Amb nens

Racons naturals a la serra de l’Obac

L’Hospital de Sang de Mata-rodona i la Cort Fosca continuen ocults en un indret inhòspit de la serra de l’Obac, que comparteix parc natural amb Sant Llorenç del Munt. Us proposem un itinerari per redescobrir aquests i altres tresors.

Distància: 8 km.

Desnivell: 200 m.

Durada: Entre 3 hores i mitja i 4 h.

De les estacions de tren de Terrassa (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya: 93 205 15 15; Renfe: 902 24 02 02) surt el Bus Parc, que funciona el cap de setmana i festius i que para a diversos punts del parc natural (Oficina de Turisme de Terrassa: 93 739 70 19).

Des de Terrassa, agafeu la BV-1221 en direcció nord, fins a l’aparcament del coll d’Estenalles.

En aquesta ocasió tresquem per la serra de l’Obac, que comparteix parc natural amb Sant Llorenç del Munt. Precisament iniciem l’excursió al coll d’Estenalles, que fa de punt d’intersecció d’aquests dos grans indrets naturals. La ruta no ofereix cap dificultat remarcable i té molts al·licients diversos, com anirem veient.

Sortim del coll d’Estenalles seguint el GR-5 en direcció a la masia de la Mata. El camí ens du arran d’una bassa d’aigua i per sota la capella de Sant Jaume, i continua cap al coll de Garganta, la carena de la Castanyera i el coll de Boix. En aquest punt, deixem el GR-5 i baixem uns metres pel vessant oest fins a trobar una pista que seguim de baixada una estona. A l’inici d’una corba tancada, prenem un sender a mà dreta, que envolta completament un cim rocós. A l’altre extrem seguim senyals de pintura groga, que ens situen al caire d’un espadat. Cal trobar una canal que baixa sense cap dificultat. L’indret és inhòspit, molt frescal i ombrejat.

La cova de la Cort Fosca

El primer que trobem és l’entrada a la cova de la Cort Fosca. Té un accés planer i es pot recórrer amb facilitat amb l’ajut d’una llanterna. A pocs metres de la cova, en un esvoranc de roca natural, veurem el que resta de l’Hospital de Sang de Mata-rodona, utilitzat durant les guerres carlines per recuperar els ferits en els enfrontaments bèl·lics. Encara queden algunes de les parets que protegien el recinte.

Per continuar l’excursió, pugem per la canal que ja coneixem i ens continuem enfilant per l’esquena de la roca que ens queda ben bé al damunt. Pugem uns metres i seguim un sender que ens du al cim de l’agulla, de 825 m. És un bon balcó sobre l’Obac, la plana del Bages, Montserrat i els Pirineus. El sender baixa per l’altre vessant i ens retorna a la pista per on hem vingut.

L'hem de seguir uns metres de cara amunt i prendre el segon sender, a mà dreta, que ens enfila fins a la carena principal de la serra. Allà retrobem el GR 5, que prenem de cara al nord. Al coll de Boix, podem prendre el camí de Mura (N) per anar a descansar sota l’alzina del Vent, un exemplar magnífic que és arran de pista. De nou al coll de Boix, retornem al coll d’Estenalles pel GR-5.

Alguns trams de roca demanen atenció, però no tenen dificultat. Trobareu aigua a la cova de la Cort Fosca.

Centre d’Interpretació Coll d’Estenalles. Ctra. BV-1221, km 14,8, Mura (93 831 73 00 | www.parcsdecatalunya.net). Feiners i festius, de 10 a 15 h.