A peu o amb BTT

La ruta de Moià-l'Estany-Rojans-Moià

Itinerari que recorre la part central de l'altiplà del Moianès entre boscos, conreus i magnífiques masies, resseguint un terreny solcat de fondos on els cursos d'aigua creen belles raconades.

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 34,37 km a peu; 35,11 km en BTT

Desnivell: +905 m / -905m

Durada: 8 h 45 min a peu; 3 h 15 min en bicicleta tot terreny

El recorregut comença a Moià, capital del Moianès. S’hi arriba per la carretera N-141c, que va de Tona a Manresa, o per la C-59, que va de Mollet a l’Eix Transversal o C-25 .

• Altres transports

Si es vol arribar en transport públic, aquesta població disposa de comunicació amb autobús a través de les línies L1358 Manresa - Moià i L1312 BCN-Caldes-Moià-l'Estany.

La ruta comença a Moià (715 m), a la cruïlla entre l’avinguda de la Vila, carretera C-59, i el carrer de Sant Antoni, a tocar de l’església parroquial. L’itinerari a peu se’n va cap a llevant pel carrer de Sant Antoni, seguint el GR 3 i els indicadors; l’itinerari en bicicleta se’n va cap avall (el tram fins al trencall de Sant Pere de Ferrerons s’explica al final).

Aixi, si es va a peu es deixa l’església a la dreta, i es continua cap al nord pel carrer del Carreró. Es continua a la dreta pel carrer de Passerell i se surt fora vila prenent la pista que passa pel costat del Molí Nou de Passerell i del seu petit embassament. Cap al final de la bassa (1,65 km, 708 m i als 23 min) es deixa la pista i s’agafa un camí a la dreta (est) que puja vorejant el serrat de Picanyol.

Als 4,46 km (908 m i 1 h 15 min) se surt a la pista que puja de la Granoia per on ve la variant en BTT. Es creua per anar a l'església romànica de Sant Pere de Ferrerons (a 0,25 km). Es torna a la cruïlla i es continua per la dreta, remuntant suaument el serrat de l’Espelta.

Després de gairabé dues hores, als 7,07 km (945 m i 1 h 55 min) s'arriba a la cruïlla de Creu Vermella i es troba el GR 177 que ve de Collsuspina i que ja no s'abandonarà. Es gira a l’esquerra (oest).

Efilats els 8,48 km (1005 m i 2 h 18 min) trobareu un desviament a l'esquerra (sud) i veureu al dolmen de Puig Rodó, que el teniu molt proper. Es torna a la pista i es continua pujant.

Transcorregudes 2 h i 30 minuts (9,00 km a 1027 m), trobeu un corriol a l'esquerra que permet pujar al puig Rodó (tram no comptat). Se segueix la pista que, al cap de poc, comença a baixar. S’arriba a la carretera C-59 i es gira a l'esquerra.

Cap als 11,80 km (871 m; 3 h 10 min) s'assoleix l’Estany i es va a la plaça Major d'aquest municipi. Al costat del monestir de Santa Maria –que cal visitar– es deixa el GR 3 i es continua pel GR 177 prenent els carrers Major, Doctor Errando i Sant Pere. Se surt al collet de Sant Pere (927 m); cal seguir recte, al nor-oest. Deixant trencalls secundaris, entre boscos de roure i pi roig es voreja el puig de la Caritat.

A les 4 h i 30 minuts de caminada (17,21 km a 772 m) hi ha la desviació a Sant Miquel. Se segueix la pista principal deixant trencalls a l’esquerra que duen a la Rodoreda, a Torigues i a Puigneró. Al km 20,35 es desemboca en una pista asfaltada que ve de Santa Maria d'Oló; es continua per l’asfalt i es deixa can Rovira a l’esquerra i s’arriba a una bifurcació.

Arribats als 21,22 km (647 m; 5 h 25 min) es deixa l’asfalt i es continua per l'esquerra (sud), en direcció a Rojans.

