Miradors de Balaguer

Un recorregut pel nucli antic de la capital de la Noguera ens porta fins als punts més alts de la ciutat, amb bones vistes sobre la vila i la plana del riu Segre

La plaça del Mercadal, voltada de porxos, és el punt de partida del recorregut pel nucli històric de la ciutat. Sortim de l’esplanada pel carrer de la Botera, en direcció a la muralla medieval que s’entreveu darrere les cases. Sense creuar el portal, a l’altura de la plaça Ollé Pinell, prenem el carrer de Santa Maria, a la dreta, que puja entre cases modestes i baixes. Més amunt pugem les escales que porten just al davant de l’església gòtica de Santa Maria. Al costat de la façana austera destaca el campanar hexagonal. El temple és un bon mirador de la ciutat vella, que queda als nostres peus. Baixem pel carrer de Santa Maria, el carrer de la Costa i de l’Abadia fins arribar al llit d’un torrent al costat de les cases. Passem pel portal de la muralla i, per la dreta, pugem fins al castell Formós, d’origen àrab. S’hi conserva un tram de muralla i la base de les torres.

Tot vorejant el riu

Just al costat s’erigeix el santuari del Sant Crist construït sobre l’antiga mesquita major. És un bon lloc per aturar-se i contemplar com es perfilen cap al nord els cingles del Mont-roig i la serra Carbonera. Seguidament, prenem el camí que baixa entre el castell i l’església i que desemboca a la carretera d’Àger a Tremp i al pont de Sant Miquel, Vorejant el riu Segre retornem a la plaça del Mercadal, punt de partida. Ens refugiem sota els porxos i unes portes més enllà de l’Ajuntament fem parada al restaurant de Cal Pepito. És un local popular, on es pot tastar el bo i millor de la gastronomia balaguerina. Per començar demanem coca cruixent, de pasta fina, coberta amb tires d’albergínia amb alguns bocins d’arengada. Seguim amb caragols a la llauna, cruixents però prou tendres per poder-los punxar sense que es trenquin, amb el punt exacte de sal i pebre. De segon plat? Conill a la catalana condimentat amb una mica de picada i algunes tires de llenegues. Tot plegat regat amb un vi negre de la casa (Casa Patau, de Menàrguens, DO Costers del Segre), suau i fresc al paladar.

Oficina de Tursime de Balaguer. Informació i visites guiades per la vila. Pl. Mercadal, 1. Balaguer. 973 44 52 00. www.balaguer.cat