Amb nens

Pujada al poble antic i al castell de Prenafeta

Les restes d’un poble abandonat s’amaguen entre la vegetació frondosa d’aquest paratge a la falda de la serra de Miramar, a la Conca de Barberà. La cirereta: a dalt de tot, amb una vista espectacular de tota la comarca, hi ha el que queda de l’antic castell.

Distància: 4,4 km (anada i tornada).

Desnivell: 330 m.

Durada: 1 h i 40 min.

Es pot anar amb tren fins a Montblanc (902 32 03 20 | www.renfe.com). Es pot agafar un taxi fins a Prenafeta: Joan Valls Roig (629 303 021), Joan Ramon Garré (609 874 747) o Josep Anton Medrano (609 011 011).

Per l’AP-2 cal prendre la sortida 9 (Montblanc - l’Espluga de Francolí). En la primera rotonda agafeu la C-14 en direcció a Reus i, en la segona rotonda, la TV-2421 fins a Prenafeta.

Els autocars de la companyia Plana (977 21 10 30) arriben a Montblanc des de Tarragona, Valls, Barberà de la Conca, Poblet o l’Espluga de Francolí. També els de La Hispano Igualadina (902 29 29 00) hi arriben des de diferents poblacions catalanes.

Un caminet empedrat puja per la muntanya travessant un misteriós bosc de boix, humit, amb pedres cobertes de molsa d’un verd intens. Enfila que enfilaràs, no triguem a trobar les primeres cases en ruïnes, una antiga ermita romànica i a dalt de tot, el castell. Som a Prenafeta, a la Conca de Barberà, una de les pedanies de la ciutat de Montblanc. L’itinerari que puja fins a l’antic castell comença al final de l’únic carrer del poble. És en aquest mateix vial, a mà esquerra, abans d’arribar a la font, on hi ha l’esplanada on es pot deixar el cotxe. Continuem amunt pel carrer, passant per la font -on aprofitem per omplir la cantimplora-, fins a arribar al final. Cap a l’esquerra trobem un senyal. Aviat trobem un camí més estret, ombrívol i empedrat que puja cap a la muntanya.

Uns vint minuts després d’haver començat l’excursió, arribem a una cruïlla de camins. A mà esquerra trobem un pal indicador amb cartells de fusta. Les lletres que indiquen la direcció al castell s’han esborrat, però, si ens hi fixem, veurem que algú hi ha escrit, amb un objecte punxant, la paraula castell. En tot cas, cal agafar el camí que queda a la dreta del pal indicador. Al bell mig d’un bosc de boix, amb la molsa cobrint les pedres a ambdós costats del camí, avançarem per un paratge amb aires de conte de fades, avantsala del que trobarem més endavant. Només caldrà fer algunes passes per trobar les primeres ruïnes de les cases del poble abandonat de Prenafeta i una mica més endavant les restes de l’església romànica de Sant Salvador, que conserva l’absis i alguns arcs. Hi entrem per imaginar-nos com devia ser quan estava dempeus i hi intuïm l’antic altar i les finestres.

Fem l’últim tram fins al castell i abans d’arribar-hi anem amb compte, ja que és bastant estret i en algun moment puntual passa a tocar d’algun barranc. Un cop a dalt del castell, d’origen medieval, gaudim de panoràmiques espectaculars de la Conca de Barberà, amb les poblacions de Montblanc, Barberà de la Conca i Sarral a vista d’ocell, la serra de Miramar, el mar i fins i tot Montsant, la serra d’Ensija o la inconfusible serra del Cadí.

El camí fa pujada però és curt i entretingut. No és apte per a cotxets, ja que és estret i pedregós. Cal portar aigua i un bon calçat de muntanya.

• Què fer a Conca de Barberà

Mas la PlanellaÉs una gran casa pairal rehabilitada, amb quatre apartaments independents totalment equipats. Es pot llogar un apartament o també per habitacions dobles. Prenafeta | 977 86 23 06.