Un tomb per Mediona i la muntanya del Marquès

L’obaga espessa, fresca i humida d’aquesta serra ens acompanya fins a la carena del turó de les Clivelleres, un dels balcons privilegiats de l’Alt Penedès

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 8 km

Durada: 2 h i 30 min (sense comptar les parades)

Podem anar amb tren fins a Vilafranca del Penedès amb Rodalies (900 41 00 41)

La carretera que passa per Sant Joan de Mediona és la BV-2136. Les opcions per arribar-hi són molt variades: des de Capellades (C-244), Sant Quintí de Mediona (C-244) , Sant Sadurní d’Anoia (C-535) o Vilafranca del Penedès (C-15), entre d’altres

Des de Vilafranca del Penedès, podem agafar un autobús de la Hispano Igualadina, que ens porta fins a Sant Joan de Mediona (902 29 29 00)

De marquès, al castell de Mediona no n’hi vivia cap, però sota l’espès bosc d’aquesta ruta s’hi està com un d'ells totes les estacions de l’any. Abans, però, d’endinsar-nos-hi fem una visita al petit i bonic barri de l’Església de Sant Joan de Mediona i, torrent amunt, comencem l’ascensió.

Som a la zona de la DO Penedès i en aquestes contrades la varietat que ens acompanya sempre que ens trobem amb vinya és el xarel·lo. Tot i que ha estat un dels atractius que ens hi han portat, la vista des de la llarga carena del turó de les Clivelleres ens deixa bocabadats. És espectacular, sobre tota la plana penedesenca.

Hi veiem també Sant Quintí de Mediona, on ens acostarem en acabar la ruta per tal de visitar el camí del Riu, les surgències de les Deus i tot el paratge que les envolta.

Després d’un descens força pronunciat i just abans d’entrar de nou a Sant Joan, passem pel paratge dels Safareigs, que és lloc de trobada de molts vilatans sota els seus alts plataners. Durant la tornada, fem un petit tram per la riera de Mediona.

A la vora del curs de l’aigua hi passa des de temps antics un dels camins importants que unia les comarques d’interior amb el mar. Per això tingué rellevància en el seu moment el castell de Mediona com a punt de control i vigilància, i que encara avui imposa.

La caminada hauria de forçar molt el recorregut per arribar-hi, i és per això que ens hi acostem amb cotxe però el deixem uns centenars de metres abans per agafar un camí que baixa cap a la riera i s’acosta al castell resseguint-la.

La vista a l’edifici encinglerat és constant mentre caminem per la llera amb altes roques a banda i banda on s’hi pot practicar l’escalada.

Castell de Mediona

• Què fer a

Cal Maristany. És un gran mas acostumat a rebre els caminaires que fan la ruta a Montserrat des de Tarragona i Reus. Fins i tot ofereixen servei de fisioteràpia per a qui ho necessiti. A l’hostal encara conserven fotografies de quan estava envoltat de vinyes. Avui, però, és la porta d’entrada de la urbanització Font del Bosc, a prop de Sant Pere Sacarrera. Al restaurant fan cuina tradicional catalana, on destaquen les carns a la brasa, les calçotades, les xatonades i els peixos. Disposa d’un ampli aparcament, lloc tancat per a les bicicletes i espai per netejar-les. Av. de Maristany, s/n, urbanització Font del Bosc, Mediona. 93 817 83 80