7 cims per fer amb nens i nenes

Un recull d’excursions aptes per fer amb infants, de diferents durades i dificultats

Diuen que el millor d’un trajecte no és el destí final, sinó el camí que has de recórrer per arribar-hi. Tanmateix, si es camina per la muntanya amb nens i nenes, és molt recomanable fixar un objectiu o un premi final per motivar la marxa. El fet d’arribar a algun lloc atractiu és un gran incentiu per a la canalla. Pot ser una cascada, una cova, un llac, un refugi o el súmmum dels guardons: el capdamunt d’una muntanya. No cal que sigui ni el més alt de tots, ni el més complicat. Existeixen puigs, tossals, turons i pics de tota mena! Així doncs, prepareu la motxilla i les botes de trescar i gaudiu de la màgica sensació de fer cims en família.

Pic de Creussans

pic de Creussans Des del pic de Creussans, situat a França, però amb accés des d’Andorra, la vista dels Pirineus és espectacularCecília Lorenzo
Un clàssic de la primavera i l’estiu a Andorra, aquesta ascensió és fàcil, no és gaire llarga i permet contemplar uns paratges impressionants. A més, té la particularitat que es pot fer sencera (des del sector de la Coma) o escurçar-la tot agafant el telecadira de Creussans, fer l’últim tram de cinc-cents metres fins al pic, a 2.709 metres d’altitud, i fer la ruta només de baixada. Fora de la temporada estiuenca podreu arribar al punt de partida, l’aparcament de la Coma, per carretera. A l’estiu, la carretera està tancada i cal agafar el telecabina de Tristaina des de l’estació d’Ordino fins arribar a la Coma. Un cop allà, podeu iniciar l’excursió a peu o pujar al telecadira de Creussans. Al capdamunt de la muntanya podreu gaudir de les vistes que es tenen dels Pirineus i dels tres estanys de Tristaina. Val la pena fer el camí de baixada, que passa per un salt d’aigua i un estany.

Punt de partida: Aparcament de la Coma, Ordino (Andorra).
Distància: 4,39 km (ruta sencera de pujada i baixada); 2,019 (només de baixada).
Durada aproximada: 2 h 15 min (ruta sencera de pujada i baixada); 1 h (només de baixada).
Desnivell: 480 m.

El Matagalls

Sense títol La ruta de Collformic al cim del Matagalls és una de les excursions clàssiques al Parc Natural del MontsenyLuzimag (Wikimedia Commons)
Amb 1.697 metres d’altitud, és la tercera muntanya més alta del massís del Montseny i una de les ascensions clàssiques del parc natural. El trajecte no presenta grans dificultats i està ben senyalitzat. L’excursió comença al coll de Sant Marçal, on trobareu un cartell que indica l’itinerari que cal seguir i el desnivell. El camí s’enfila de seguida passant per boscos de faig, avellaners, falgueres i zones subalpines, amb prats i arbusts. El cim està coronat amb una gran creu. La vista dels cingles del Collsacabra, les Guilleries, el turó de l’Home i les Agudes no té preu.

Punt de sortida:
Collformic.
Distància: 8,310 km (pujada i baixada).
Durada aproximada: 3 h.
Desnivell: 653 m.

El Puigsacalm

El nucli de Joanetes, al peu del Puigsacalm El nucli de Joanetes, al peu del PuigsacalmAmadalvarez
És un dels cims més emblemàtics de la Garrotxa i pujar-hi s’ha convertit en un clàssic per iniciar-se en l’excursionisme a Catalunya, ja que és una ascensió relativament senzilla, amb només alguns trams de grimpada i petites vies ferrades. Es tracta d’un recorregut ideal per fer el primer cim amb infants, ja que la major part del trajecte és planer i còmode de caminar. Al capdamunt de la muntanya, a 1.515 metres d’altitud, podem gaudir d’una vista increïble de tota la zona nord-oriental catalana.

Punt de sortida: Collada de Bracons (carretera GIV-5273 entre Joanetes i Torelló).
Distància: 8,200 km (pujada i baixada).
Durada aproximada: 3 h.
Desnivell: 383 m.

