Amb nens

Seguint el rastre dels animals al Pirineu ribagorçà

Quan caminem per la muntanya no acostumem a veure gaires animals, però això no vol dir que no hi siguin. Potser estan amagats o dormint la migdiada... Al poble de Durro, a la vall de Boí, hi ha una ruta que permet descobrir quins animals viuen en aquestes muntanyes tot desxifrant els seus rastres, com ara petjades, excrements o esgarrapades.

Durada: 2 h i 15 min

Des de Lleida per l’N-230 per Alfarràs, Benavarri, el Pont de Suert i, passat el Pont de Suert, agafant el desviament cap a la vall de Boí per la carretera L-500. Passat Barruera hi ha el trencant cap a Durro

Es pot anar fins a Lleida amb tren (900 41 00 41) i allà agafar un autobús de la companyia Alsina Graells fins al Pont de Suert, des d’on es pot pujar a un altre autobús que porta a Barruera (902 42 22 42) i d’allà arribar a Durro amb taxi (629 20 54 89)

A les muntanyes del Pirineu, hi viuen porcs senglars, guineus, teixons, fagines, cérvols o óssos. Són animals que acostumen a amagar-se quan senten l’olor o el soroll que fa una persona en acostar-s’hi, així que és molt difícil veure’ls.

Al poble de Durro, a la vall de Boí (Alta Ribagorça), hi ha un recorregut que ajuda a desxifrar els missatges que deixa la fauna al seu pas. És una ruta circular fàcil i molt agradable en la qual s’han instal·lat diferents plafons amb informació de les espècies característiques del lloc i amb rèpliques de les seves petjades, els seus excrements i les seves esgarrapades. Després d’observar-les amb atenció, podem buscar a la natura els rastres autèntics. Així, encara que no els vegem, sabrem que aquests animals, quan nosaltres marxem, habiten en aquestes muntanyes.

Comencem la ruta al mateix poble de Durro, en direcció sud, i anem pel camí vell fins a Sant Quirc, que és una de les ermites romàniques de la vall de Boí declarades patrimoni de la humanitat per la Unesco. És una ermita petita i molt bufona, i des del lloc on està situada es té una vista magnífica de la vall i de les muntanyes que l’envolten.

Des d’aquí seguim per la pista forestal durant uns 700 m. De seguida trobem els primers plafons que ens anuncien la presència en aquest indret d’óssos bruns, galls fers, fagines i altres animalons que viuen en els diferents ambients pels quals passa el recorregut; en aquest cas, un tram de pineda negra.

Deixem la pista per un camí que surt a l’esquerra i que fa pujada, i que més endavant ens porta a connectar novament amb la pista. La seguim cap a la dreta, fins que, just al revolt, prenem un camí cap a un mirador amb una vista espectacular de la vall. És el mirador de l’Escaleta, un lloc des d’on s’acostumen a veure aus rapinyaires (aquestes sí, de debò i en directe).

Tot creuant una pineda de pi roig s’arriba al camí de Saraís a Durro, un camí centenari que travessa boscos de roures, freixes i avellaners, primer, i prats de dall i pastures, després. En aquest tram també hi trobem diferents plafons amb informació sobre cérvols, porcs senglars i altres animals que viuen a la zona.

Després de creuar el barranc Gros, per on passa un rierol (on viuen les truites de riu), tornem de nou al poble de Durro. Passejant pels carrers de Durro, empedrats, molt ben conservats i amb cases típiques de muntanya a banda i banda, veiem una altra ermita romànica, la de la Nativitat de Durro, també patrimoni de la humanitat.

Si hi anem amb nens petits o que no vulguin caminar gaire, hi ha una alternativa més curta (de 5 km) que va de Durro a l’ermita de Sant Quirc i al mirador de l’Escaleta, i que després torna a Sant Quirc i a Durro pel mateix camí, sense fer la ruta circular sencera.

Centre de Fauna del Pont de Suert. Per veure animals que normalment viuen als rius del Pirineu en viu i en directe, podem anar al Centre de Fauna del Pont de Suert. Està dedicat al visó europeu, la llúdriga, el cranc de riu i la truita. En aquest centre es dediquen a facilitar la reproducció d’aquestes espècies per després repoblar els rius i llacs del país, a més d’investigar i sensibilitzar sobre el medi ambient i els animals que viuen en el medi fluvial. Les visites són gratuïtes i les duen a terme els educadors i educadores del centre

El recorregut està senyalitzat i hi ha diferents plafons informatius sobre els animals que viuen a la zona i les seves petjades i els seus excrements. No és apte per a cotxets perquè hi ha trams pedregosos i amb una mica de pendent

Patronat de Turisme de la Vall de Boí. Pg. de Sant Feliu, 43, Barruera. 973 69 40 00