6 caminades vora el mar

Passejades i excursions per gaudir dels paisatges costaners

Caminar arran de mar és una delícia. Si no fa calor, la brisa marina ens acompanya per l’excursió sense suar, i si el sol escalfa massa, podem anar fent parades per refrescar-nos de platja en platja. Aquí trobareu 6 propostes al llarg de la costa catalana.

El camí vell del cap de Creus, l’Alt Empordà

Cami vell de cap de Creus Paisatge costaner des del camí de ronda, abans d’arribar al farGetty Images
8 km
És una de les rutes clàssiques dels excursionistes que passen uns dies a l’Alt Empordà. Uneix Cadaqués amb el far del cap de Creus. Aquesta drecera ja comunicava els dos indrets abans que es construís la carretera. Des de Cadaqués aneu fins a Portlligat i continueu per la carretera fins a trobar, a mà dreta, un corriol senyalitzat. El viarany passa per cales i zones de penya-segats i coves com la de l’Infern, a uns quinze minuts del far. Les escales que pugen fins a la zona del far del cap de Creus són l’últim obstacle abans de finalitzar l’excursió.

El cap de Norfeu, l’Alt Empordà

Cap de Norfeu El camí que voreja el cap de NorfeuNarcís Ribas
4,7 km
Amb una vista espectacular del litoral de Roses i el cap de Creus, aquest recorregut circular us portarà a descobrir el cap de Norfeu, al nord de Roses. El punt de partida de l’excursió se situa entre la cala Pelosa i la cala Jóncols. Des del primer moment veureu, a dalt de la muntanya, la torre de Norfeu, que és la primera fita de la ruta. Es va bastir el 1604 per defensar el litoral dels pirates que arribaven amb els seus vaixells per atacar els pobles de la costa. La ruta continua per un camí que s’endinsa al cap Norfeu, amb un primer tram espectacular, des del qual podem veure mar a banda i banda del camí: a un costat, la badia de Roses, i a l’altre, cala Jóncols. El mirador de Norfeu, la punta del cap Gros o la punta de la Trona són altres indrets d’interès durant l’itinerari.

De Palamós a Calella de Palafrugell, el Baix Empordà

Platges de Calella de Palafrugell Calella de Palafrugell manté l'essència de poble de pescadors de casetes blanquesBest European Destinations
11 km
Aquest recorregut ressegueix el litoral entre les localitats de Palamós i Calella de Palafrugell vorejant alguns dels indrets més idíl·lics de la costa pel camí de ronda. Surt des de l’extrem nord de Palamós, de cala Fosca, i s’enfila per la punta de Sant Esteve fins al castell medieval de Sant Esteve de Mar. Està senyalitzat amb les marques vermelles i blanques del sender de gran recorregut GR 92, i continua vorejant el mar fins a la pineda d’en Gori i la cala s’Alguer, un conjunt de casetes blanques amb finestres i portes de colors amb algunes barques varades a la platja. El camí travessa s’Alguer i continua vorejant el litoral fins a la platja de Castell, una platja verge protegida al nord per la punta del Castell, des d’on s’albira un antic poblat ibèric. El camí continua fins a la Foradada del Castell, una roca foradada que permet el pas d’embarcacions per sota. El sender puja fins a arribar al puig d’en Roure, la punta dels Canyers, cala Corbs, cala Estreta, cala Crit, i finalment arriba a Calella de Palafrugell.

Camí de ronda de Salou, el Tarragonès

Cami ronda Salou El camí de ronda de Salou ressegueix tota la costa del municipiSalou Turisme
6,5 km
Aquesta ruta recorre el litoral des de la zona de Pilons (una esplanada vora el passeig de Salou on s’aixeca un monument en forma de gran vela de vaixell) fins al far de Salou, passant per platges, cales, miradors i zones de penya-segats envoltades de vegetació mediterrània. L’itinerari consta de dos trams: des de Pilons a Replanells (un parell de quilòmetres), totalment habilitat amb rampes, passarel·les de fusta, escales o miradors; i des de Replanells al Far (quatre quilòmetres i mig), en aquest cas un camí natural que ressegueix el litoral per corriols. Alguns indrets d’interès són la platja dels Capellans, la cala Llenguadets, la platja Llarga, cala Font, cala Crancs o el far de Salou.

Del castell de Tamarit a la platja Llarga, el Tarragonès

Castell de Tamarit El castell de Tamarit vist des de la platja d’AltafullaGetty Images
10 km
El camí de ronda que va de Tamarit, a Altafulla, fins a la platja Llarga, a Tarragona, és una bona opció per contemplar un dels trams de la Costa Daurada més verges del litoral. El sender comença vora el castell de Tamarit i rodeja els penya-segats pel camí de ronda per arribar a cala Tobera i tot seguit continua per la platja de la Móra, la platja de Calabeig, la cala Fonda i finalment la platja Llarga. Travessa zones de pins, zones més rocoses i miradors esplèndids al castell i a la costa.

De l’Ametlla de Mar a l’Almadrava, el Baix Ebre

Cala Forn Aigües cristal·lines i sorra fina i daurada a la cala FornGetty Images
9 km
Preneu el GR 92 en direcció nord des de l’Ametlla de Mar. Resseguint el litoral, arran d’aigua, creuareu diverses platges i cales com la platja de l’Estany Tort, la cala Nova, les Tres Cales, cala Forn o la platja de l’Olla. També passareu pel castell de Sant Jordi d’Alfama (segle XVIII), una fortalesa situada a tocar de la platja que té l’origen en l’antic orde medieval de Sant Jordi d’Alfama. Després de passar per la punta de Calafat, petites cales com cala lo Ribellet, i creuant el poble de Calafat, arribareu a l’Almadrava, una llarga platja on, fins fa poc temps, encara s’hi desplegaven les xarxes per pescar les valuoses tonyines de la Mediterrània.