Amb nens

Cap al castell vell d’Olivella

A la vora del nucli antic del poble d’Olivella, al cor del Parc Natural del Garraf, s’hi amaguen les restes d’un castell medieval. Una ruta permet arribar-hi tot travessant pinedes i extensions de matolls i margallons.

Durada: 1 h 30 min

La parada de tren més propera és a Sitges (Renfe: 902 41 00 41 | www.gencat.cat/rodalies). Des de Sitges cal agafar un autobús de la companyia Plana (977 35 44 45 / 93 814 58 48 | www.busplana.com) fins a Olivella.

S'hi arriba per la C-32 des de Sant Pere de Ribes i des d’aquesta població agafant la carretera BV-2111 en direcció a Olivella. Seguint la mateixa carretera, després de passar les primeres urbanitzacions, cal prendre el desviament al nucli antic d’Olivella.

Algunes línies dels autobusos de la companyia Plana enllacen localitats del Garraf i el Penedès amb Olivella (977 35 44 45 / 93 814 58 48 | www.busplana.com).

Hauríem de viatjar a l’edat mitjana per veure el castell d’Olivella dempeus i ple d’activitat. El castrum Olivella, del segle x, va formar part del sistema de defensa durant la Reconquesta, quan els cristians tractaven de recuperar les terres que havien ocupat els musulmans anys enrere. Al costat del castell hi havia una església, a la qual anaven els habitants d’Olivella i de tots els pobles de la zona a oir missa. D’aquests dos edificis, situats al capdamunt del puig Molí, en queden encara algunes restes, que només es poden veure si fem una ruta a peu des del nucli antic d’Olivella.

L’itinerari, que podem fer en una hora i mitja aproximadament, permet conèixer una zona força desconeguda del massís del Garraf, d’altra banda plena de sorpreses que agradaran als més petits. I és que, a més del castell, l’itinerari passa per un antic safareig (un dels pocs punts d’aigua en aquest territori tan sec), una gran roca amb forma de barret anomenada popularment el Barret del Rector i la balma de Cal Muntaner, una gran cavitat situada a tocar de la riera de Begues. El punt de partida de la ruta és al nucli antic d’Olivella, on, abans d’iniciar el recorregut, fem una passejada pels seus carrers. Visitem l’església de pedra, construïda el 1430 i reformada el 1607. També veiem un seguit de cases rústiques, algunes molt pintoresques. Entre aquestes construccions es troba el centre d’informació del Parc, La Sala. Per trobar l’inici del camí, anem al darrere de la Casa de la Vila i hi trobem un sender de terra marcat amb fites de color groc. Des d’aquest indret, l’excursió s’endinsa en el paisatge típic del Garraf, on abunda el margalló (la planta emblema del Parc), el llentiscle o el càrritx. Després de passar per alguns boscos de pins, arribem a l’antic safareig, rodejat d’un parell de bancs de pedra. Antigament es feia servir per rentar i per beure. Actualment, tot i que no hi ragi gaire aigua, és un lloc excel·lent per descansar abans de seguir l’excursió fins al castell, des d’on es té molt bona vista sobre l’entorn.

De baixada, seguim l’itinerari fins trobar de nou la pista que ve del safareig. En aquest punt agafem la pista a mà dreta, seguint el curs de la riera de Begues fins arribar a l’anomenat Barret del Rector. La tradició popular diu que en aquest indret va caure un llamp en una roca i va provocar aquesta escultura natural tan curiosa. Continuant per aquest camí paral·lel a la riera de Begues, arribem en un petit corriol que permet anar a veure la cova de Cal Muntaner. En poc més d’un minut de caminada som en un mirador que ens permet contemplar aquesta cavitat. Cal tornar a la pista principal i seguir en direcció a Can Muntaner, una típica masia del Garraf. De seguida arribem a la carretera, que cal recórrer durant uns 200 metres fins entrar de nou al nucli antic d’Olivella.

Olivella és un punt excel·lent des d’on visitar altres indrets del Parc Natural del Garraf. Molt a prop del nucli hi ha el poble abandonat de Jafre o la Plana Novella, un elegant palau modernista convertit en monestir budista on es pot anar a fer una visita guiada o participar en algun dels seus cursos de meditació o d’iniciació al budisme. A més, per tot el Parc hi ha itineraris senyalitzats de diferents durades i dificultats. Al centre d’informació La Sala, al mateix nucli d’Olivella, es pot adquirir tota mena d’informació sobre aquestes rutes.

És una ruta circular que està senyalitzada en gairebé tots els punts. No té gaire perill de pèrdua, tot i que és molt recomanable portar un mapa de la zona.