador amb unes vistes que abasten tot el Barcelonès. És una àrea de lleure per passar-hi una bona estona. Sortim cap a l’ermita de Sant Onofre (amb aplec al novembre) per visitar l’oratori de la mateixa època del monestir i amb una bonica façana principal. Amb els objectius acomplerts, tornem al monestir per una baixada força directa.

Sant Jeroni de la Murtra

• Què fer a Barcelonès

A la carretera que va de Badalona a Montcada i Reixac, anomenada la Vallesana, hi ha més de mitja dotzena de restaurants especialitzats en celebracions, esmorzars de forquilla, calçotades i grups. N'hi ha per triar i remenar!

Hem fet parada al Restaurant Cal Dimoni, un lloc ideal per a grups amb menús variats que van dels 30 als 40 € i que inclouen plats tradicionals tant de peix com de carn. Hi teniu jardins on poder realitzar l'aperitiu, parc infantil i aparcament. Ctra. de la Vallesana, km 3,3, de Badalona. Reserves: 93 465 76 78