Amb bici

La serra de Galliners i el torrent de la Batzuca

Fem un volt pel corredor ecològic del Vallès

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 16 km

Durada: 2 h (sense parades)

Hi arribem agafant la línea de Sabadell dels FGC (012) i baixant a l'estació de Sant Joan. Pujant per l'avinguda de l'Alcalde Barnils arriben a l'avinguda de la Generalitat girant a l'esquerra.

Cal agafar els laterals de l'AP-7 —és a dir, la B-30— i sortir per la sortida de Can Fatjó o la de Hewlett Packard. Ente les dues, i a costat muntanya, trobarem l'aparcament de l'avinguda de la Generalitat. Si venim dels túnels de Vallvidrera o de Manresa, cal agafar la sortida del km 13 de la C-16, tot vigilant d'agafar la B-30 i no els carrils centrals de l'AP-7 en direcció a Tarragona o Girona.

En els mapes no es veu més que un petit espai verdós enmig de ciutats, carreteres i urbanitzacions. Però, sobre el terreny, aquest espai és d'una importància cabdal com a corredor mediambiental i alhora d'una bellesa sorprenent com a mirador, per passejar-se pels seus boscos de pi blanc i alzina o per recórrer els seus torrents per corriols, camins i passeigs.

Sant Quirze del Vallès els ha posat en valor amb l'esforç tant de les seves entitats com del propi Ajuntament. Els camins es troben ordenats, amb els usos controlats, senyalitzats i/o marcats, i nets.

Els accessos des de Sant Cugat també són aptes i es troben en bones condicions, tot i que amb menys informació senyalitzada. És des d'aquest terme municipal des d'on hem iniciat la sortida, tot afegint a la ruta la zona del turó d'en Camps. D'aquesta manera, aportem uns quilòmetres que fan de la ruta amb bicicleta un trajecte prou llarg i més atractiu tant en el recorregut com en la vista que obtenim de l'entorn.

En aquest darrer aspecte, hi destaca el mirador de Can Camps, orientat a la serra de Collserola, i els de Can Barnola i el Pujol Blanc, orientats cap al Vallès i amb el darrer dotat d'un taulell interpretatiu.

Respecte als torrents, comencem pel torrent de Can Marçet, envoltat d'un espès bosc. Ja a la carena de Galliners, ens parem a contemplar la vall del torrent de Can Barata, miraculosament salvada dels incendis que ha sofert aquesta serra. Tornant del Pujol Blanc, baixem cap a la font dels Caçadors tot vorejant el torrent de Can Poncic, aquí amb pins joves ja prou crescuts. Aquest torrent aporta les seves aigües al torrent de la Batzuca, el principal torrent de la serra de Galliners i que a Sant Quirze del Vallès s'ha transformat en un bonic i extens parc.

L'abandonarem per dirigir-nos de retorn a Sant Cugat pel torrent de Can Vinyals, tot passant abans pel barri dels Rosales i la capella de Santa Rosa, tristement famosos pels aiguats del 1962. Som a la ruta dels boletaires, segons les indicacions, però des de la bicicleta sens amaguen tots!

De nou al turó de Can Camps, i per variar la ruta de l'anada, baixarem cap a les instal·lacions de TVE a Catalunya des del turó de Mataric.

• Què fer a Vallès Occidental

QGAt Hotel. Via Augusta, 51, Sant Cugat del Vallés. 93 544 19 22. Hotel amb encant i estètica exterior de masia. Amb restaurant. Servei molt acurat propi d'un hotel de 4 estrelles. Molt a prop de la ruta. Habitació doble amb esmorzar: entre 75 i 90 €. Hotel Accessible. Gimnàs.