Un balcó magnífic de la vall d'en Bas

Amb relleus ondulats, colors intensos i un bon nombre de masies que esquitxen el paisatge, la vall d’en Bas, a la Garrotxa, és un dels racons més amables del nostre país. Ens hi endinsem mentre caminem fins al salt de la Coromina.

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 13 km

Durada: 6 h

Les estacions més properes són les de Vic i Girona (900 41 00 41), i des d'aquí es pot agafar un autobús de la companyia Teisa fins a la Vall d'en Bas (93 889 25 77).

Des de Barcelona, s'hi arriba per la C-17 fins a Manlleu, on s'agafa la C-37 en direcció a Olot. Quan arribem a la rotonda que dóna entrada a la vall d’en Bas, tombem cap a Sant Esteve d’en Bas i després seguim en direcció als Hostalets d’en Bas. Des de Girona, prenem la C-66 fins a Besalú, l'A-26 fins a Olot i la C-152 en direcció als Hostalets d’en Bas.

La Vall d'en Bas està comunicada amb Girona i Barcelona amb l'empresa Teisa.

L’itinerari que proposem transcorre pels límits de la Garrotxa amb Osona, a través del Grau d’Olot, l’antic camí ral que unia les dues comarques veïnes. La ruta, sense cap dificultat, és ideal per als amants dels paisatges oberts, els salts d’aigua i els boscos de conte de fades.

Deixem el cotxe a la masia de l’Aubert. Travessem els camps del Molí Vell i, just després d’una casa de turisme rural, prenem el viarany que puja a mà dreta. Som al camí ral que unia Vic amb Olot al llarg de quaranta-quatre quilòmetres. Durant segles, aquest camí empedrat va ser l'única via de comunicació entre Osona i la Garrotxa.

Escoltar el silenci
Després del collet de la Cirera, entrem en una atapeïda i ombrívola fageda que ens condueix fins a la font de les Marrades, un bon lloc per parar-se a escoltar el silenci. Tot fent ziga-zagues ens endinsarem a la mina dels Bandolers, un gran tall natural d’una seixantena de metres de llargada. La llegenda diu que aquest indret servia d’amagatall per als bandolers quan robaven a traginers i comerciants de la zona.

Passat l’Hostal del Grau, deixem el camí ral, travessem el torrent de l’Hostalot i uns camps de pastura, i arribem a la carretera que condueix a Falgars d’en Bas. Ens trobem ja al mirador del salt de la Coromina, un dels salts d'aigua més impressionants del Collsacabra. Som també en un esplèndid balcó natural des d’on gaudir del paisatge que dibuixa la vall d’en Bas.

Passem per Falgars d’en Bas, on destaca l’església romànica de Sant Pere, i en mitja horeta (tot seguint el GR 2) arribem a l’església de Sant Miquel de Castelló. Ja només ens resta baixar pel camí que ens retorna pel mig del bosc fins als Hostalets d’en Bas.

Santa Pau. Si visiteu la Garrotxa, no podeu deixar d’embadalir-vos amb l’encant de Santa Pau, declarat conjunt historicoartístic l’any 1971. Passegeu-vos pels seus carrers medievals, entre muralles i carrers estrets, de ben segur que no us decebrà.

Ruta de dificultat baixa, però de llargada considerable. En tot moment està senyalitzada amb panells informatius de la xarxa Itinerànnia i, en algun tram, amb marques vermelles i blanques de GR.

Oficina de Turisme de la Vall d'en Bas. Teixeda, 12, els Hostalets d'en Bas. 972 69 21 77

Oficina de Turisme d'Olot. Hospici, 8. 972 26 01 41

• Què fer a Garrotxa

Mas Les Comelles. Espectacular nucli d’edificis tradicionals al voltant d’una masia catalana del segle XIV. La casa té també una bona vista de l’entorn. Disposa de vuit habitacions, biblioteca, una sala d'estar amb xemeneia, una sala de reunions, banyera d'hidromassatge i piscina. Joanetes (la Vall d’en Bas). 628 61 77 59