A peu o amb BTT

Una volta per l'entorn d’Oristà i Sant Feliu Sasserra

La ruta és una volta per l’entorn d’Oristà, al sud de la comarca natural del Lluçanès, un altiplà de perfils suaus estès entre les conques del Llobregat i del Ter, vertebrat per un conjunt de rieres disposades de nord a sud.

Desnivell: +320 m / -320 m

Durada: 4 h a peu; 1 h 30 min en BTT

El recorregut comença a Oristà, on es pot arribar, pel sud, per la carretera C-670 que té el seu origen a l’Eix Transversal (sortida 164) i pel nord, per la BV-4404 i B-432, que connecta amb Prats de Lluçanès.

• Altres transports

Aquesta població no disposa de transport públic.

La situació relativament aïllada d'aquest entorn ha permès la conservació d’un paisatge singular ideal per la pràctica de l’excursionisme. Aquesta ruta comença a la plaça de Catalunya d'Oristà (458 m), on es va cap a l’església pujant per les escales d’accés. Es troben els senyals de l’itinerari que caldrà anar seguint durant tot el recorregut.

Un cop en aquest punt es gira en direcció sud; mantenint l’església a l’esquerra es baixa als camps de sota. Es gira a la dreta i se surt a la carretera (km 0,37); cal seguir-la cap a l’esquerra (sud) durant 150 m i girar a la dreta per la pista que neix en aquest punt. Es passa la masia del Tin i, arran de la riera Gavarresa, es gira de nou al sud. Després de creuar la riera es deixa a la dreta l’accés al gran mas de la Quintana. Es continua pista enllà seguint el meandre que descriu la riera.

A l’altra banda de la Quintana el camí es bifurca. A la dreta neix un trencall per on, si no es té prou temps, es pot fer drecera per escurçar l’excursió (té 2,47 km i enllaça amb el recorregut més enllà de la masia de la Gallinera). Seguint l’itinerari principal –opció recomanada–, es torça a l’esquerra, es passa la riera per una passera i, més amunt, es gira cap al sud enfilant les costes de la Quintana.

Als 2,47 km ( a 448 m i després d'haver caminat 35 minuts), es deixen, a la dreta, les runes de la Rierola. Es baixa cap a la Gavarresa, que es torna a creuar (km 2,95 km). El camí discorre, ara, per una petita plana fluvial ocupada per un extens camp de conreu entre el bosc de ribera i els cingles de Rocaguinarda. Es passa pel costat de la masia de Cal Miquelet (km 3,5), restaurada.

Més amunt, la pista gira en rodó i es dirigeix cap al nord deixant, a l’esquerra, l’accés al Crespí i, a la dreta, les runes del que fou la masia de la Rocaguinarda (km 4,26), on va néixer i viure el bandoler Perot Rocaguinarda.

Transcorreguts 5,25 km (546 m) en una 1 h 25 min, es deixa a la dreta la masia habitada de la Gallinera. Una mica més enllà (km 5,57), per la dreta, es conflueix amb el trencall de la drecera de la Quintana. Es continua cap al nord-oest; més enllà, ja prop de Sant Feliu Sasserra, es passa el mas de Serra Jòrdia.

Al cap de 2 h i 5 min (7,85 km i 605 m) s'arriba a la carretera B-433, a tocar de Sant Feliu Sasserra. Es continua cap al nord i, després, a l’est, en direcció a la Torre d’Oristà.

Un cop assolits els 11,84 km (575 m) en 3 h, s'arriba a la Torre d’Oristà i  es continua cap al sud: es passa la carretera BV-4404 (km 12,30) i, en una suau baixada, s’arriba de nou al curs de la Gavarresa, que se segueix, ara de prop, ara de lluny, fins al punt de sortida. Després de 4 h de caminar, s'hauran recorregut 16,04 km (458 m) i s'arribarà a la plaça de Catalunya d'Oristà, que suposa la fi del recorregut.

A Sant Feliu Sasserra cal visitar-hi el nucli vell, disposat damunt la carena sota el puig de les Forques, on va tenir lloc el darrer penjament d’una bruixa al Principat (entre 1618 i 1648 es van processar 23 dones; almenys 6 d’elles foren executades. El Centre d’Interpretació de la Bruixeria ubicat a la vila pretén contextualitzar aquells fets.

Cal visitar, també, l’església de Sant Feliu, citada l'any 946, que conserva part de l’estructura original romànica, com la portalada amb arquivoltes treballades i capitells esculpits.

A Oristà, cal passejar-se pels carrerons arremolinats al peu de l’església de Sant Andreu i visitar-hi la cripta preromànica del segle X i el Museu Rocaguinarda de Terrissa dels Països Catalans. La vila va ser cremada durant la Guerra de Successió en l’onada repressiva desfermada pel duc de Pòpoli a principis de 1714.

Itinerari sense dificultats tècniques, adequat per a tots els públics acostumats a caminar i a ciclistes novells.

És una ruta circular que discorre per pistes i camins en bon estat. Està senyalitzada amb pals, banderoles i senyals de continuïtat.

Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba, calçat adequat, aigua i menjar suficient. Els usuaris de bicicleta, a més, han de dur casc, guants, comptador i material per punxades.

Consorci del Lluans
Carrer Vell, 3 08515
Santa Creu de Joglar /  Tel. 938 880 050

Publicacions d'Ointers
Mapa comarcal de Catalunya 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona
© Imatge del perfil: Compe GPS Team S.L.