Amb nens

El bosc del Gerdar: el paradís dels avets al Pallars Sobirà

Al municipi d’Alt Àneu, el bosc del Gerdar forma part de la mata de València, l’avetosa més gran i més ben conservada del Principat. Sorprenentment és un lloc bastant desconegut per als excursionistes.

Distància: 7,8 km (4,5 km si no anem als estanys de Cabanes)

Desnivell: 670 m (o 380 m)

Durada: 3 h i 30 min (o 2 h i 10 min)

Per arribar a Esterri d’Àneu, cal prendre la carretera C-13 (Eix del Pallars). Des d'Esterri s'agafa la C-28 al port de la Bonaigua. Després d'uns 10 km, cal agafar la desviació a mà esquerra, per una pista que va al refugi i al bosc del Gerdar. Uns 200 metres després del refugi, en un fort revolt a la dreta, hi ha l’aparcament del Callau.

Els autobusos Alsina Graells arriben fins a Esterri d’Àneu (902 42 22 42). A l’estiu, l’autobús del Parc Nacional d'Aigüestortes (973 62 40 36) porta fins a l’aparcament del bosc del Gerdar, davant de l’hotel Els Avets.

La ruta perfecta per fugir de la calor de l’estiu existeix. És a tocar del refugi del Gerdar, a pocs quilòmetres d’Esterri d’Àneu. Es tracta d’un dels circuits senyalitzats del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, la Ruta dels Avets. És fàcil deduir, doncs, que és un bon itinerari per veure avets i que a l’estiu és un veritable oasi contra la calor aclaparadora.

Però aquesta ruta ens ofereix moltes més coses, com la possibilitat de veure rius, llacs i, si tenim sort, isards i cabirols. Per situar-nos en el punt de sortida, prenem la carretera que va d’Esterri d’Àneu en direcció al port de la Bonaigua i, després de fer deu quilòmetres, agafem una desviació cap al bosc del Gerdar.

Seguim fins a l’hotel Els Avets i, una mica més enllà, fins al refugi del Gerdar. Dos-cents metres més amunt trobem l’aparcament del Callau, on podem deixar el cotxe i començar a caminar.

La frescor del riu de Cabanes
Ja des de l’inici, el camí fa força pujada, però l’ombra dels arbres i la frescor del riu de Cabanes, que queda a la nostra esquerra, ens refresca i ens anima a continuar pujant.

Arribem a una clariana, anomenada 'Vado de Dalt', i creuem el riu a través d’una passera de fusta. En aquest punt podem anar directament als plans de Breviari i fer la versió curta de la ruta o bé continuar amunt fins als estanys de Cabanes.

La pujada fins als estanys
Llavors caldrà decidir segons l’edat dels nens, les forces que tinguem i la seva experiència en rutes de muntanya. Per arribar als llacs haurem de fer uns 45 minuts més, pujant fort per un camí pedregós.

Del primer llac que veurem en diuen 'l’Estanyeta' i és el més petit dels dos. El segon és l’estany Negre de Cabanes, amb una illa al mig i envoltat de cims espectaculars, com el pic de Bassiero, que amb 2.543 metres és un dels més populars de la zona.

Després de veure els llacs, planegem fins a arribar als plans de Breviari, uns prats situats als peus del pic de lo Tésol, envoltats d’avets i pins, que són un bon lloc per aturar-nos i renovar les energies menjant, bevent i descansant una estona. Des d’aquest punt iniciem la baixada.

Cal portar menjar i aigua, ja que és una ruta llarga. També protecció solar i gorra si és un dia de molta calor i sol. No té cap dificultat tècnica, excepte que té força desnivell i que en alguns trams podem trobar tarteres i alguns troncs caiguts a terra.

Consorci de Turisme de les Valls d’Àneu. Major, 42, Esterri d’Àneu. 973 62 65 68

• Què fer a Pallars Sobirà

Refugi del Gerdar. Situat enmig del bosc, disposa de 26 places en habitacions compartides i està guardat durant tot l’any. També té servei de menjars i begudes, menjador amb xemeneia, dutxes d’aigua calenta, calefacció... Organitzen cursos i activitats guiades. L’entorn és ideal per gaudir de la natura, és econòmic i és el punt de partida de nombroses excursions; reserveu-hi amb antelació. Sorpe. 619 04 44 76