6 secrets de Vilanova de Sau

Un recorregut per prats, boscos i miradors al nucli de Vilanova de Sau, a la comarca d’Osona

El pantà de Sau atreu mirades i visitants, però el seu entorn té molt més per oferir. I més ara que el fet que la sequera ha deixat al descobert tot campanar romànic de Sant Romà ha provocat massificacions a la zona i actituds poc respectuoses amb el patrimoni. La població de Vilanova de Sau i els camins que l’envolten ofereixen també altres atractius que queden sovint fora dels circuits de cap de setmana i vacances dels qui visiten Osona. És per això que és una zona especialment tranquil·la, ideal per passar una jornada caminant i descobrint boscos, prats, miradors als cingles de Vilanova i de Tavertet i masies tradicionals. Us proposem una excursió, d’una hora i mitja aproximadament, que comença i acaba al centre de Vilanova de Sau i transcorre a l’ombra de roures, arbres de ribera, alzines o eucaliptus. A través de diverses pistes senyalitzades i algun corriol, passa per algunes de les masies emblemàtiques del terme, a més de creuar torrents i rieres, boscos, zones de conreu i uns quants prats amb boniques vistes als cingles de Castellsasala, el puig del Far, la roca del Migdia o els cingles de Tavertet, més allunyats.

Vilanova de Sau

L'església romànica de Santa Maria de Sau, a Vilanova de Sau L’església romànica de Santa Maria de Sau, a Vilanova de SauKarSol / Thinkstock
Envoltada de construccions antigues de caràcter tradicional i d’un conjunt de carrers empedrats força pintorescos, l’església de Santa Maria de Vilanova se situa a tocar de la plaça Major. És un bonic edifici romànic, del segle XI. De la construcció original, se’n conserven l’estructura i l’absis. Just al davant del temple hi ha un parc amb magnífiques vistes sobre els cingles de Vilanova, amb un conjunt de jocs i gronxadors per als infants. Des de l’església podeu travessar el poble per la plaça Major, el carrer de Santa Maria, la Casa de la Vila i l’oficina d’informació de l’Espai Natural de les Guilleries - Savassona, situada al carrer Guilleries, on es pot demanar informació dels itineraris que es poden fer per tota la zona protegida.

Mas la Font

Vilanova de Sau El nucli urbà de Vilanova de Sau, envoltat de vegetacióGetty Images
Per arribar al Mas la Font cal seguir el mateix carrer de l’oficina d’informació i fer uns cent metres fins a trobar un corriol, a mà dreta, que assenyala les direccions a Sant Julià de Vilatorta - Aiguafreda. El camí, que fa baixada i és ple de vegetació, coincideix amb el sender de gran recorregut GR 2. Quan s’acaba el corriol cal travessar la carretera i agafar una pista més ampla, que encara coincideix amb el GR 2 i també amb el GR 151. Ara de pujada, el recorregut passa a tocar de prats i extensions de roures i alzines. Continuant per la pista es passa per una zona de bosc de ribera, amb pollancres, salzes i avellaners. Després de creuar la riera tot travessant un petit pont de pedra, s’accedeix al Mas la Font, una gran masia de pedra que ara s’usa com a casa de turisme rural. Una gran alzina de tres troncs i un gran roure presideixen l’entrada a la casa. L’origen de la casa es remunta als segles XVII i XVIII.

Can Girapells i Ca la Pendissa

Vilanova de Sau Carrers del centre de Vilanova de SauWikimedia Commons / Jack ma
Des del Mas la Font podeu continuar l’itinerari per la pista tot passant per alguns espais oberts amb vista als cingles de Vilanova, concretament als de Castellsasala, el puig del Far i la roca del Migdia. Després de deixar enrere la masia de la Vileta, la pista de terra es converteix en una pista asfaltada, que fa baixada fins a arribar a un petit bosc d’eucaliptus, un passeig amb uns quants xiprers i, més endavant, Can Girapells, una bonica masia de planta baixa i dos pisos amb la coberta a dues vessants i el carener perpendicular a la façana. Molt a prop de Can Girapells, continuant per la pista asfaltada, s’arriba a Ca la Pendissa, una masia petita, de pedra, situada en un desnivell, i amb entrada pel pis superior. Davant de la casa hi ha un pati empedrat i construccions auxiliars com la cabana i el paller, de dues plantes.

La roureda

Pantà de Sau Posta de sol al pantà de Sau Getty Images
Seguint el recorregut, ara per pista de terra, fa una lleu baixada fins a arribar a la masia de la Coromina, i continua fins a trobar de nou una carretera, que cal travessar. De seguida s’és a l’encreuament entre dues rieres, el torrent de la Polleda i el torrent de les Fagedes i, més enllà, es veu un extens prat alçat amb magnífiques vistes als cingles de Tavertet, que queden al fons. Continuant per la pista, que ara fa pujada, s’arriba a un gran bosc de roures. En sortir de la roureda, el camí arriba a un prat des d’on es veu una bona vista del poble de Vilanova de Sau amb la roca del Migdia com a teló de fons.

Pont de Malafogassa

Malafogassa La Riera Major i el pont de Malafogassa
Wikimedia Commons / Mikipons
El pont de Malafogassa, situat sobre la Riera Major, forma part de l’antic camí Ral de Vic a Girona. És un pont d’estil romànic construït en pedra format per dues arcades de carreus de pedra desiguals. Es troba a cinc quilòmetres del nucli de Vilanova de Sau.

El pantà de Sau

pantà de Sau Imatge aèria del pantà de SauGetty Images
Per suposat que també és un atractiu, però cal visitar-lo amb cura i amb respecte pel medi ambient i pel patrimoni. Quan el 1962 es va construir el pantà de Sau, el poble de Sant Romà de Sau va desaparèixer sota les aigües. La prova més evident d’aquest fet és el seu campanar romànic, mesura popular del nivell de l’aigua de l’embassament, que en moment de greu sequera com la d'aquest 2022 pot quedar completament al descobrert. L'embassament, amb 17 quilòmetres de llarg i 3 d’ample, permet la pràctica d’esports nàutics i la pesca. Es troba a sis quilòmetres del poble de Vilanova de Sau.