Amb nens

Pujada a l'abadia i el mirador de Sant Martí del Canigó

Si abans s’ha pujat al Canigó, l’excursió a l’abadia i al mirador de Sant Martí del Canigó, situats a pocs quilòmetres de Vernet, és només una senzilla però agraïda passejada.

Durada: 55 min

Es pot arribar amb tren fins a l’estació de Vilafranca de Conflent i d’allà agafar un bus fins a Vernet. De Vernet a Castell de Vernet es pot anar caminant (5 km) o agafar un taxi

A Vernet, s’hi pot arribar per l’autopista AP-7, que es converteix en l’A-9 després de la Jonquera. Cal deixar l’autopista a la sortida 42, en direcció a Perpinyà Centre, Prades i Andorra. Cal seguir per l’N116 cap a Prades i Vilafranca de Conflent, on s’agafa la D116 a Cornellà de Conflent i Vernet

La ruta comença al nucli de Castell de Vernet, a cinc quilòmetres de Vernet. Després de visitar la seva petita però encantadora església, dedicada a sant Martí, trobem el camí cimentat que puja bastant dret, sobretot al principi, abans d’arribar a l’ermita de Sant Martí Vell, situada a la meitat del camí.

A partir d’aquí el camí es fa més suau fins a arribar a l’abadia, en uns 45 minuts. En l’edifici de la recepció preguntem per les visites guiades (normalment són en francès però hi ha un monjo de la comunitat, en Marc, que, si teniu sort i hi és, les pot fer en català).

Durant la visita esbrinem que l’abadia va ser fundada en el segle XI, que la construcció del monestir la va iniciar el comte Guifré II de Cerdanya i Conflent i que durant un temps s’hi va instal·lar una comunitat de monjos benedictins, fins al 1783, quan el monestir va quedar abandonat. Bona part del recinte va quedar en ruïnes i les pedres es van fer servir per construir noves cases. D’aquella primera època medieval, en resten només la cripta i la torre.

Després, ja al segle XX, el monestir es va reconstruir i el 1988 es va tornar a habitar per la comunitat de les Benaurances, una comunitat laica. Ara hi conviuen els homes i dones de la comunitat i visitants que volen passar uns dies de recolliment al monestir.

També ens expliquen la llegenda més famosa, i representada al monestir, la que diu que Martí va donar la meitat de la seva capa a un captaire que tremolava de fred, mentre que l’altra meitat se la va quedar, ja que pertanyia a l'exèrcit romà que servia. L’endemà a la nit, Crist, que era el captaire, se li va aparèixer per agrair-li el seu gest. Llavors, Martí va decidir deixar l’exèrcit romà i fer-se cristià.

Ens fixem sobretot en la cripta, el claustre (amb tretze capitells decorats on els nens poden jugar a endevinar les formes d’animals, homes, dones i vegetals) o la tomba antropomòrfica de Guifré II.

En sortir seguim la ruta per un caminet que s’enfila per la muntanya. En set minuts arribem a un mirador en el qual es contempla una vista força impressionant de l’abadia, envoltada de muntanyes. La càmera de fotos està llesta per immortalitzar el moment! En comptes de Lluís, diem: Martíííííí!

Vernet. Un dels millors campaments base per arribar-se a l’abadia de Sant Martí del Canigó i visitar la zona és el poble de Vernet. És una vila petita, d’uns 1.400 habitants, tranquil·la, travessada pel riu de Cadí i té la muntanya del Canigó com a teló de fons. Es pot passejar pels carrers i placetes de la vila vella, el castell, l’església de Sant Sadurní, visitar l’Arborètum o prendre uns banys termals al balneari

El camí que puja fins a l’abadia des del poble de Castell de Vernet està asfaltat però fa molta pujada (sobretot al principi), per això no és gaire recomanable per a cotxets. El millor és pujar els nadons o nens petits en una motxilla. A l’abadia hi ha àrea de pícnic i venda de begudes i refrigeris, però no hi ha restaurant.

Oficina de Turisme de Vernet. Pl. de la República, s/n. (0033) 468 05 55 35

• Què fer a Conflent

Le Mas Fleuri. Hotel de tres estrelles situat molt a prop del centre de Vernet. Molt agradable, tranquil, amb piscina exterior i un molt bon esmorzar tipus bufet. Les habitacions són amb bany, televisió i minibar, i algunes són familiars i amb terrassa. Pg. de Clemenceau, 25, Vernet. (0033) 468 05 51 94