Amb nens

El trencapinyes ens guia per la serra de Cadí

Al parc natural del Cadí, aquesta ruta de 2,5 km té com a principal objectiu descobrir la fauna d’aquest racó del Berguedà. En especial, saber qui és, què fa i com viu el trencapinyes, un ocell que, com el seu nom indica, s’alimenta de les pinyes que abans trenca amb el seu bec punxegut.

Distància: 2,5 km (anada i tornada)

Desnivell: 100 metres

Durada: 1 h 20 min

Es pot arribar en tren a Manresa o a Puigcerdà i després agafar un autocar de la companyia Alsina Graells fins a Bagà. www.renfe.com.

La manera més ràpida d’arribar a Berga és agafant la C-58 fins a Manresa i d’allà la C-16 en direcció al túnel del Cadí. Cal continuar per la mateixa C-16 per arribar a Bagà. Des de Girona i Lleida, s’hi arriba per l’Eix Transversal (C-25). Des de Bagà cal agafar la carretera del coll de Pal (s’agafa 200 metres més amunt de la Oficina d’Informació del Parc). El punt d’inici de la ruta es troba al quilòmetre 15, després de passar el refugi de Rebost.

Des de Barcelona fins a Manresa i de Manresa fins a Bagà amb la companyia Alsina Graells. 902 422 242. www.alsa.es

Per fer una caminada ben original i per un indret força desconegut, anem al Berguedà per seguir la ruta del trencapinyes. Es tracta d’un recorregut circular d’uns 2,5 km que té per objectiu veure aquest curiós ocell, però també gaudir del paisatge i la vista del parc natural del Cadí. Els nens s’ho passaran molt bé tractant de reconèixer els ocells que viuen per la zona, ja sia perquè els veuen, en senten el cant o troben les restes del seu pas pel bosc.

Per arribar al punt de sortida d’aquest itinerari senyalitzat, agafem la carretera del coll de Pal des de Bagà tot seguint el curs del riu de Gréixer, passant per l’àrea recreativa, el llogaret de Gréixer i el mirador de la Devesa del paller. Al cap de 15 km, abans d’arribar al refugi de Rebost, trobem l’aparcament i el senyal de punt de partida de la ruta.

Al començament el camí s’endinsa en un bosc de pi negre a través d’una pista forestal, on ja podem sentir el cant dels trencapinyes, encara que també hi ha mallerengues i raspinells. Quan acaba el bosc trobem un prat, amb una font i un corriol que arriba fins al mirador dels Orris, amb una vista espectacular de la vall de Gréixer i el massís del Pedraforca al fons. Tornant a la pista i continuant el camí, arribem a un altra zona de pastura anomenada el pla de Bagà. Per un altre corriol tornarem al punt d’inici de la ruta. Podem distingir (amb l’ajuda d’uns binocles molt millor) si el trencapinyes és mascle —pels seus colors ataronjats— o femella —de color gris verdós. També és fàcil saber si ha passat per allà observant si a terra hi ha pinyes trencades. Si tenim sort, el veurem volant entre els arbres del bosc. El reconeixerem pel seu bec creuat, molt dur i punxegut, que li permet obrir les pinyes per treure’n els pinyons i també penjar-se de les branques dels arbres aguantant-se només amb la boca. A més de jugar a ser ornitòlegs per un dia (va molt bé portar a la motxilla una guia d’ocells), els nens poden distingir diferents espècies d’arbres, plantes o fins i tot collir bolets, si n’és l’època. Sempre amb l’ajuda i la comprovació d’un adult, naturalment!

La travessa del Cadí!

Per a excursionistes incansables, la ruta “Cavalls del Vent” enllaça els vuit refugis guardats del parc natural del Cadí-Moixeró: Cortals de l’Ingla, Gresolet, Lluís Estasen, Niu de l’Àliga, Prat d’Aguiló, Rebost, Sant Jordi i Serrat de les Esposes. En total recorre uns 97 km. El punt de sortida i arribada, i també el sentit per dur-la a terme és lliure. Tot el recorregut, que és circular, està senyalitzat amb un punt de color taronja. La travessa es desenvolupa en unes altituds d’entre els 910 i els 2.510 metres, i el desnivell total és d’aproximadament uns 5.200 metres. Més informació a www.cavallsdelvent.com

La ruta està senyalitzada i no té cap dificultat per als nens. No és apta per a cotxets, així que si es fa l’excursió amb nadons, cal portar-los en una motxilla a l’esquena. Al llarg del recorregut hi ha alguns plafons amb informació sobre la fauna i la flora que es pot veure, en especial sobre l’ocell trencapinyes.

Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà: Berga. Tel. 93 822 15 00. www.altbergueda.com

• Què fer a Berguedà

El Molí del Casó. Aquest antic molí reconvertit en casa rural és tot un exemple de construcció ecològica. Usen plaques solars per a l’aigua calenta i la calefacció; l’energia elèctrica es genera a través d’una minicentral hidràulica. Es lloga per habitacions o tota sencera (hi caben 14 persones). Barri Tarradellas, 10. Bagà. Tel. 93 824 40 76.