Amb nens

Senderisme i caiac a la vora del Ter

Primer pas a pas i després a cop de rem, aquesta ruta ens fa moure cames i braços amb un objectiu: conèixer els atractius del paisatge que ens ofereix el Ter al seu pas per un raconet preciós del Baix Empordà.

Distància: 15,2 km (inclou el recorregut a peu de Verges a l’embarcador de Colomers i també la ruta de 8 km amb caiac pel riu)

Desnivell: Inapreciable

Durada: 3 h i 40 min

Les estacions més pròximes a Verges són Flaçà i Girona (Renfe: 902 32 03 20).

Per l’AP-7, cal agafar la sortida 6 (Girona Nord) o la 5 (l’Escala – Empúries) i prendre la carretera GI-633 fins a arribar a Verges.

Les companyies Sarfa (972 30 59 19) i Ampsa (972 76 10 80) arriben a Verges des de diferents localitats de de Girona i Barcelona.

Abans de fer aquesta excursió no sabíem que els primers caiacs els van utilitzar els esquimals inuits. De fet, el terme amb el qual es denominen aquestes canoes ve de la paraula inuit qayaq, que vol dir ‘bot de l’home’. La versió actual de les antigues canoes de pesca, que navegaven per les aigües glaçades d’Alaska i Groenlàndia, naveguen pels rius i els mars de tot el món, faci fred o faci calor. Aquesta ruta pel Baix Empordà permet moure’s pel Ter com ho feien els esquimals i, al mateix temps, descobrir els paisatges i els poblets de la zona, primer a peu, a la vora del riu, i després seguint el seu curs, a bord d’un caiac.

El recorregut comença amb una excursió d’una hora i mitja des de Verges, on es pot visitar el nucli antic i les restes de la muralla medieval. Des del centre del poble agafem el camí situat a la dreta del riu i comencem a caminar pel camí senyalitzat com La Ruta del Ter (senyals de color verd, amb una petita onada de color blanc al mig).

Un sender planer envoltat pel Montgrí, les Gavarres i les muntanyes de Begur
Es tracta d’un sender planer enmig d’un gran espai obert, envoltat pel massís del Montgrí, les Gavarres i les muntanyes de Begur, i amb els Pirineus de teló de fons. Xino-xano anem travessant els camps de cultiu i els prats, seguint el rec del Molí, a vegades sota el sol i sovint a l’ombra dels arbres dels boscos de ribera (com àlbers, pollancres, freixes o plàtans) i els boscos mediterranis (pins o alzines) que anem trobant, i observant alguns molins, masos, rescloses i recs. Seguint el camí s’arriba a Jafre i després al poble de Colomers, amb un nucli d’origen medieval molt ben conservat, i a l’embarcador, situat a tocar del poble, al costat d’un inconfusible autobús anglès de dos pisos, on l’empresa Kayak del Ter lloga caiacs.

Després de posar-nos banyador, unes sabates que es puguin mullar i l’armilla salvavides, i rebre unes petites classes d’iniciació a la navegació amb caiac de la mà d’un monitor, comencem l’aventura. A bord del caiac deixem enrere la resclosa de Colomers i baixem suaument seguint el curs del Ter, un riu que neix als Pirineus, creua la serralada transversal i aboca les seves aigües a la Mediterrània.

Ara tenim una visió molt diferent que la que hem tingut en l’excursió que hem fet caminant, ja que estem envoltats de vegetació i escoltem de molt a prop els ocells i els sons de l’aigua. Tot remant arribem a l’illa d’Avall de Jafre, un punt d’interès natural, on s’han fet una sèrie de basses aprofitant l’antiga llera del riu, i que és un punt de nidificació d’ocells. Podem passar-hi de llarg o parar i sortir de l’embarcació per descansar, conèixer millor el paisatge i descobrir-hi aus com el martinet de nit, els abellerols, l’agró roig, el bernat pescaire i molts altres. Tornem als caiacs i seguim gaudint d’una navegació plàcida, tranquil·la, arrecerada del vent si bufa i fresca els dies calorosos. Després d’un parell d’hores arribem al pont de Verges, on hi ha un petit embarcador per deixar el caiac.

Kayak del TerAv. de la Costa Brava, s/n. Parc del Ter. Colomers | 662 159469

• Què fer a Baix Empordà

Casa MigdiaMolt acollidora, plena de colors i amb atencions per als més petits. Hi ha una banyera d'hidromassatge, bicicletes de lloguer, futbolí i una confortable sala d'estar. Migdia, 4. Sant Jordi Desvalls | 972 79 89 09