A peu o amb BTT

Un passeig pels camins rurals de Maó

A peu o amb bicicleta, aquest itinerari de quinze quilòmetres entre Sant Climent i el poblat de Torelló ens convida a descobrir elements etnològics i arqueològics en una zona de planura al migjorn menorquí.

Distància: 15 km

Desnivell: Inapreciable

Durada: Entre 3 h i 30 min i 4 h

Sortim de Maó en direcció a l’aeroport per agafar la carretera Me-12 de Sant Climent. Són 5 km de trajecte.

Agafem la línia L21 del trajecte Maó – Sant Climent.

El punt de partida de la ruta és el poble més jove de Menorca, Sant Climent, amb tot just dos-cents anys d'història. Des del final del carrer de Sant Miquel, començarem un itinerari circular de viaranys rurals per una de les poques àrees no protegides de l’illa, però no menys interessant des del punt de vista de la descoberta del paisatge a través del senderisme.

Pel camí de sa Forana, en una zona de parcel·lacions i petits horts familiars, arribarem a la urbanització de Binixíquer i seguirem pel camí de Binicalaf. Val la pena, però, desviar-se uns metres per veure el talaiot de sa Talaia, un dels diferents punts d’interès arqueològic que trobarem al llarg d’un itinerari limitat a banda i banda per paret seca, que es pot fer còmodament en família, a peu o amb bicicleta, per la planícia del terreny, pràcticament absent de perspectiva.

Les festes pageses
Continuarem pel camí de Cotaina fins a enllaçar amb el camí de Santa Cristina. Comença aquí un tram del municipi d’Alaior, un camí de terra més estret que ens permet apreciar un paisatge de roques aflorant en un sòl poc fèrtil, on els conreus i les pastures són escassos. Distingim antigues construccions lligades a l’agricultura i la ramaderia: ponts de bens, pous i eres que, durant segles, van ser l’escenari de les mesurades, les festes pageses més importants que se celebraven a Menorca.

Arribarem al creuer de ses Quatre Boques i seguirem pel camí de Talatí per fer cap a la zona arqueològica del mateix nom. En el tram final de la ruta, hi trobarem dos punts més de gran interès: la basílica paleocristiana des Fornàs de Torelló i el poblat de Torelló. Sense desviar-nos del camí, podem admirar l’espectacular talaiot d’aquest recinte, que conserva un portal amb llinda a la part superior. Uns pocs quilòmetres més i arribarem al punt de partida, a Sant Climent.

Poblat talaiòtic de Talatí de Dalt. Format per un poblat talaiòtic, coves i hipogeus, Talatí de Dalt acull un monument únic a l’illa per la configuració especial de la taula, ja que una columna i el seu capitell es recolzen sobre el lateral de la T central. És un dels monuments que formen part de la candidatura Menorca Talaiòtica que aspira a aconseguir el títol de patrimoni mundial de la humanitat per part de la UNESCO. Amb cotxe, hi arribem des de la carretera Me-1 de Maó a Ciutadella, on agafem el camí que arrenca al km 4; hi ha aparcament per a uns 10 cotxes.

No tot el camí està senyalitzat. Hem d’estar atents quan arribem al km 3,3: hem de girar a la dreta per seguir el recorregut. Deixarem, a la dreta, un cartell que indica l’itinerari Trepucó – cales Coves. La ruta es pot fer un poc més curta si, a partir del km 7, a la cruïlla de ses Quatre Boques, girem a la dreta i seguim el camí d’Algendar, que també ens portarà al punt d’inici. Podem fer aquest itinerari amb bici des de Maó i fer un recorregut de 25 km.

Oficina de Turisme de Maó. Pl. de la Constitució, 22. 971 36 37 90

• Què fer a

Petit Maó. Hotel amb encant, de decoració vintage, senzill però carregat de detalls que ofereix el luxe de la tranquil·litat, d’estar com a casa. Aquesta antiga casa senyorial del segle XVIII disposa de 6 habitacions (quatre de dobles; una quàdruple familiar i una habitació doble amb capacitat per a un llit supletori) i té un pati interior enjardinat amb una petita piscina. Infanta, 17, Maó. 661 02 02 54