Amb nens

Exploradors per un dia a La Molina

Obtenir el títol d’explorador és l’objectiu principal d’aquesta original ruta de l’estació de La Molina, un circuit especialment dissenyat per als que vulguin descobrir d’una manera divertida la fauna salvatge d’aquest racó del Pirineu.

Distància: 3,1 km (Circuit Petit Explorador) o 4,4 km (Circuit Gran Explorador)

Desnivell: 174 m (Circuit Petit Explorador) o 334 m (Circuit Gran Explorador)

Durada: 1 h i 30 min (Circuit Petit Explorador) o 2 h i 10 min (Circuit Gran Explorador)

La parada de tren més propera és a la Molina. Cal agafar un tren de la línia R3 (900 41 00 41).

A La Molina s’hi pot accedir per carretera des de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, pel túnel del Cadí i la collada de Toses.

Alsina Graells (93 488 26 31) s'atura a Alp, Puigcerdà i Llívia; a Puigcerdà es pot agafar el tren a la Molina.

Abans de començar a caminar, passem per les oficines centrals de l'estació d'esquí de La Molina, on adquirim el plànol del circuit, amb el croquis del recorregut i diferents pestanyes on marcarem cada parada, posant el segell que trobarem a cada animal per demostrar que hem fet tota la ruta.

En acabar, aquest paper també ens servirà per obtenir el títol d’explorador, que aconseguirem si contestem correctament un petit qüestionari sobre els animals que hem vist.

Comencem a caminar i, després d’unes poques passes, trobem el primer animal: el senglar. Gràcies a la figura de mida real ens fem una idea de les seves principals característiques, i llegint la fitxa que veiem al costat, sabem que el seu nom científic és 'Sus scrofa' i que és un animal que menja glans i altres fruits del bosc.

Posem el segell en el nostre plànol gràcies a la pinça perforadora que trobem al costat de la figura i continuem caminant per un caminet que travessa un bosc d’avets. En aquest bosc, molt atapeït i ombrívol, trobem el cabirol, la marta, el duc i l’esquirol fins a arribar a la zona del llac de La Molina, que voregem seguint el camí, i hi trobem l’isard, la guineu i la llebre.

Després d’observar la llebre, hem de decidir si fem el recorregut curt (Petit Explorador), tornant des d’aquest punt al punt d’inici (i trobant quatre animals més), o fem el recorregut llarg (Gran Explorador), per trobar-ne deu (sis de nous, més els quatre del recorregut curt).

Ens decidim per la ruta llarga, que travessa un altre bosc d’avets. En menys d’un quilòmetre, trobem la salamandra, el liró, el gall fer, la processionària, la formiga i el talp. En la part final de la ruta llarga, que coincideix amb la de la ruta curta, acabem l’excursió fent quatre parades més: la de l’escurçó, la del teixó, la de la marmota i la de les aus, que estan unificades en un sol panell. Les més representatives són el trencapinyes, la mallerenga, el voltor, l’àliga o el corb.

Un cop acabada la ruta, tan sols ens queda anar a les oficines per aconseguir el nostre diploma d’explorador. Ho hem aconseguit!

Iniciació a les curses d'orientació. A l’alberg de La Molina, Mare de Déu de les Neus, podeu gaudir del curs d’orientació, una activitat que organitza la Federació de Curses d’Orientació de Catalunya (FCOC), on podeu aprendre nocions teòriques sobre els mapes, tècniques elementals i altres formes d’orientació com és a través dels estels. L’activitat i els circuits estan adaptats individualment, per a grups o famílies. També us recomanem l'itinerari 'Un balcó sobre la Cerdanya', que, dins del programa de rutes +qAlbergs, proposa una bonica passejada per la carena de les muntanyes, des d'on hi ha una excepcional panoràmica sobre la plana de la Cerdanya i els cims que la delimiten.

Les oficines centrals de La Molina obren cada dia de 10 a 19 h (972 89 20 31). El fullet de la Guia de l’Explorador, que inclou el plànol i el diploma, costa 1 €.