La Talaia del Montmell

ermita romànica de Sant Miquel El recorregut passa per l’ermita romànica de Sant MiquelCecília Lorenzo
Un cim perfecte per satisfer el cuquet de fer un cim sense gaires esforços i aconseguir que els més petits i petites de casa gaudeixin de la sensació de pujar al capdamunt d’una muntanya. Amb 861 metres, és el sostre de la comarca del Baix Penedès i una talaia per admirar unes magnífiques vistes de gran part del Camp de Tarragona, del Penedès i, en un dia clar, dels cims del Pirineu i, fins i tot, de Mallorca. La ruta per arribar-hi és molt entretinguda, passa per dues ermites i per algun tram de petites grimpades.

Punt de sortida: Àrea Recreativa Forestal del Montmell, Juncosa del Montmell.
Distància: 3,7 km (pujada i baixada).
Durada aproximada: 1 h 30 min.
Desnivell: 260 m.

El Puigmal

Cim de Puigmal Un mar de muntanyes des del cim del PuigmalGetty Images
Per a nens i nenes i famílies avesades a caminar i amb bona forma física, el Puigmal, amb 2.910 metres d’altitud, és una muntanya emblemàtica de la vall de Núria, i tot un repte. Per bé que no suposa cap dificultat tècnica, sí que és una excursió força llarga, cansada i amb molt desnivell. La recompensa? La vista des del cim, que abraça un paisatge de muntanyes extensíssim. Al sud, el Taga o el Pedraforca; a l’est, el puig Peric o la plana cerdana; al nord, el pic del Segre o el de Finestrelles, i al fons, el massís del Canigó. I no només això; durant l’ascensió es poden veure paisatges magnífics i també, si teniu sort, cabirols o isards. S’hi pot accedir des del mateix santuari de Núria.

Punt de sortida: Santuari de Núria.
Distància: 8 km (pujada i baixada).
Durada aproximada: 4 h 45 min.
Desnivell: 900 m.

La Mola de Sant Llorenç del Munt

cim de la Mola de Sant Llorenç del Munt Vista des del cim de la Mola de Sant Llorenç del MuntGetty Images
Amb 1.104 metres d’altitud, és la muntanya més alta del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac. Un recorregut des de l’aparcament situat al final del carrer Vista Alegre, a Matadepera, permet arribar-hi en menys d’una hora. Al capdamunt hi trobareu el monestir de Sant Llorenç del Munt, avui convertit en museu, on també hi ha un restaurant. Són dos reclams que, juntament amb la vista que hi ha a dalt de la muntanya, motiven molts excursionistes a pujar-hi. El camí, tot i que, evidentment, fa pujada, és còmode i entretingut, ja que passa per algunes coves, boscos i en algun tram coincideix amb l’antic Camí dels Monjos, empedrat i amb algunes escales.

Punt de sortida: Carrer Vista Alegre, Matadepera.
Distància: 6 km (pujada i baixada).
Durada aproximada: 2 h 30 min.
Desnivell: 500 m.

El Taga

Cim del Taga La creu blanca corona el cim del Taga, un dels cims de més de dos mil metres més accessibles de CatalunyaMikipons (Wikipedia Commons)
Amb 2.039 metres d’altitud, el Taga és el pic més alt del Ripollès i un dels més emblemàtics. Són clàssiques les pujades al cim d’aquesta muntanya que un dia va visitar el pintor i escriptor modernista Santiago Rusiñol. Com que el trajecte que cal fer per accedir-hi no té gaires dificultats tècniques, són molts els que s’animen a fer l’excursió. S’hi pot pujar des de Sant Martí d’Ogassa, Ribes de Freser, Pardines o Coll de Jou a Bruguera… Amb infants, la ruta més curta i fàcil és la de Coll de Jou. Encara que té un desnivell pronunciat, si feu el trajecte sense presses, no té cap dificultat tècnica. Durant tot el camí es veu la creu que hi ha al cim, fet que anima els nens a fer la pujada. Un cop a dalt, la panoràmica dels Pirineus i del Ripollès és magnífica. Des de la creu, pugeu al vèrtex geodèsic, el punt més alt (2.039 m), des d’on la vista és encara millor.

Punt de sortida: Coll de Jou, Bruguera.
Distància: 2,900 km (pujada i baixada)
Durada aproximada: 2 h 40 min.