A Sant Salvador de les Espases des de l'aeri de Montserrat

Pugem a un mirador privilegiat de Montserrat i de la capçalera del Baix Llobregat, situat a l'extrem de l'estreta i punxeguda carena de les Roques de l'Afrau

Dificultat Dificultat Mitjana

Durada: 2 h 50 sense parades

La línia R5 dels FGC ens deixa a la sortida de la ruta, que és a les mateixes andanes de l'estació.

Amb cotxe ens deixarem guiar pels rètols que ens porten a Montserrat fins a l'ampli aparcament de l'Aeri. Si venim de l'AP-7 o de Manresa ho farem per la C-55, i si venim de Terrassa -mentre no entri en funcionament el Quart Cinturó- ho farem per la C-58.

El servei regular de bus Barcelona-Olesa-Manresa (Bages exprés) el coordina Autocars Julià, tot i que l'operadora efectiva pot canviar. No té parada a l'Aeri de Montserrat i, per tant, cal arribar-hi fent el trajecte amb els FGC des de Monistrol, on us deixarà l'autobús.

Sant Salvador de les Espases és un lloc únic, s'hi pugi per la banda que s'hi pugi. Pel balneari de la Puda, venint d'Esparreguera, accedint al coll de Bram des d'Olesa o Vacarisses, des de l'aeri de Montserrat pel PR-C 167 o per Can Tobella, la millor manera d'arribar-hi és des de Collbató o Monistrolde Montserrat.  Impressiona ja des de lluny la seva situació a l'extrem de l'estreta i punxeguda carena de les Roques de l'Afrau, i quan ja hi som les vistes són de primer nivell.

Cal matisar que les Espases només es veuen en tota la seva dimensió pujant des de la Puda, com us mostrem a la foto corresponent. L'ascensió per aquesta via ofereix un terreny molt atractiu per als geòlegs, ja que hi ha una barreja visible des de la superfície de diferents plaques o masses de roques. En una de les ascensions realitzades hi vam trobar estudiants prenent notes i fent dibuixos.

Ruta circular des de l'estació de l'aeri de Montserrat
A 'Rutes per viles i racons' ens hem proposat una sortida circular des de l'estació dels FGC de l'aeri de Montserrat. El camí surt des de la mateixa andana est i ja a la sortida ens ofereix dues opcions: agafar altura pel PR-C 167, marcat en dues roques una mica amagades i en forta pujada, o bé seguir pel costat de la via per un camí força planer que va fins al gran mas de Can Tobella, des d'on ascendim al coll de Bram. Nosaltres hem escollit la primera opció per anar, i la segona per tornar.

La forta pujada per un camí en mal estat ens fa bufar de valent, però s'aplana quan fa un fort giravolt a la dreta. Les vistes a Montserrat són molt agraïdes. Si aneu amb pantalons curts, compte amb el garric, que esgarrinxa! De sobte, ens trobem amb la primera vista espectacular cap a Sant Salvador. Som a l'Era de les Bruixes, un balcó privilegiat a la capçalera del Baix Llobregat. Però de bruixes, ni rastre. Seguim per pista primer i, després, per un corriol en forta baixada cap al coll de Bram, punt on comença l'anar i tornar per la carena de les Roques de l'Afrau fins a Sant Salvador, un bonic sender estret i, en ocasions, amb escales.

Baixada pel coll de Sant Salvador
Els millors dies per anar a Sant Salvador són els dijous i els diumenges, ja que el grup de voluntaris que hi puja posa aigua fresca a la cisterna, obre l'ermita... i el bar! També hi ha un menjador a cobert, molt adient tant si plou com si cau un bon sol. La sortida al mirador i la pujada al turó són obligatòries.

Per tornar, anem un altre cop al coll de Bram i des d'aquí prenem un erosionat camí a estones en forta baixada fins al coll de Sant Salvador. I d'aquí, cap a Can Tobella, per pista primer. Hem d'estar atents per trobar el sender que l'abandona i escurça la baixada. Un cop en el gran mas, agafem un camí amb marques vermelles que a poc a poc es converteix en corriol i que, tot resseguint-lo pel costat dret de la via del tren, ens portarà de nou fins a l'estació de l'aeri.