7 rutes de muntanya en família a Andorra

Un recull de propostes per descobrir a peu els espais naturals del país dels Pirineus amb nens i nenes

Més enllà de les botigues i els centres comercials, Andorra és un paradís de biodiversitat, fauna i flora d’alta muntanya. Existeixen nombrosos itineraris per conèixer pas a pas cims, boscos, llacs, rius i valls o per arribar als refugis de muntanya o a les típiques bordes que esquitxen els diferents espais naturals. Aquí us recomanem algunes excursions per fer en família. Són recorreguts curts, sense dificultat tècnica i amb atractius per als més petits i petites de la casa.

El camí de l’Obac, a la vall d’Incles

vall d'Incles Pont de pedra al camí de l’Obac, a la vall d’InclesGettyimages
Aquest itinerari senzill i curt a la vall d’Incles us permetrà descobrir un dels paratges naturals més espectaculars d’Andorra: una vall d’origen glacial on les vistes de les muntanyes que l’envolten, les bordes als seus prats subalpins o els colors de la multitud de flors que hi creixen, us sorprendran a cada pas. La vall està situada entre els pobles del Tarter i Canillo. Durant la temporada estiuenca, podeu agafar el trenet elèctric, que us portarà fins al fons de la vall. Funciona ininterrompudament de 9 a 18 h. Un cop allà podeu descobrir la vall a peu pel camí de l’Obac, un recorregut de 2,6 km i sense cap dificultat tècnica que arriba fins al fons de la vall, ideal per fer amb infants. Una bona manera de fer el camí en família és jugant amb la guia ‘Busca’ls’. Amb aquesta guia descobrireu els itineraris de la vall, rebreu un diploma i podreu participar en un sorteig amb diversos premis. Podeu recollir la guia a l’oficina d’informació de l’entrada de la vall o a la de Canillo. Si voleu anar una mica més enllà, podeu arribar-vos fins al llac i el refugi de Cabana Sorda o als llacs i al refugi de Juclà, amb l’estany més gran del Principat.

El refugi Borda de Sorteny

refugi de Sorteny Un prat al camí cap al refugi de SortenyCecília Lorenzo
El parc de Sorteny, a la parròquia d’Ordino, és un paradís per a les flors i les plantes (n’hi ha més de 700 espècies!). Prepareu-vos per veure lliris, gencianes, grandalles, gerds, nabius, bedolls o avets. Aquest parc protegit s’estén a ambdós costats del riu Sorteny i té més de mil hectàrees. Al poble de Cortinada trobareu el Centre de Natura, amb un centre d’interpretació del parc. Des d’aquí haureu de pujar amb vehicle fins al poble del Serrat i l’aparcament del parc, on podeu deixar el cotxe. Allà trobareu també una caseta d’informació, oberta en temporada d’estiu. La ruta que us proposem surt des d’aquesta caseta per una pista que va pujant, a poc a poc, fins a arribar a una barrera. Voregeu-la i continueu pel camí de muntanya, amb molt poca dificultat, fins a fer cap al refugi guardat de Sorteny, on es pot dormir o fer algun àpat. La seva terrassa amb vistes a la muntanya és una bona recompensa després de la caminada. Trigareu entre 45 minuts i una hora.

Estanys de Tristaina i pic de Creussans

pic de Creussans Des del pic de Creussans, situat a França, però amb accés des d’Andorra, la vista dels Pirineus és espectacularCecília Lorenzo
Es tracta d’una ascensió fàcil, no gaire llarga i que permet contemplar uns paratges impressionants. A més, té la particularitat que es pot fer sencera (des del sector de la Coma) o escurçar-la tot agafant el telecadira Creussans, caminar l’últim tram de cinc-cents metres fins al pic, a 2.709 metres d’altitud, i fer la ruta només de baixada. Fora de la temporada estiuenca podreu arribar al punt de partida, l’aparcament de la Coma, per carretera. A l’estiu, la carretera està tancada i cal agafar el Telecabina Tristaina des de l'estació d’Ordino fins a arribar a la Coma. Un cop allà, podeu iniciar l’excursió a peu o pujar al telecadira Creussans. Al capdamunt de la muntanya podreu gaudir de les vistes que es tenen dels Pirineus i dels tres estanys de Tristaina. Val la pena fer el camí de baixada, que passa per un salt d’aigua i un estany. La ruta, d’uns 4 quilòmetres i mig, es pot fer en unes 2 hores i 15 minuts (si la fem sencera de pujada i de baixada) o 1 hora, si només la fem de baixada.

