Amb bici

Una pedalada gratificant per les terres de Pinós, al Solsonès

Boniques masies, castells que estan a l'aguait de tot, vaques fent feina pasturant el camp i un santuari geogràficament aixecat al cor de Catalunya són alguns dels atractius d'aquesta ruta

Dificultat Dificultat Mitjana

Durada: 2 h i 45 min (sense comptar parades)

Des de Manresa i Barcelona, anem a Cardona per la C-55. A Cardona, surt un trencall cap a Su (BV-3001), on cal agafar la carretera que uneix aquest nucli amb Pinós i, un cop passat el mas de Casacremada, hi ha el rètol de Santgrà. Des de la plana de Lleida i Solsona, cal prendre la C-451 i, després, el trencall cap al santuari del Miracle (LV-3002), des d'on s'arriba a Su

Hem pensat en Santgrà com a lloc de sortida per tal d’evitar un tram ascendent continuat des de Llanera fins a Pinós de més de 350 metres de desnivell. El dividim en dues parts, a principi i final del recorregut, convertint la ruta en més assequible.

Fet aquest aclariment, ens posem a pedalar amb l’objectiu d’ascendir al santuari de Pinós (931 m). Passem entre boscos de pinassa i roure i alguns conreus de farratge, on ens trobem un ramat de vaques poc clàssic, de coloració torrada i llargues banyes. Són de la raça de Salers, originària de l’Alvèrnia (Occitània).

Superat un estret camp llaurat que s’ha menjat el camí del mapa de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), fem el darrer esforç fins a la carena de Pinós. Comença un llarg tram de gairebé 6 km amb una vista infinita a banda i banda. Som al centre geogràfic del país i a 900 metres d’altitud.

Deixem la carena i en un descens dels que fan afició ens acostem a Peça-rodona i, d’aquí, per pista asfaltada, arribem a Ardèvol, on visitem la torre del castell, al bell mig del nucli urbà. En marxem per resseguir el GR 170 i accedir al castell de Llanera, castell de vigilància de pas del qual encara en queda dempeus part de l’estructura. Hi destaca l’ermita, amb un ampli campanar d’estructura força contundent.

A les nostres cames els espera el segon plat fort de la jornada: l’ascensió constant cap al gran mas d’Espinagosa. És un recorregut molt bonic, per les rases de la Rovira i Tristany, sota un bosc espès amb algunes clapes de conreu que es van fent més amplies a mesura que ens acostem al pla de la Trona i, per tant, a la carretera que uneix Su amb Pinós, per on passa el GR 7. Som molt a prop de Santgrà, on arribem per una pista planera amb bona vista del Pedraforca, la serra d’Ensija i el cap d’Urdet. Un final molt agraït.

El santuari del Miracle. És el principal pol d'atracció turística de Riner. El conjunt està format per una església de grans proporcions i inacabada, obra del mestre de cases vigatà Josep Moretó. El retaule barroc, obra de Carles Moretó, és un dels exemples més sumptuosos i harmoniosos que queden al Principat de l’època barroca. Al santuari hi ha també la Casa Gran, l'antic alberg, un majestuós edifici renaixentista de la fi del segle XVI. El Miracle (Riner). 973 48 00 02

• Què fer a Solsonès

Forn de Su. Us acollirà una família que des de fa més de cinquanta anys acull estiuejants i estadants al seu hostal. Han anat ampliant i millorant les instal·lacions fins a disposar de 4 apartaments de nova construcció (2011), amb totes les comoditats. Dos apartaments tenen tres habitacions i els altres dos en tenen dues. Disposen de lloc per a bicicletes al magatzem amb possibilitat de fer-ne la neteja. Al restaurant fan cuina tradicional amb productes del Solsonès i del seu propi hort; la seva especialitat són les carns a la brasa. Casa Forn de Su, Su (Riner). 973 48 06 18