Vigilats per sa Dragonera a Sant Elm

Voregem les cales del petit nucli mariner de Sant Elm i pugem per la vall de Sant Josep, a l’extrem sud de la serralada de Tramuntana.

Les cases blanques de Sant Elm reposen a tocar de la mar, en el replà que deixen lliure els contraforts més litorals de la serra de Tramuntana just abans de fondre’s amb les aigües. Enfilem el passeig de Jaume I -paral·lel a la costa- que connecta amb el carrer de la cala en Basset. Al cap de pocs minuts ens desviem cap a l’interior pel camí de la Trapa que porta als afores de la població.

Enllacem amb el camí de can Tomeví, una pista de terra que emprèn una pujada suau entre muntanyes arrodonides. Si l’excursió es fa durant els mesos d’estiu, caldrà protegir-se del sol perquè les ombres són escasses. Al cap de mitja hora de pujada constant, creuem el coll de ses Ànimes, que s’esmuny entre dues roques prominents. Llavors s’obre al davant la petita vall de Sant Josep amb les cases de l’antic monestir de la Trapa al fons.

Monjos en una vall aïllada
L’any 1810, una comunitat de monjos trapencs s’establiren en aquesta vall aïllada. Avui dia, el conjunt arquitectònic, força degradat, està en procés de restauració. Des dels edifi cis centrals prenem el camí que porta cap al mirador del cap Fabioler, una balconada damunt un penya-segat de 400 metres. Des d’aquest punt es domina l’illa de sa Dragonera, amb la silueta que recorda una fera ajaguda damunt la mar. Retornem fins a la Trapa i prenem el sender que surt a l’esquerra. El fort pendent i el terra pedregós ens obliguen a ser prudents.

El camí ressegueix la costa i permet gaudir d’una magnífica vista cap a mar oberta. En arribar al pla, podem girar a la dreta per un camí que porta a la cala en Basset, una platja de còdols i roca, amb aigües turquesa. Si ho preferim, podem continuar recte fins desembocar de nou al camí de la Trapa i només caldrà refer un petit tram de recorregut per arribar a Sant Elm.

Associació Amics de la Trapa. Organitza excursions, camps de treball i activitats de voluntariat per aquesta zona d’interès natural. 971 49 82 68. www.amicsdelatrapa.wordpress.com