A peu o bicicleta

El Mogent. Del Corredor a Montmeló

Recorregut per la vall del riu Mogent, des del Santuari del Corredor, punt neuràlgic del Parc del Montnegre i el Corredor, fins a Montmeló.

Desnivell: +15 m / -572 m 1,85 km

Durada: 7 h 20 min a peu, 2 h 15 min en BTT

El recorregut comença al santuari del Corredor on s’arriba a través d’una pista en molt bon estat accessible des del Vallès i el Maresme per les carreteres B-510 entre Llinars del Vallès i Dosrius (trencall del coll de Can Bordoi) i C-61, entre Vallgorguina i Sant Celoni.

• Altres transports

El punt de connexió més proper per anar-hi en transport públic és Vallgorguina (autobús entre Sant Celoni i Arenys de Mar de l’empresa Sagalés, SA); a ambdues poblacions hi ha estació de tren de Rodalia.

El modest Mogent, neix de l'aiguabarreig dels torrents de l'Illa i de Ca l'Arenes; la seva unió amb el Congost, procedent d’Aiguafreda, 24,5 km aigües avall, dóna lloc al riu Besòs. El paisatge d'aquesta ruta, molt divers, oscil·la entre els magnífics boscos del vessant nord occidental del parc -on destaquen esplèndides rouredes, alzinars, sureres i pinedes de pi pinyer- passant pels conreus i masies fins a les àrees intensíssimament urbanitzades de la plana. És una ruta perfectament apta per ser feta en BTT.

Es comença el recorregut al Santuari del Corredor (634 m). Es pren la pista principal d’accés al parc en direcció al coll de Can Bordoi (sud-oest). Si es va a peu, fent una mica més de recorregut es pot seguir el GR 92. Ben passada l’àrea d’esplai (o l’àrea d’acampada pel GR 92) s’arriba al trencall de Ca l’Arenes.

Als 1,85 km (488 m) i 26 min. s'arriba al trencall de Ca l’Arenes: es deixa la pista principal i es gira a la dreta (nord) pel camí de la masia. Es deixa el mas a mà esquerra, s’entra al bosc espés que ja no s’abandonarà fins a la plana, i se surt en una pista transversal (km 2,24, 479 m), on es torça a l’esquerra (dur-oest). Després d’un tram horitzontal, la pista baixa decididament cap al nord pel vessant esquerra de la riera de Ca l’Arenes.

Transcorreguts 4,85 km (305 m; 1 h 6 min) es localitza un revolt ampli cap a ponent, sota les runes de Can Cosí, hi ha un corriol que baixa a la riera. A 100 m d’aquí el torrent de Ca n’Illa es barreja amb el de Ca l’Arenes donant lloc al riu Mogent. Es continua pista avall. Després de dues llaçades se surt del límit del parc, es passa can Pau Rector i can Gener (ambdues masies a la dreta) i se surt a l’alçada de l’autopista A-7.

Als 7,82 km (208 m; 1 h 46 min.) es creua l’autopista A-7 per sota mantenint el Mogent a l’esquerra i es continua cap al nord, a on es desemboca en una pista transversal prop del dolmen de Pedra Arca. Es gira a l’esquerra (sud-oest); es passa can Colomer (9,15 km, 202 m), on hi ha un roure de notable grandària. Més enllà, es torna a passar l’A-7, ara per un pont. A l’altra banda, es gira a la dreta (sud-oest) i, discorrent paral·lelament a la carretera C-35, es passa l’antic seminari dels Maristes (10,25 km, 200 m).

Quan s'ha assolit 2 hores i 31 minuts de ruta ( als 11,05 km; 182 m) es desemboca en una pista transversal que baixa de can Goita. Es gira a la dreta (nord - nord-oest) i, passant la C-35 i l’A-7 per sota, s’arriba a tocar del Mogent. Es passa el riu per una palanca precària i se surt al costat de la via del tren Barcelona-Portbou, en el límit urbà de Llinars del Vallès. L’itinerari es dirigeix a ponent seguint el curs del riu, ara a l’esquerra (sud).

Als 15,12 km (167 m;3 h 30 min.) A l’alçada de can Pujades, ja en el terme de Cardedeu, es torna a creuar l’A-7 i la C-35, ara cap al sud; a l’altra banda es torna a girar al sud-oest. Es travessa la carretera BV-5103, que uneix Cardedeu i Dosrius i s’entra en una zona de serveis deteriorada. Passada la planta de tractament d’aigua de Cardedeu es creua la BV-5105 per sota per un pas estret compartit amb el riu Mogent on sovint hi ha fang.

A les 4 h i 45 min. (20,35 km; 134 m), després de passar per sota de l’autopista C-60 s’arriba als afores de la Roca del Vallès pel camí del Collet, es passa pel costat de la Bassa, es creua el Mogent i es torça al sud-oest seguint el curs del riu. Havent creuat la carretera C-1415 es voreja una zona industrial al final de la qual es gira a l’esquerra (est) i s’entra a la població pel carrer de la Indústria. A l’alçada de la plaça de l’Era (km 22,62, 118 m) es tomba a la dreta per la rambla del Mestre Torrents (sud) i se surt de la Roca.

Un cop assolit els 23,90 km (109 m; 5 h 35 min.), es travessa el torrent de Can Verdaguer i, girant a ponent, se surt, de nou, a tocar del Mogent. El camí fa via cap al sud-oest travessant el pla de la Molinada fins que, al final, a poca distància de la carretera BV-5001, es gira a la dreta (oest) i es passa el Mogent, aquest cop a gual (25,63 km, 97 m; si el riu baixés amb molt de cabal es podria passar utilitzant un pont accessible per la carretera a l’alçada de can Manel). Es travessa el pla de Can Puig i la carretera BP-5002 (27,82 km, 91 m).

Als 28,37 km (83 m; 6 h 40 min) s'arriba a la riera de Vallromanes, habitualment amb poc cabal. Es gira a la dreta (nord) i, davant del riu Mogent, es torna a tombar cap al sud-oest. Travessant el pla de Can Vilaró s’arriba a Montornès del Vallès, que es voreja deixant les cases a l’esquerra.

A les 7 h i 20 min. (31,26 km; 77 m), arribem als afores de Montmeló, aiguabarreig Mogent-Congost i naixement del Besòs. Final de l’itinerari i enllaç amb el recorregut que segueix aquest darrer riu fins a la seva desembocadura, a Sant Adrià. Per anar al centre de Montmeló, on es pot agafar el tren de Rodalies, cal pujar per les escales que donen accés a la carretera BV-5001 i travessar el pont sobre el riu (0,8 km fins a l’estació).

Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba, calçat adequat, aigua i menjar suficient. Els usuaris de bicicleta, a més, han de dur casc, guants, comptador i material per punxades. Cal anar amb compte amb el cabal del Mogent per fer el pas a gual del km 25,6.

Consorci de Turisme del Vallès Oriental

Tel. 938 679 452
http://www.diba.es/parcsn/parcs/index.asp?Parc= 5

Publicacions d’interès
Mapa comarcal de Catalunya 1:50.000. Vallès Oriental. Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona.
Mapa Corredor-Montnegre 1:25.000. Editorial Alpina. Granollers.
Mapa Del Mogent a la Calma 1:25.000. Editorial Alpina. Granollers.