A les 5 h i 47 min (22,80 km a 611 m) de trajecte el camí es bifurca, passada la masia de Rojans, cosa que voldrà dir que cal continuar cap a l'esquerra (est) en direcció a Vilarassau, seguint el GR 177 i deixant la variant 177-1.

Als 24,16 km (616 m; 6 h 7 min) arribem a l'església romànica de Sant Vicenç de Vilarassau. Es continua en suau baixada; en ser sota el turó del serrat del Pi (24,9 km), s’emprèn un fort descens cap al fons de la vall passant pel mas enrunat de l’Illa.

Després de 6 h i 30 min (25,85 km; 508 m) trobem la Riera de Malrubí. Es gira al nord-est seguint el curs de la riera, que caldrà passar set cops pel damunt.

Cap als 26,56 km (535 m; 6 h 40 min) trobem una bifurcació al Molí del Perer: es continua cap a la dreta (sud) per un tram cimentat de molt forta pujada.

Als 27,86 km (664 m; 7 h 6 min) es deixa a la dreta l’accés al Rourell. L’itinerari gira a l’est i remunta al pla de Maria; on hi ha una bifurcació: es continua per la dreta (sud-est) i s'arriba a la Pedrissa. Se surt a una pista asfaltada: cal seguir-la per la dreta (sud-est) passant pel costat de can Coromines.

Després de 8 h i 14 minuts (32,30 km; 740 m) es topa amb la cruïlla al costat de can Fermí: cal deixar l'asfalt i agafar el trencall de l'esquerra (sud-est), en baixada. Creuada la riera de l'Om, es gira a la dreta per un camí que durant uns metres hi discorre en paral·lel. S’arriba a una pista. Es continua cap al sud fins les primeres cases de Moià, on es deixa el GR 177.

Als 34,37 km (715 m; 8 h 45 min) arribem a Moià, final de l'itinerari.

Tram en BTT fins a Sant Pere de Ferrerons:
Es baixa a la carretera N-141 i se segueix cap l’esquerra en direcció a Vic. Creuat el torrent de les Graus (1,52 km), s'agafa una pista a l'esquerra (nord-oest) en direcció a la Torreta. Es travessa el torrent, es gira a la dreta (nord-est) i es passa el mas de la Granoia (3,15 km). Se surt en una pista que cal seguir a l'esquerra, pujant cap al nord i fent una ziga-zaga; més amunt (3,70 km), es deixa a l'esquerra l'accés a cal Gira i es continua per la pista ampla fins al trencall de Sant Pere de Ferrerons (5,20 km), on es conflueix amb el GR 3 i el recorregut a peu.

Si es fa caminant, el recorregut és molt llarg per ser fet en un sol dia; per això és recomanable fer nit a l’Estany, la qual cosa permetria visitar tant el seu magnífic monestir, joia del romànic català, com la vila de Moià a l’inici o al final del recorregut. De fet, es recomana passejar per la vila de Moià i, si és possible, visitar els museus Arqueològic, el de Rafael de Casanova i l’Arxiu Històric.

És una ruta circular que discorre per camins i pistes en bon estat. S’hi inclou una variant per ferla amb bicicleta tot terreny.

Està totalment senyalitzada amb indicadors verticals i banderoles específiques. Té trams comuns amb els senders GR 3 i GR 177.

Informació pràctia:
Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba, calçat adequat, aigua i menjar suficient. Els usuaris de bicicleta, a més, han de dur casc, guants, comptador i material per punxades.

Consorci per a la Promoció dels Municipis del Moianès

Tel. 938 209 134
www.covesdeltoll.com/fons_museu_coves_toll.htm

Publicacions d’interès
Mapa El Moianès 1:30.000. Editorial Piolet, Barcelona Mapa comarcal de Catalunya 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona © Imatge del perfil: Compe GPS Team S.L.