Ruta de les Valls del Montcau

El recorregut permet unir l’extrem nord del Parc Natural, on hi ha els municipis de tradició rural, Mura, Talamanca i Rocafort, amb la riba del Llobregat, al pla del Bages, on Navarcles, el Pont de Vilomara i Sant Fruitós de Bages han desenvolupat una economia basada en la indústria.

Dificultat Dificultat Mitjana

Desnivell: +350 m / -545 m

Durada: 5 h 55 min a peu

El recorregut comença a Mura, comunicada amb Terrassa per la carretera BV-1221 a través del coll d’Estenalles i Matadepera, i amb Manresa, per la carretera N-141c fins a Navarcles i la BV­1221 a partir d’aquesta població.

Aquesta població esta comunicada amb Manresa, Sant Fruitós de Bages i Talamanca per un servei d’autobusos. Els usuaris de bicicletes hauran de disposar d’un vehicle propi de recollida.

0,00 km (459 m). Mura. Una mica més amunt del Centre d’Interpretació de Mura–que caldria visitar–, hi ha l’inici del recorregut indicat per senyals i banderoles informatives. Dirigir-se per la carretera de Rocafort en direcció al camp de futbol i girar a la dreta, en pujada, deixant el camp a l’esquerra. Seguint les indicacions se surt a la carretera d’accés a Mura.

0,80 km (518 m) 15 min. Carretera, davant del cementiri de Mura; seguir-la cap a l’esquerra (E) i trencar a l’esquerra 40 m després, enfilant en pujada una pista cimentada.

1,28 km (570 m) 25 min. Collet de Sant Martí. Es continua recte (NO) deixant a la dreta el camí al puig Gili. Se segueix la carena creuant el pla de l’Espígol i es deixen trencalls secundaris a banda i banda; de mica en mica el camí gira a ponent i es passa el collet de la Teuleria (als 3,20 km), on comença la baixada que durà fins al torrent del Ramonet i, més avall, a la riera de Mura.

6,77 km (349 m) 1 h 38 min. Aiguabarreig del torrent i la riera de Mura i trencall al poble de Talamanca (N), situat a 6,14 km (amb 320 m de desnivell acumulat en pujada). A l’esquerra (SO), sobre una carena, s’eleva el nucli de Rocafort. Es continua seguint la vall en suau baixada.

8,27 km (329 m) 2 h. Trencall a Rocafort (S), població situada a 1,20 km (i 120 m de desnivell acumulat en pujada). Es continua seguint la vall.

10,86 km (284 m) 2 h 36 min. Es passa pel costat de Sant Esteve de Vila-rasa.

15,35 km (205 m) 3 h 38 min. Trencall al Pont de Vilomara, situat a 3,40 km i 95 m de desnivell de pujada. Es continua seguint la riera de Mura que, a mig quilòmetre d’aquí, s’uneix al Llobregat.

16,43 km (204 m) 3 h 54 min. A la dreta, trencall a les espectaculars Tines de Talamanca (a 300 m). Es continua recte, pista enllà, i es creua el Llobregat per l’indret dels Tres Salts. A l’altra banda hi ha una pista ampla que es pren cap a la dreta (N), seguint el riu.

Les tines de Talamanca, construïdes els segles XVIII i XIX, són testimoni de l'especialització vinícola de Talamanca i destaquen per la seva singularitat.

20,50 km (223 m) 4 h 53 min. Es deixa el riu i, girant a l’esquerra (NO), s’entra  al recinte de Sant Benet de Bages, que s’ha de visitar, si no ara, en una altra ocasió. Es continua en direcció NO, es remunta el vessant obac de la Corseca i, canviant de vall, es baixa a Sant Fruitós de Bages, on s’entra travessant la zona esportiva.

23,88 km (m) 5 h 45 min. Sant Fruitós de Bages, plaça d’Alfred Figueres, al costat del parc del Bosquet. Fi del recorregut.

Mura
Poble pintoresc que conserva el seu encant antic amb carrers i places a l'entorn de l'església romànica de Sant Martí. Situat en ple Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, es troba envoltat d’una natura bella i ben conservada. A més de l’interès del seu nucli urbà, destaquen l’Aviari, l’àrea d'esplai "Riera de Nespres", el castell de Mura, les Coves de Mura i la masia del Puig de la Balma.

Sant Benet de Bages
Monestir construït a mitjan segle X, joia de l'art romànic, integra elements del gòtic del segle XIII, barroc i modern. Al seu voltant s’hi ha realitzat el projecte d’oci i cultura Món Sant Benet, que inclou diversos espais i dependències, entre altres, el monestir mil·lenari i el seu magnífic claustre romànic; la Fàbrica, edifici bastit en el lloc que ocupava una fàbrica tèxtil del segle XIX; el modern edifici que allotja la Fundació Alícia, etc.

Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba, calçat adequat, aigua i menjar suficient. Els usuaris de bicicleta, a més, han de dur casc, guants, comptador i material per punxades.

Consorci per a la Promoció Turística de les Valls del Montcau
Oficina d’Informació Turística Camí veïnal de Mura a Rocafort, km 1 Antigues escoles de Mura, s/n 08279 Mura Tel. 93 831 83 75

Publicacions d’interès
Mapa comarcal de Catalunya 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona © Imatge del perfil: Compe GPS Team S.L.