Les millors escapades pel Baix Llobregat

Descobreix grans rutes per fer a la comarca i conèixer els seus encants

Els pròxims mesos d’estiu seran diferents que els dels darrers anys, uns mesos per redescobrir el nostre entorn. Si vius al Baix Llobregat o a les comarques que l’envolten, és el moment per conèixer tots els seus secrets. Construccions modernistes, obres romàniques i turons amb vistes impressionants són el que trobaràs en aquestes excursions. No t’ho perdis!

De Collbató al Monestir de Montserrat

Monestir de Montserrat Monestir de MontserratWikimedia Commons
Qui no ha volgut mai pujar a la muntanya de Montserrat? Doncs aquest és el moment. Una ruta a peu de quatre hores de durada t’espera. Partint de l’església de Collbató s’agafa el passatge de la Salut fins a arribar a l’ermita del mateix nom, una construcció preromànica que representa el gran conjunt d’arquitectura medieval de la comarca.

Seguint el mateix camí, et trobaràs amb les coves de Salnitre, on es pren una bifurcació cap al destí final, Montserrat. Però prepara’t perquè la dificultat comença a augmentar al mateix ritme que les pujades es fan més intenses. Tot i això, que res no et pari de continuar perquè, quan arribis al mirador de la creu de Sant Miquel, les increïbles vistes panoràmiques del Baix Llobregat t’ho compensaran. A més, des d’aquest mateix punt tindràs molt a prop el punt final de l’itinerari, i només caminant uns metres més hi arribaràs en l’espectacular monestir de Montserrat.

Ruta dels castells del Baix Llobregat

El castell del Papiol El castell del PapiolKippelboy
Catalunya té un gran llegat de construccions d’estil romànic o de l’època medieval, i al Baix Llobregat hi ha diverses edificacions de gran valor. Per això, si t’agrada la cultura i t’interessa la història catalana has de fer aquesta ruta. Aquest itinerari comença al castell del Papiol, construït al segle XI però en molt bon estat. Al poble de Molins de Rei hi trobaràs una segona arquitectura, el castell de Castellciuró, que tot i estar en runes et descobrirà grans secrets de la vida medieval. Després, has de desplaçar-te fins al municipi de Santa Coloma de Cervelló per visitar el Castellnou de Cervelló, que a més de la mateixa edificació et deixarà bocabadat amb les vistes panoràmiques de la comarca.

Per acabar, les dues obres finals per visitar són el castell de Pallejà, un edifici molt curiós perquè barreja l’estil romànic amb el gòtic i el renaixentista, i el castell de Rosanes, situat al terme municipal, d’un nom molt similar, de Castellví de Rosanes.

Ruta modernista del Baix Llobregat

Colonia Güell
A finals del segle XIX i principis del segle XX, a Catalunya va esclatar l’art modernista, un estil en què va destacar el famós Antoni Gaudí. Tot i que les obres més conegudes es troben a Barcelona, el Baix Llobregat en té una gran mostra.

Sant Joan Despí és el punt de partida de la ruta. En aquest municipi podràs visitar edificis modernistes del conegut Josep Maria Jujol, ajudant de Gaudí. En aquesta visita no et pots perdre la casa Can Negre, la Torre de la Creu i l'església de Sant Joan Baptista. El següent poble per visitar és Sant Just Desvern, on trobaràs tres magnífiques construccions: Casa Pruna, Can Ginestar i Can Coscoll. Però, a més, el centre de comerç de la vila, el mercat, té una façana de pur estil modernista que t’impressionarà.

Abans d’arribar a l’obra de màxima esplendor de la comarca, et recomanem que passis per Cervelló a conèixer l’església parroquial de Sant Esteve i la Granja Garcia. I si encara tens temps, a Molins de Rei hi ha un grapat d’exemples d’aquest art. La ruta, però, no és completa si no visites la famosa Colònia Güell, una de les obres més conegudes d’Antoni Gaudí que es troba a Santa Coloma de Cervelló.

Del Papiol a l’Ermita de la Salut

Ermita de la Salut
Des del Baix Llobregat també es pot conèixer una part del Parc Natural de Collserola. Partint del terme municipal del Papiol tindràs l’oportunitat d’endinsar-te en senders plens d’arbres i arbustos, i caminar pel bosc descobrint espectacles naturals de gran curiositat. Durant el recorregut visitaràs diversos punts d’interès com el castell del Papiol, Ca n’Amigonet i la vall de la Rierada, per acabar a l’ermita de la Salut, una construcció preromànica que es manté en molt bon estat de conservació. El que realment et sorprendrà de la ruta, però, no són les edificacions sinó les anomenades Escletxes del Papiol, un conjunt de formacions rocoses on descobriràs grutes molt estretes i parets de roca d’entre 10 i 15 metres d’alçària.

De Molins de Rei a Olesa de Montserrat

El Llobregat, al seu pas per Olesa de Montserrat El Llobregat, al seu pas per Olesa de MontserratDavid.gaya
Per als amants de les rutes en cotxe o en moto, aquesta és perfecte! Durant tot un dia podràs gaudir de seixanta quilòmetres on la naturalesa i la cultura es barrejaran. L’inici del recorregut és el poble de Molins de Rei, d’on partiràs cap a la Palma de Cervelló per visitar l’església de Santa Maria i Sant Brici. Corbera de Llobregat és la següent parada de l’itinerari perquè en aquest municipi hi ha el monestir romànic de Sant Ponç, una edificació datada de l’any 1068. A més del valor patrimonial que té, les vistes al camp i a la muntanya del Baix Llobregat et transmetran un ambient de tranquil·litat i pau del qual no voldràs sortir.

La millor panoràmica, però, no és aquesta, sinó que en arribar al cim del turó de la Creu de l'Aragall s’obrirà davant teu una visió de tota la comarca que et deixarà bocabadat. Per acabar la ruta, et proposem que continuïs el camí fins a arribar a Sant Esteve Sesrovires, on s’agafa la drecera que et portarà fins a Olesa de Montserrat.