Amb nens

Fent d'exploradors a la vall del riu Glorieta

Terra de fòssils i molins paperers, Alcover ens regala paisatges naturals inesperats en forma de boscos humits i gorgs d’aiguesd’aigües cristal·lines, que semblen sortits d’un conte de nimfes i follets.

Durada: 1 h i 45 min

Es pot anar amb tren fins a Alcover (902 32 03 20 | www.renfe.com). Des d’Alcover no hi ha servei públic fins a Mas de Forès, situat a 3 km. Es pot agafar un taxi (608 634 288).

Per l’autopista AP-7 cal agafar la sortida 34 (Reus) i anar per la C-14 en direcció a Montblanc. A mig camí trobem Alcover. També es pot agafar la sortida 11 de la mateixa autopista AP-7 (Vila-rodona - Valls) i anar fins a Alcover per la C-37. Per l’AP-2 es pot agafar la sortida 10 (Valls) i arribar a Alcover per la C-14.

Els autocars de la companyia Plana (977 21 10 30) arriben a Alcover des de diferents punts de Tarragona.

Si ens diguessin que en aquesta vall viuen follets i fades màgiques ens ho creuríem. Podrien estar amagats darrere les grans roques plenes de molsa que fan de teló de fons als gorgs profunds que forma el Glorieta al seu pas pels barrancs, o fent safareig a tocar de les soques dels pins, els roures i les alzines.

Som a tres quilòmetres del poble d’Alcover, en un dels vessants de les muntanyes de Prades, concretament al Mas de Forès, una masia senyorial del segle xviii, situada a redós de tres molins paperers del segle xix que ja no funcionen. Avui, aquest espai s’usa com a zona de lleure -hi ha un aparcament que val 2 € tot el dia.

Comencem la caminada des de l’entrada a la finca (a tocar de la caseta d’informació), seguint les indicacions que marquen el camí de “Central hidroelèctrica i fonts del Glorieta”. Un caminet molt ben arranjat porta fins a un canal d’aigua, que seguim fins al final. Quan arribem a una cruïlla de camins, gràcies als pals indicatius veiem que un arriba al Niu de l’Àliga a través d’una pista, i l’altre ho fa per un camí una mica més llarg, però també més feréstec i entretingut. Agafant-lo ara, podrem fer la tornada per la pista i així completarem la ruta circular.

Al començament del camí veiem pintat en un pal blanc (amb pintura vermella) la indicació “Niu de l’Àliga”. Caminem pel corriol tot travessant boscos de pi, roure i alzina, descobrint la típica pedra vermella de la zona, creuant el riu a través de petits ponts i seguint les indicacions sempre en direcció a “Central hidroelèctrica”. Després de fer 2,9 quilòmetres de recorregut, arribem a un edifici en ruïnes i veiem una cruïlla de camins. Les indicacions marquen que, cap a la dreta, aniríem cap a la bassa de la Central, les fonts del Glorieta i Mont-ral, i cap a l’esquerra, a Mas de Forès (per pista). Anem cap a l’esquerra. Abans d’arribar al riu, agafem un caminet una mica amagat a mà dreta. Pugem uns metres fins a arribar a una petita esplanada i agafem un sender estret a mà esquerra que baixa cap al riu. En aquest punt cal anar amb compte amb els nens, ja que hi ha algun tram estret i amb pendent. Després d’uns quants metres de baixada, arribem al Niu de l’Àliga, un dels racons més populars de la comarca, un fet que passa desapercebut quan hi arribem, ja que, si no fem l’excursió a l’estiu, no acostuma a haver-hi gaire gent i tenim la sensació d’haver descobert un indret amagat dins la vall, un racó de conte on els nens i les nenes quedaran encantats. El conjunt el formen una piscina natural, un salt d’aigua i un grapat de roques amb formes ben curioses.

Museu d'Alcover. El Museu d’Alcover ens fa viatjar milions d’anys enrere, al temps en què l’Alt Camp i tot el país estaven sota el mar. Hi descobrim els fòssils dels peixos del període Triàsic i n’aprenem un munt de coses. Les famílies poden participar en un taller de fòssils -on fan una rèplica amb guix-, visitar les diferents sales del museu, escoltar el conte del peix pedra o descobrir que el planeta Terra no ha estat sempre igual. I ja que hi som, al mateix edifici podem visitar les estances de l’antiga casa de Ca Batistó, on podem descobrir, també d’una manera divertida i interactiva, com vivia una família burgesa en els segles XIX i XX.

Cal portar aigua i menjar, anar abrigats (ja que la zona és humida) i anar amb compte en el darrer tram del recorregut.

Oficina de Turisme d'Alcover. Costeta, 1 | 977 84 64 52

• Què fer a Alt Camp

Mas CorbellaCasa rural independent ideal per anar-hi un grup familiar o d'amics nombrós. Es lloguen dues cases: Casa Graner (per a 10 persones) i la Casa Pairal (per a 8 persones). La finca disposa d'un gran jardí, zona de barbacoa, lloguer de bicicletes, excursions al riu des de la casa... Té també servei de cuina i servei d'àpats, si es demana amb antelació. Mas Corbella. Alcover | 689 161 252