Cap a les bessones Gemenelles des de Llorenç del Penedès

Són dos pujols idèntics, estan situats al Baix Penedès i els coronarem tots dos gràcies a una agradable passejada que ens permetrà albirar bonics paisatges de vinya.

Dificultat Dificultat Mitjana

Durada: 3 h i 30 min

La línia R4 de Rodalies para al Vendrell, que és l'estació més propera (900 41 00 41)

Per l'autopista AP-2, prenem la sortida 12 i continuem per la carretera T-240. Des del Vendrell, agafem la TP-2125 durant 8 km

Hi ha línies regulars a Llorenç del Penedès des del Vendrell amb Autocars Poch

Des de Llorenç del Penedès, a camp obert i mirant cap al nord-oest, es veuen dos turons arrodonits i bessons. Es tracta de les Gemenelles —del llatí 'gemini'—, l’Oriental i l’Occidental, cimets que també tenen un altre nom: muntanya de Cal Pau i el Pi Sol, respectivament. Aquesta caminada pel Baix Penedès podria tractar-se ben bé de la ruta dels topònims. Els anirem veient.

Situats al peu de l’església parroquial de Sant Llorenç, envoltem l’edifici del castell i deixem el poble enrere per una zona de conreus fins a cal Porroig —potser de 'pou roig'—, una antiga masia molt propera a Sant Jaume dels Domenys. A partir d’aquí, el camí travessa camins de vinya ja de cara a les Gemenelles i a les envistes de l’antiga masia de Llobets i el Castell de Gimenelles, un hostal situat enmig d’un mar de vinyes que prengué el nom de l’antiga fortalesa, de la qual veurem un fragment de mur en travessar un torrentet que és al peu de Cal Fèlix, Cal Torrell i Cal Pau de les Viudes.

Un camí ample situa el caminant al coll Beix, un punt important de l’excursió, perquè a partir d’aquí es pujarà una carena pedregosa i allargassada que permetrà anar descobrint paisatge a mesura que es guanyi altitud: a mà esquerra, la vasta plana del Baix Penedès fins al mar; a mà dreta, un amplíssim territori de muntanyes i fondals fins a la conca del Gaià.

El carener ens duu fins a la Gemenella Oriental (417 m) i de seguida baixa cap al coll on neix el Relliscall de Cal Suc o fondo dels Engolidors, que és el que parteix en dos la serra de les Gemenelles, també dita 'del Pelat'. Un esquenall ens duu al cimet de la Gemenella Occidental (413 m) amb vèrtex geodèsic i un panorama molt obert.

La baixada serà per un corriol ben marcat que domina el paisatge i que un tros avall s’esmuny per un fondet fins a prop de la urbanització Papagai. A llevant de la Torregassa, seguint una antiga rasa que recorre el perímetre d’unes vinyes, fem cap al camí del Rigol, que passa per darrere el bosc de cal Figueres i arriba novament a Llorenç del Penedès.

Església de Sant Llorenç. Fixeu-vos en la pica baptismal d’immersió d’aquesta església, probablement preromànica. Es troba al baptisteri, a l'entrada del temple, a mà esquerra

Eviteu els dies més calorosos i no us deixeu els prismàtics per observar el vol d’alguna au rapinyaire o, segons l’època, d’abellerols