Estanys de Pessons

Pessons El primer llac en el circuit de PessonsGettyimages
Aquesta ruta de sis quilòmetres us portarà a conèixer un dels conjunts de llacs més espectaculars del Pirineu. Podeu conèixer el primer llac o animar-vos a seguir endavant fins al segon, el tercer, el quart o el cinquè. Tot depèn de les forces i les ganes que tingueu! Cal deixar el cotxe al pàrquing del Cubil, a les pistes d’esquí de Grandvalira - Grau Roig. Des d’aquí preneu la pista forestal en sentit oest fins a arribar a l’estany Primer, on hi ha el restaurant Refugi dels Llacs de Pessons, en el qual es pot dormir i fer un àpat. Si voleu continuar (us ho recomanem!) seguiu el sender en direcció sud, deixant el llac a mà dreta, i en la primera cruïlla que trobeu seguiu el GR 7, marcat amb les característiques ratlles vermelles i blanques. Arribareu a l’estany Rodó, des d’on es veu molt bé el conjunt de llacs. Pugeu fins a l’estany de Meligar i continueu per unes tarteres de granit fins a l’estany de les Fonts, on sovint se senten o es veuen les marmotes. L’últim estany és el de Cap dels Pessons. Si us hi animeu, pugeu fins a la collada de Pessons, on tindreu una magnífica vista de tot el conjunt de llacs!

La ruta del Ferro

ruta del Ferro andorra Escultures a la ruta del Ferrowww.visitandorra.com
És una ruta planera, ideal per fer en família. La trobareu a la localitat de Llorts, a la parròquia d’Ordino. És una excursió lineal que segueix el traçat del GR 11 durant 4, 2 km. Així que, si la feu d’anada i de tornada, en total caminareu 8,4 km. A un ritme normal, podeu trigar dues hores. A més de gaudir d’una passejada a la vora del riu i a través de boscos i prats de muntanya, descobrireu l’activitat metal·lúrgica que es va dur a terme en aquesta zona des del segle XVII fins al XIX. Veureu l’entrada a la mina de Llorts (amb 30 metres de profunditat i que es pot visitar a l’estiu), passareu per escultures modernes fetes de ferro i acabareu a l’església romànica de Sant Martí de la Cortinada, amb reixes i decoracions fetes de ferro.

La vall de Madriu

vall del Madriu Bufant una dent de lleó a la vall del MadriuCecília Lorenzo
Aquesta vall constitueix un espai natural únic, al qual es pot accedir des de diferents punts. La ruta que us proposem és la més llarga de totes. En total podeu recórrer 13,6 km. Surt des de la parròquia d’Escaldes-Engordany, concretament, des d’un punt situat trenta metres més amunt de la cruïlla de la carretera de la Comella i la Plana amb la carretera d’Engolasters. Allà es pot deixar el cotxe i continuar a peu per un camí empedrat que desemboca al cor de la vall, on hi ha un conjunt de bordes, anomenades d’Entremesaigües. Deixareu a mà dreta la vall de Perafita per continuar cap a les bordes de Ràmio i Fontvert. Entre boscos i prats de muntanya, seguint el curs del riu Madriu, arribareu al Refugi de Fontvert. Podeu seguir pujant fins al segon refugi, el de Rius dels Orris. Més amunt hi ha el llac de la Bova, punt final del recorregut.

La volta al llac d’Engolasters

llac d'Engolasters Un racó del llac d’Engolasters, a la parròquia d’EncampGettyimages
Aquesta ruta és la més curta de les que us proposem: té només 1,9 km. Es tracta d’una excursió que fa el tomb al llac d’Engolasters, a la parròquia d’Encamp. Podeu iniciar el recorregut davant del Museu de l’Automòbil, a Encamp. Cap al sud, travessant rierols, arribareu fins al GR 11. Fixeu-vos en les marques vermelles i blanques i feu tota la volta al llac. Durant el recorregut trobareu construccions típiques, com la borda de Cresper, un bar restaurant i propostes per als nens i nenes, com el parc d’aventures amb tirolines i altres activitats als arbres.