La Ruta del romànic de Sallent

Dificultat Dificultat Mitjana

Desnivell: +580 m i -580 m

Durada: 7 h 7 min a peu, 3 h en BTT

Per la C -16 o Eix del Llobregat, entre Manresa i Berga. La C-25 o Eix Transversal porta a la C -16 just al sud de Sallent.

• L0225 Castellar de n'Hug - Berga - Barcelona
    • L0393 La Farga de Moles - Barcelona
    • L0414 La Pobla de Lillet - Tarragona - Cambrils
    • L0462 Llívia - Puigcerdà - Barcelona

Des del costat del Pavelló poliesportiu de Sallent (plafons de senyalització), se surt cap al N en direcció al camí del Pal, ben visible al davant (pujada).

Als 15 min aproximadament trobarem una bifurcació. Es continua recte amunt, deixant a la dreta el camí de Cornet. Forta pujada fins al pla de Serra-sanç. En arribarhi hi ha una bifurcació; es continua recte (N).

Arribem a Vilaseca, a una masia parcialment enrunada. A l'esquerra hi ha l'església de Sant Miquel de Serra-sanç, del s. XlI; un cop visitada, es torna a aquest punt i es continua endavant. Se segueixen les indicacions deixant trencalls a banda i banda, sempre cap al nord. El camí enfila la carena del serrat del Repetidor, decantat pel vessant de ponent, amb vistes sobre Balsareny, el nord del Bages i el Berguedà, emmarcats per les serres prepirinenques, i el nord d’Osona, sobre el qual treu el cap el Puigmal. Més endavant (5,05 km, 472 m, 1 h 22 min) es deixa a la dreta l’accés als repetidors que coronen el serrat.

Es deixa la pista i es tomba a l’esquerra per prendre un corriol que segueix la carena dels Plans, amb bona vista sobre l’entorn. Es baixa (si es va amb BTT s’haurà d’anar uns metres a peu) i es desemboca en una pista que du a la masia dels Plans (6,73 km, 410 m), des d’on es creua la carretera BP-4313. Se segueix el camí que neix just a l'altra banda, una mica a l’esquerra. Es passa pel costat de les Collades (7,50 km, 403 m, 1 h 55 min) i, seguint sempre els senyals, s’inicia un reguitzell de revolts per l’obaga de la serra.

A les tres hores aproximadament, arribem a la Cruïlla de cal Brunyac. Si des d’aquesta cruïlla se seguís recte es faria cap a l'Abellar de Baix, masia del s.XIV amb elements gòtics, i a Santa Susanna de l'Abellar, església romànica del s.XII, amb tres absis formant creuer (a 1,55 km). Es gira a la dreta (SE) i es puja a la collada dels Hostalets (si es va amb bicicleta s’haurà de fer un petit tram a peu). Més amunt es deixa a la dreta l’accés al Solà. Als 12,90 km (465 m, 3 h 14 min) es passa pel costat dels Hostalets. El camí discorre cap al NE, de nou per l’obac de la serra.

Uns trenta minuts més tard (14,04 km, 486 m) arribem a la cruïlla de camins on es troba el GR 176. El recorregut gira a la dreta (SE). Per l’esquerra s’aniria a l'Abellar de Dalt i a l’Abellar de Baix. Vuit-cents metres més endavant s’arriba al trencall que Cornet, cap a on es va (confluència amb el GR 4).

Poc després trobem Santa Maria de Cornet, església romànica del s. XlI, amb nau i presbiteri de volta de mig punt i capelles laterals. Destaquen la portalada de mig punt, flanquejada per columnes amb capitells esculpits i la finestra absidal, amb dues columnes amb capitells esculturats. La parròquia, agregada a Sallent el 1870, comprenia una cinquantena de masos. Es torna a la pista, i es baixa fins a la carretera d’Avinyó (16,05 km), que es creua. Es passa a frec del gran Mas de Cornet, que es deixa a la dreta i s’arriba a la gran alzina centenària del Mas de Cornet. Immediatament després es pren el corriol que surt a l’esquerra i que, amb fort però curt pendent, fa cap a la carena (si es va amb BTT s’haurà d’anar a peu uns metres).

17,16 km (518 m), 4 h 18 min. Camí de Sallent al coll de la Portella, molt ample, que es pren cap a la dreta (S) enfilant la carena del Morral i el serrat de la Pineda, seguint sempre els senyals i deixant trencalls a dreta i esquerra. Bones vistes sobre el terme d’Avinyó, cap a llevant, i el Moianès.

20,25 km (571 m), 5 h 5 min. Bifurcació; es continua recte (S) deixant la pista principal que es dirigeix a Serraïma i Sallent. Es travessa el pla del Morisco, es passa a frec del mas del mateix nom (21,23 km), es deixa una bifurcació a la dreta i s’arriba al trencall de Sant Sadurní (21,74 km, 562 m), ermita d’origen romànic situada 250 m a mà esquerra, dalt d'un turó. Es continua endavant i, després d’una forta i curta baixada, s’arriba a la desviació de Serraïma (22,53 km, 522 m, 5 h 36 min). Es continua cap a l’esquerra (S), a mà dreta queda Sant Pere de Serraïma (s.XII). Després de travessar el pla i l'alzinar de Sant Martí s’emprèn una forta baixada que mena al fons de la vall.

24,32 km (447 m), 6 h. Camí de Fucimanya, que es prendrà cap a l’esquerra per visitar Sant Martí de Serraïma (a 180 m), església del s.XII transformada, i la masia de Sant Martí. Es torna a la cruïlla i es continua cap a l’esquerra (O), en direcció a Sallent, deixant més enllà, a l’esquerra, el mas del Solà, documentat des del s. XIII i el trencall a Sant Esteve del Castell.

26,67 km (354 m), 6 h 31 min. Els Quatre Cantons; es continua cap a l'esquerra (S) tot deixant la pista principal que es dirigeix a Sallent.

Cent cinquanta metres enllà hi ha una bifurcació. Per la dreta es fa cap a Sallent (si es va amb bicicleta, aquest és el trencall que cal prendre després d’haver anat al mirador). Es gira a l’esquerra (S), es puja al serrat del Xipell i, seguint la carena cap al SO, es fa cap al mirador del Xipell (27,67 km, 381 m, 6 h 47 min). Magnífica vista al N-NO sobre Sallent, la vall del Llobregat i el pla de Bages. Al sud destaca l'església romànica rodona de Sant Esteve del Castell. Es baixa per les escales fins a Sallent, que es travessa cal al NO pel carrer Prat de la Riba o pel casc antic, presidit per l’església de Santa Maria.

Als 29,12 km (282 m), després de 7 h 7 min. de recorregut, ens tornem a trobar el pavelló poliesportiu de Sallent. Fi del recorregut.

1. Es recomana dur cartografia de l'entorn, roba, calçat adequat, aigua i menjar suficient.

2. A les rutes amb bicicleta, també casc, guants, material per solucionar punxades i un comptaquilòmetres ben ajustat.

3. A l’estiu cal evitar les hores de màxima insolació.

4. Els usuaris de tracks georeferenciats poden descarregar-se els fitxers GPX des de la pàgina web.

Mapa

Taller

Sant Fruitós de Bages - 1 de desembre

Escriu el teu comentari
Per fer un comentari, has de ser usuari registrat de Descobrir.cat. Si encara no ho ets, fes-te'n ara. Recorda que el comentari apareixerà amb el teu nom d'usuari.

Descobrir.cat utilitza 'cookies', tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística i facilitar l'accés i la navegació als seus usuaris. Més informació