Amb bici

L'esclat del verd, de camí al Pilar d'Almenara

L'Urgell és una comarca amb poques elevacions, però per poques que n'hi hagi, enfilem amunt cap al cim més alt, lo Pilar d'Almenara, a poc més de 450 m, i gaudim d'una vista magnífica

Durada: 3 h i 45 min (sense comptar parades)

Podem arribar fins a Tàrrega o Bellpuig amb el servei de Rodalies (900 41 00 41) i aquí agafar un taxi que permeti dur-hi bicicletes (973 50 09 79 / 609 77 45 89)

Arribem a Castellserà per l'LV-3028, que hem agafat deixant la C-53 per on veníem, des de Tàrrega. A Tàrrega, hi arribem per l'A-2 o la C-14

La companyia Alsa (902 42 22 42) ens porta a tots els pobles de la zona, però no s'hi poden dur les bicicletes

Disposats a fer una pedalada circular, una mica llarga però amb desnivells molt assequibles, deixem el cotxe davant de l'escola El Terrall, a Castellserà, amb una idea clara: és un moment ideal per visitar aquesta comarca convertida en una gran catifa verda.

L’objectiu és l’ascensió a lo Pilar d’Almenara, que, tot i tenir tan sols 458,9 metres d’altitud, forma part de la llista dels 100 Cims on s’inclouen els punts més alts de cada comarca catalana. Si és el punt més alt, la vista ha de ser magnífica i anem a comprovar-ho.

Som en l’Espai Natural Protegit de la Serra de Bellmunt i aquesta serra és la que anem resseguint, ascendint primer al mirador de Rocafinestres, voltant la serra d’Agramunt pel costat del canal d’Urgell i ascendint lentament cap a la torre. En l’últim tram, un cop creuada l'LV-3231, ens trobem algun punt on hem de baixar de la bicicleta, però ja som gairebé al cim.

La visita a l’interior del pilar ens permet ascendir fins a dalt de tot per unes escales metàl·liques que superen dos pisos. Un cop a l’exterior, la vista a tota la plana és espectacular: tot l’Urgell és als nostres peus!

Passat un corriol una mica tècnic, pel costat de l’enrunada ermita de Sant Vicenç, agafem la pista més a l’est per on passa el GR 3 i en un ràpid i divertit descens retornem al canal d’Urgell. Quan hi arribem, hem d’anar sempre pel seu marge dret —l’altre està reservat a vehicles autoritzats.

A partir de les cases de l’Almenara Alta ens allunyem una mica del canal, però sempre hi som ben a prop i, en tornar-hi, el creuem per visitar una de les moltes basses que hi ha en aquest tram i on viu una gran varietat d’ocells. És la bassa de Tarassó, des de la qual iniciem el retorn cap a Castellserà envoltats pels masos i conreus de fruiters que no ens deixaran fins a l’entrada al poble.

Laberint de Blat de Moro. Hi ha tradició de laberints de blat de moro de moltes hectàrees als Estats Units. A la Masia l'Esperança i l'allotjament Cal Tonet, dins de la masia, promouen la visita al seu laberint i la possibilitat de fer-hi un sopar a la fresca, abans o després de la visita al laberint. Cal portar-hi calçat i roba còmodes, gorra, llanterna, telèfon mòbil i protector de mosquits. El sopar a la fresca cal reservar-lo prèviament. Masia l'Esperança, Castellserà. 973 40 20 45 / 973 40 02 65

Turisme de l'Urgell. Agoders, 16, Tàrrega. 973 50 07 07

• Què fer a Urgell

Cal Modest. És una casa rural acollidora construïda l’any 1900 i reformada recentment. Envoltada per grans extensions d'arbres fruiters. Tenen una granja d'animals amb estany de peixos, un galliner amb gallines, oques i paons, i un estable amb cavalls. Disposa de zona enjardinada, piscina climatitzada, zona esportiva, zona de jocs i barbacoa. Llibertat, 64, Tornabous. 673 97 08 53 / 662 50 50 66